E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Menee vähän OT...
Mopoihin liittyvä uutinen, josta kannattaa huomioida "letkujen ja tiivisteiden sopimattomuus E10 bensalle".
http://www.aamulehti.fi/Autot/1194751879567/artikkeli/jopa+joka+kolmas+mopon+vika+on+e10-bensiinin+syyta.html
E10-bensiini ei sovi mopoille. Tämän ovat huomanneet korjaamot ympäri Pirkanmaata. Korjaajien mukaan bensiini aiheuttaa letkujen ja tiivisteiden hapertumista.
Varsinkaan halpatuotantona tehdyt kumiosat eivät kestä E10-bensiinin etanolimäärää. Lähes kaikki maahantuojat kehottavatkin käyttämään mopoihin 98 E5 -bensiiniä.
Pahimmillaan jopa noin 30 prosenttia mopojen ja skoottereiden vioista johtuu bensalaadusta, arvioi Tampereen mopoautokorjaamon liikkeenharjoittaja Mika Talvivaara.
Mopoihin liittyvä uutinen, josta kannattaa huomioida "letkujen ja tiivisteiden sopimattomuus E10 bensalle".
http://www.aamulehti.fi/Autot/1194751879567/artikkeli/jopa+joka+kolmas+mopon+vika+on+e10-bensiinin+syyta.html
E10-bensiini ei sovi mopoille. Tämän ovat huomanneet korjaamot ympäri Pirkanmaata. Korjaajien mukaan bensiini aiheuttaa letkujen ja tiivisteiden hapertumista.
Varsinkaan halpatuotantona tehdyt kumiosat eivät kestä E10-bensiinin etanolimäärää. Lähes kaikki maahantuojat kehottavatkin käyttämään mopoihin 98 E5 -bensiiniä.
Pahimmillaan jopa noin 30 prosenttia mopojen ja skoottereiden vioista johtuu bensalaadusta, arvioi Tampereen mopoautokorjaamon liikkeenharjoittaja Mika Talvivaara.
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Jatkoa tuohon, jo vuosia sitten kerrottiin noitten kinkkimopojen huonosta kuminlaadusta. Tossa Sirkun Fudessakin näkyy jo hapertumaa bensaletkuissa, etuteleskoopin pölysuojissa yms. Eli joku kerta vaihdan nuo parempiin ja varuix samalla sen variaattorin hihnan, vaikka kilsoja tosi vähän, ikä sitäkin haperoittaa ja vittumaista olis sen katkeamisen takia jonnekin tienposkeen jäädä, sen kerran kun sillä jossain pärtsää.
Toi kaupan oleva easy rider sen sijaan näyttää olevan ihan ok kumienkin osalta.
Toi kaupan oleva easy rider sen sijaan näyttää olevan ihan ok kumienkin osalta.
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Pitkästä aikaa taas E10 uutisointia
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ranska+ehti+ensin+e10-bensan+loppu+haamottaa/201209259583
Aika lailla on mielipide muuttunut reilussa vuodessa...
"Uusien sääntöjen mukaan tavoitteena on pudottaa biopolttoaineiden osuutta liikenteessä vuoteen 2020 mennessä viiteen prosenttiin.
EU:n uudet suunnitelmat perustuvat tutkimuksiin, joiden mukaan viljelyn laajentaminen polttoaineiden valmistukseen saastuttaa ilmastoa luultua enemmän"
vertaa aiempaan
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ranska+ehti+ensin+e10-bensan+loppu+haamottaa/201209259583
Aika lailla on mielipide muuttunut reilussa vuodessa...
"Uusien sääntöjen mukaan tavoitteena on pudottaa biopolttoaineiden osuutta liikenteessä vuoteen 2020 mennessä viiteen prosenttiin.
EU:n uudet suunnitelmat perustuvat tutkimuksiin, joiden mukaan viljelyn laajentaminen polttoaineiden valmistukseen saastuttaa ilmastoa luultua enemmän"
vertaa aiempaan
"EU on asettanut liikenteen uusiutuvan energian tavoitteeksi 10 % vuoteen 2020 mennessä. Suomessa öljyala esittää tuon tavoitteen saavuttamista biopolttoaineilla jo vuonna 2015, jolloin vuonna 2020 tavoitetaso voisi olla jopa 20 prosenttia."
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Kato......onko siellä joku kuunnellut järjen ääntä etanoli tuottajien lobbareiden sijaan. Väkimäärä lisääntyy ja ruokaa tuottavaa alaa siirretään polttoaineiden tuotantoon. Vaikuttaa oikein "järkevältä" toiminnalta.
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Mun kone kulkee "melkein paremmin" tuolla 95E10 bensalla kuin tavallisella. ;)
Elintarviketeollisuudenjätteestä tehdyllä etanolilla ja hampurilaisravintoloiden ranskanperunarasvasta tehdyllä biodieselillä on mun mielestä sentään jotain kierrätykseen ja hiilijalanjälkeen viittaavia piirteitä, kunhan valmistusprosessi ei kuluta enemmän kuin tuottaa...
