E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Tästä E10:stä on tulossa hyvää vauhtia kunnon farssi.



ST1:n energiajohtaja Jari Suominen kertoo, että vuodenvaihteesta 98:n myynti on nelinkertaistunut. Suominen paljastaa myös, että E10:n kulutus on lisäksi joidenkin tietojen mukaan jopa yli 5 prosenttia 98-oktaanista korkeampi.



Ihmettelen, että miksi Suomen suurimman etanolivalmistajan energiajohtaja paljastelee suuria kulutuslukemia. Sehän luo entisestään negatiivista mielikuvaa etanolibensasta.



http://www.autobild.fi/artikkeli/3266/kuuma-e10-polttoainesotku-katso-tasta-viimeisin-tilanne/
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Tää polttoaine hässäkkä on aiheuttanut täällä Turun alueella myös sen, että on alettu kysellä Flexifuel RE85 autoja. Eli toimii riippuen mitä bensaksi nimitettyä kuraa tankkiin kaataa. Ja tuota RE85:stahan ei saa vielä kuin joltain harvoilta pääkaupunkiseudun asemilta.


h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Tää polttoaine hässäkkä on aiheuttanut täällä Turun alueella myös sen, että on alettu kysellä Flexifuel RE85 autoja.

Muutaman vuoden päästä huomataan, että ei meillä muuta olekkaan myytävänä kuin tuo RE85.

Suomen viherpiipertäjien johdolla kun mennään jo tätä vauhtia...

"EU on asettanut liikenteen uusiutuvan energian tavoitteeksi 10 % vuoteen 2020 mennessä. Suomessa öljyala esittää tuon tavoitteen saavuttamista biopolttoaineilla jo vuonna 2015, jolloin vuonna 2020 tavoitetaso voisi olla jopa 20 prosenttia."

... ja maailma pelastuu.



Concordeen olen jo kanssa tankannut tuota E10:ä ja ainakin jotenkin tuntuu pelittävän. Olihan siellä pohjalla E5 ainetta, että ihan vielä ei olla E10 pitoisuuksilla. Kunhan saan tuon uuden laajakaista lambdan vaihdettua ja seoksista jonkin varmuuden, niin sitten toivon saavani luotettavampaa tulosta aikaiseksi. Olisi pitänyt kokeilla jo edellisen katsastuksen yhteydessä, niin raja-arvotkin olisi ehkä alittuneet.

V-powerilla on auto toiminut parhaiten ja eron kyllä huomasi E95E5:stä siihen vaihdettaessa. E95E5, E98E2(vanha) ja E98E5 väilillä en ole huomannut eroa.



Entä jos joku haluaa autoonsa vain ~E0:aa.

Ei mahdoton ajatus siitäkään huolimatta, että sitä ei saa huoltoasemalta.



Jokainenhan muistaa kemian tunneilta, että vesi sekoittuu etanoliin, mutta vesi ei sekoitu bensiiniin. No niin, haetaan kanisterillinen bensaa huoltsikalta ja lisätään siihen 10% vettä ja sekoitetaan hyvin. Odotetaan noin tunti. Aineiden erilaisesta ominaispainosta johtuen bensiini erottuu vesi-etanolista eli tapahtuu vesi-etanolikerrrosten erottuminen.







Eli vesi-etanoli seos painuu pohjalle. Sitten vain lapotaan pure bensiini autoon. Kirkas/läpinäkyvä kanisteri auttaa prosessia. Ja jäljelle jäänyt 50-50 vesi-etanoli käy vaikka sytysnesteeksi grilliin ;)
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Tietääkös spurgut tän kikan?

Myyvät bensan eteenpäin ja juovat vesi-etanoliseoksen, eikä litrahinta päätä huimaa. :D :-?
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja pekka »

Mutta ongelmaksi muodostuu oktaaniluvun romahdus alkoholin erotuksen yhteydessä.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Mutta ongelmaksi muodostuu oktaaniluvun romahdus alkoholin erotuksen yhteydessä.

Auts. Olet oikeassa. Enpä tullut ajatelleeksi asiaa riittävän pitkään. Saattaa alkaa nämä matalapuristeisetkin nakuttamaan. Kun saadaan etanoli pois bensasta, niin sitten pitää lisätä tolueenia oktaanien lisäämiseksi  ;)

Tai sitten bensa on sivutuote tässä prosessissa ja vesi-etanolista pitää muistaa poistaa denaturointi jäistä rautakankea pitkin  ;D

Eli unohtakaa toi etanolin poistaminen.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Media uutisoi...



E10-bensiini saattaa olla moottoreille huomattavasti haitallisempaa kuin tähän saakka on luultu. Saksalaiset autonvalmistajat BMW ja Daimler ryhtyvät yhdessä tutkimaan polttoaineeseen liittyviä uusia väitteitä. BMW:n johtaja sanoi sunnuntaina Welt am Sonntag -lehden haastattelussa, että E10 saattaa johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen. BMW:n mekaniikkakehityksen johtaja Thomas Brünerin mukaan E10:n käyttö johtaa moottoriöljyn ohentumiseeen ja ennenaikaiseen vanhentumiseen. Brünerin mukaan moottoriin päätyy enemmän vettä, kun bensiinin etanolipitoisuus kasvaa. Vesi kondensoituu palokaasuista ja joutuu moottoriöljyn sekaan. Tämä johtaa Brünerin mukaan siihen, että moottoriöljy ohentuu ja vanhenee ennenaikaisesti. BMW aikoo lyhentää autojensa öljynvaihtovälisuositusta.



Kovia väitteitä ja ryhtyvät vasta nyt tutkimaan asiaa.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Onhan se vesi ennen etanoliakin ollut palamistuote, kun hiilivedyn vetyosa yhtyy ilman hapen kanssa. Hiilestä tulee sitten sitä (pahamaineista) :o hiilidioksidia.
maasturi
Viestit: 397
Liittynyt: To Touko 17, 2007 8:36 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja maasturi »

Ja putsaantuu se moottori kun antaa vettä, palotilaan oikean määrän käynnissä. Karsta lähtee. Ja laittoihan ne ennen aikaan puukaasulaitteistoon vettä mukaan että sai tehoja lisää ;D ;D ;D ;D

Sinänsä se vesi ei ole uutta mutta sen aikaiset autoilijat joi sen viinan ;D ;D ;D
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ja kyl jotkut jenkkimaan ihmiset ovat lisäilleet korkeapaine vesisuihkutusta koneisiin sen tehonlisäyksen toivossa.



mutta juu.. kuluu nopeemmin.. karstat irtoo. kuluttaa enemmän.. käyntihäiriöt etenkin kylmässä lisääntyvät.. jep.. samaa laulua laulavat. koneet kuluvat ja siten hajoavat nopeammin.. saadaan myytyä uusia nopeemmin.. ihmiset kuluttavat kertakäyttöisiä ja nopeasti hajoavia tavaroita ja joutuvat ostamaan aina uusia ja uusia.. ja näin maailma pelastuu.



en vieläkään oo saanut mistään löydettyä kuinka monta kilometriä saan ajaa tommosella vanhalla vaikka 80luvun autolla ennen kuin KAIKKI uuden auton tekoon kuluneet energiat on kulutettu.. (ihan sieltä alusta.. ja kaikki sivullisetkin kulut mukaan lukien.. esim suunnittelijoiden työmatkoista alkaen.. töissä kulutettu energia.. jne. jne.)
Vastaa Viestiin