E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja pekka »

Tänään tankkasin ekan tankillisen Cheroon, katotaan miten käy kulutuksen. Tosin tilannetta vääristää kun mutiaiset jäi samalla pois käytöstä.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Viimetalvena vaihdoin bensaletkun vanhaan 70-80- luvun mitsun sarvitraktoriin. Letku oli mennyt niin tukkoon, että kävi vaan vähän aikaa kerrallaan. Kun antoi seisoa, niin kävi taas vähän aikaa. Letku oli aivan kova koppura. Uusi letku on silikonia ja on kestänyt.
valluraivo
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:18 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja valluraivo »

Kaveri ajo '90 4.0 Cherokeella jo vuosia sitten ruottin E85:lla. Kylmällä ilmalla oli jotain ongelmia. Kesällä ok, paitsi kulutus nousi jonkun verran matka-ajossa. a' 70 km /työpäivä 33"? swapereilla.

Ei ne ainakaan 35 ollu. On siitä jo 6-7 vuotta aikaa. Auto on nipussa vieäläkin. Tais se välillä laittaa 98 tankkiin.



ABS muovi liukenee asetoniin, joten jos etanolin kemiallinen yhdiste bensiinin ja lisäaineiden kanssa menee samaan suuntaan, niin varmaan pehmentää muovia. Luonnonkumiko se ei kestänyt alkoholia?
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »



ABS muovi liukenee asetoniin, joten jos etanolin kemiallinen yhdiste bensiinin ja lisäaineiden kanssa menee samaan suuntaan, niin varmaan pehmentää muovia. Luonnonkumiko se ei kestänyt alkoholia?

Kyllä mun ymmärtääkseni luonnon kumi kestää alkoholin ihan hyvin. Öljytuotteita luonnon kumi ei kestä ainakaan. Bensasta kovettuu aika äkkiä.



Muoveista pehmeä PVC on ainakin huonoa etanoolille.

VTT:n raportissa http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2008/VTT-R-07049-08.pdf

"Pehmeästä PVC materiaalista liukenivat pehmitteet pois ja seurauksena on kovettuminen. Materiaali muuttuu hauraaksi ja halkeilee ja murtuu palasiksi ajan mittaan. Testin 3000 h aikana haurastuminen oli edennyt niin pitkälle, että kaapelien vaippa jo halkeili taivutettaessa.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Niinhän siinä kävi, että ST1 meni pilaamaan Shellin V-Powerinkin.

Siinäkin on sitten nykyään 0-5% etanoolia.

http://www-static.shell.com/static/fin/downloads/tt/bensiini_v-power_2011-1_productdatasheet.pdf
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Jos mä nyt tota tuoteselostetta tulkkasin oikein, niin laaturaja on korkeintaan 5% etanolia ja näytteessä sitä ei ollut yhtään.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Ostin V-poweria lättäpää mitsun lumilinkoon eikä ole koskaan aikaisemmin käynyt niin tasaisesti tyhjäkäyntiä.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Pohdiskelua...



Jotkut viisaat ovat laskeneet täydellisen polttoaineen palamissuhteen; 1 kg bensiiniä tarvitsee 14,7 kilogrammaa ilmaa palaakseen täydellisesti. Tämä 14,7 "AFR" on valittu lambda-arvoksi yksi. Auton happianturi mittaa pakokaasuista jäännöshappea, välittää sen moottoriohjaukselle, joka yrittää syöttää polttoainetta oikeassa suhteessa, jotta lambda arvo pysyisi ykkösenä. Eikös se yksinkertaisuudessaan jotenkin näin mene.



Mutta etanolihan vaatii huomattavasti vähemmän happea per palamiskilo. Tietolähteen mukaan 1 kg E10 biopolttoainetta tarvitsee vain 14,1 kilogrammaa ilmaa palaakseen täyd. Jos moottorinohjausta ei säädetä E10:lle sopivaksi, niin ensinnäkin E10:n energiareservi jää käyttämättä ja toiseksi E10:n tarvitsema ilmamäärä on pienempi kuin bensiinin, niin eikös seurauksena ole moottorin käyminen "laihalla". Jos moottorinohjaus säädettäisiin E10:lle sopivaksi, niin tulisihan niitä tehoja lisää, mutta kyllähän sitä soppaakin kuluisi ihan toisella tavalla. Voi olla että, noi AFR erot ovat merkityksettömiä. En tiiä.



Edit: ai niin, mutta kun sitä etanolia voi olla 0-10% E10:ssä, niin pitäisikö se moottorinohjaus säätää vaikka 14,4:ään. :-?
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Nykyautoihin tuo korjaus on melko helposti tehtävissä ohjelmaa rukkaamalla. Tossa just puhuin ton Aveisdatin kaverin kanssa ja se sanoi, et varmasti olis apua ko. rukkaamisesta.
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja pekka »

Fiiliksiä käytöstä:



-Auto selvästi puhdittoman oloinen.

-Kylmällä kelillä käynnistyy ihan niinkuin ennenkin

-Kulutus ei muuttunut merkittävästi
Vastaa Viestiin