Tuo vartavasten viljellään jotain, josta tehdään polttoainetta, vaatii erittäin korkean hyötysuhteen, jotta saadaan ilmastohyöty.
RS
Elintarviketeollisuudenjätteestä tehdyllä etanolilla ja hampurilaisravintoloiden ranskanperunarasvasta tehdyllä biodieselillä on mun mielestä sentään jotain kierrätykseen ja hiilijalanjälkeen viittaavia piirteitä, kunhan valmistusprosessi ei kuluta enemmän kuin tuottaa...
Tuo vartavasten viljellään jotain, josta tehdään polttoainetta, vaatii erittäin korkean hyötysuhteen, jotta saadaan ilmastohyöty.
RS
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Niinhän siinä kävi, että ST1 meni pilaamaan Shellin V-Powerinkin.
Siinäkin on sitten nykyään 0-5% etanoolia.
http://www-static.shell.com/static/fin/downloads/tt/bensiini_v-power_2011-1_productdatasheet.pdf
Jatketaas tähän perään tätä...
V-Powerista on tullut Nitro+ tuote
Joka näyttäisi olevan 98 oktaanista kuten vanhakin tuote ja max 5% etanoolia, mutta jotain kitkaa vähentäviä aineita lisätty.
http://www.shell.fi/v-power-nitro-plus-engine-room/what-is-v-power-nitro-plus.html
http://s05.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/country/fin/downloads/pdf/vpower-nitro-tuotetieto.pdf
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Vakio kuntoiset ameriikan masiinat käyvät melkein bensalle haisevalla kaurapuurolla.......puristussuhde on alhainen, polttoaineen syöttö sopivan epätarkka jne.......venttiilien suoja-ainetta kun käyttää, niin ei pitäis ongelmia olla. Ainoa ongelma saattaa syntyä pitkäaikaisessa käytössä, kun kumiosat hapertuvat alkoholin takia nopeammin.
Juurikin näin. Oon nyt omaan käyttöautoon (Dodge Ram -paku 89 4.0 V6) kevään jälkeen tankkailu e85:sta ilman murheita. Toi muuntosarjakin mulla olis, mutta makaa tallissa hyllyllä. Eli menee ihan vakiona tollakin.
Mutta pitkäaikaisesta käytöstä ei ole kokemuksia, mutta en usko että ongelmia tulee senkään suhteen. Täytyy välillä lyödä tyhjään tankkiin täyteen 98:a, erityisesti jos tietää että auto tulee olemaan vähemmällä käytöllä. Saa letkutkin vähän lepoa viinasta... :)
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: La Marras 19, 2005 8:34 pm
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Mul on täl hetkellä käyttiksenä -98 Voyager 2,4 koneella ja tuos talven kylmimpinä hetkinä tein muutaman tuhennen kilsan käyttötestin Re85:lla. Lopputulos on,että toimii ihan hienosti...-20 asteen pakkasessa oli käynnistäminen yön jälkeen nihkeää,mutta lähti 5-7 starttauksella käymään. Pärähäti kyl aiemmin eikä sillä startin pituudella ollut merkitystä...kerrat ratkaisi.
Kulutus oli se,mikä kaataa tuon idean. Vaikka Re85 maksoi halvimmillaan 1,059 € niin hyöty jäi muutamaan kymmeneen senttiin/100km. Liekö sitten kylmällä kelillä joitain merkitystä bensan hyväksi. Itse veikkaisin suurimmaksi ongelmaksi matalaa puristussuhdetta ja nokan ja sytkän ajoituksia...noita fiksaamalla hyötysuhde olis selkeästi parempi.
Mainittakoon,että ko. "kotirouvien auto" kuluttaa matka-ajossa bensalla hippasen alle 8L/100km. Vauhtina apaut 90 km/h. Re85:lla kulutus matka-ajossa 11,4L/100km
Kulutus oli se,mikä kaataa tuon idean. Vaikka Re85 maksoi halvimmillaan 1,059 € niin hyöty jäi muutamaan kymmeneen senttiin/100km. Liekö sitten kylmällä kelillä joitain merkitystä bensan hyväksi. Itse veikkaisin suurimmaksi ongelmaksi matalaa puristussuhdetta ja nokan ja sytkän ajoituksia...noita fiksaamalla hyötysuhde olis selkeästi parempi.
Mainittakoon,että ko. "kotirouvien auto" kuluttaa matka-ajossa bensalla hippasen alle 8L/100km. Vauhtina apaut 90 km/h. Re85:lla kulutus matka-ajossa 11,4L/100km
E10 bensan käyttö ja AMC/Jeep
Yhdellä mun asiakkaalla on bensa H2 jossa on joku kiinalainen muutosboxi. Vakiona oli huono lähtemään käyntiin, mut boxi auki ja hiukan säätöä niin ei kuulemma ole ollu mitään ongelmaa käyntiinlähdön/toimivuuden kanssa. Ja kulutus on sekalaisessa ajossa n 16l/satku 85:lla :o