Classic -64, lämmityslaitteen moottori
Classic -64, lämmityslaitteen moottori
Alkuperäiselle katkaijalle tulee:
Harmaa +12v
Oranssi
Vihree
Oranssilla lähtää lämppärin moottori pyörimään. Moottori pyörii melko hitaasti.
Vihreestä ei tapahdu mitään.
Olisko siis vihreä nopeampi alue.
Kumpi on kumpi: hidas/nopee.
Moottorissa näkyy olevan oranssi ja vihree, myös.
Oletettavasti katkaisijalta tulevat johdot siis tulee suoraa moottoriin, kun värit täsmää?
Välissä ei ole nopeus vastuksia?
Onko siis näin, että moottorin sisällä on nopeus alueet itsessään??
En ole kone huoneen puolelta mittaillut...
---------
Ja alkuperäinen katkaisija oli rikki.
Nyt siis harmaan ja oranssin välissä ON/OFF keinu kytkin.
Hommasin nyt uuden katkaisijan, jossa on katkaisijan sisällä nopeusvastukset, eli periaatteessa ei tarvii kuin moottorin nopeimmalle alueella nyt virta, kun katkaiisja säätää virtaa pienemmäksi/nopeutta hitaammaksi.
Eli sen takia olis nyt kiva tietää, moottorin sisäinen kytkentä, jotta voin käyttää nopeinta aluetta...
Laiska ja saamaton, selviäähän se kun menee mootorin luota mittailemaan...
Mutt aolsiko jollain heittää tietoo tai arvausta :P
Harmaa +12v
Oranssi
Vihree
Oranssilla lähtää lämppärin moottori pyörimään. Moottori pyörii melko hitaasti.
Vihreestä ei tapahdu mitään.
Olisko siis vihreä nopeampi alue.
Kumpi on kumpi: hidas/nopee.
Moottorissa näkyy olevan oranssi ja vihree, myös.
Oletettavasti katkaisijalta tulevat johdot siis tulee suoraa moottoriin, kun värit täsmää?
Välissä ei ole nopeus vastuksia?
Onko siis näin, että moottorin sisällä on nopeus alueet itsessään??
En ole kone huoneen puolelta mittaillut...
---------
Ja alkuperäinen katkaisija oli rikki.
Nyt siis harmaan ja oranssin välissä ON/OFF keinu kytkin.
Hommasin nyt uuden katkaisijan, jossa on katkaisijan sisällä nopeusvastukset, eli periaatteessa ei tarvii kuin moottorin nopeimmalle alueella nyt virta, kun katkaiisja säätää virtaa pienemmäksi/nopeutta hitaammaksi.
Eli sen takia olis nyt kiva tietää, moottorin sisäinen kytkentä, jotta voin käyttää nopeinta aluetta...
Laiska ja saamaton, selviäähän se kun menee mootorin luota mittailemaan...
Mutt aolsiko jollain heittää tietoo tai arvausta :P
Classic -64, lämmityslaitteen moottori
No melkeen muttei ihan.
Tässä jonniimoinen kuvitelmakytkentä, väreistä en ota kantaa:
off: o
1/2 nopus (kjait sit oranssi: o---moottorin 1/2 käämitys
huippunopeus: o-----mootorin 1/1c käämitys
Eli olletikin motorista on 1/1 käämitys liitännästä poikkikatki tai irti?
Saahan sen etuvastuksilla pyörimään vielä hitaammin kuin puolinopudella mutta huippuvauhtiin ei pääse kuin motorin käämityksen korjaamisella, valitettavasti.
On kuiteski halvin tapa korjata motori, saattaa, ja todennäkösesti onkin, vain johto motorin liitännästä poikki, yksinkertainen vekotin se on.
Classic -64, lämmityslaitteen moottori
Eilen tuli tutkittua vähän, tosin en mittarilla mitannut.
Moottorille siis menee 2 johtoa. oranssi ja vihree.
Niin tää vihree olikin johtosarjasta katkaistu ja vedetty maihin. Siinnäpä se syy, miksi vihreetä pitkin ei tieto mene perille.
Joten voi hyvinkin olla että sieltä löytyy täys nopeuskin.
Moottorihan maadoittaa itse itsensä, tai ainakaan siihen nähden ei kolmatta johtoa ole.
Tänään selviää paremmin, kun mittaan sen.
Moottorille siis menee 2 johtoa. oranssi ja vihree.
Niin tää vihree olikin johtosarjasta katkaistu ja vedetty maihin. Siinnäpä se syy, miksi vihreetä pitkin ei tieto mene perille.
Joten voi hyvinkin olla että sieltä löytyy täys nopeuskin.
Moottorihan maadoittaa itse itsensä, tai ainakaan siihen nähden ei kolmatta johtoa ole.
Tänään selviää paremmin, kun mittaan sen.
Classic -64, lämmityslaitteen moottori
Juu, saattaa nyt valitettavasti olla että vihreen maadottaminen on nimenomaan käräyttäny toisen käämin, toivottavasti ei.
Mutta vähimmällä selviit ku mittaat ohmimäärän oranssin ja maan väliltä ja sitten vihreen ja maan välitä. Ulkomuistista kun sanoisin et viheriä on puolinopus ja oranssi täys mutta voin olla et oon puoliks väärässä.
Mikäli molemmissa tapauksissa tulee äärettömän suuria ohmilukemia niin se tarkottaa sitä että moottorin käämien maadotus on irtipoikki ja siinä selittyy perimmäinen syy tähän typerään kytkentään.
Mutta vähimmällä selviit ku mittaat ohmimäärän oranssin ja maan väliltä ja sitten vihreen ja maan välitä. Ulkomuistista kun sanoisin et viheriä on puolinopus ja oranssi täys mutta voin olla et oon puoliks väärässä.
Mikäli molemmissa tapauksissa tulee äärettömän suuria ohmilukemia niin se tarkottaa sitä että moottorin käämien maadotus on irtipoikki ja siinä selittyy perimmäinen syy tähän typerään kytkentään.
Classic -64, lämmityslaitteen moottori
En tiedä kuuluisiko maa piuha olla erikseen jostain moottorin rungosta. Vai pitäisikö tulla moottorin sisältä, samasta paikkaa josta oranssi ja vihreä tulee.
Kotelohan on jotain kuttaperkkaa, eli ei maadoita.
Oranssista-vihreään, joku 46 ohmia.
Oranssista suoraan moottorin runkoon, 5 ohmia, ja joitakin kymmenyksiä päälle.
Vihreä suoraan moottorinrunkoon, oli myös joku 5 ohmia.
Kotelohan on jotain kuttaperkkaa, eli ei maadoita.
Oranssista-vihreään, joku 46 ohmia.
Oranssista suoraan moottorin runkoon, 5 ohmia, ja joitakin kymmenyksiä päälle.
Vihreä suoraan moottorinrunkoon, oli myös joku 5 ohmia.
Classic -64, lämmityslaitteen moottori
Eli toimii siis niin että puolinopeus= oranssi tai vihiriä kytketty ja runko maissa, koko nopus = oranssi ja viheriä yhdessä ja runko maissa. Jos siis ite moottorin kuori on kuttaperkaa eikä kotelon kansi niin on eka joka on vastaantullut tai sit en vaan enään muista mikä saattaa hyvin olla mahdollista, mutta joka tapauksessa vain siinä tapauksessa että olisi yksinopeuksinen (kato vaik räpylävihosta) niin virhiä ois maa mut en usko sellaseen, muussa tapauksessa, edelleen jos mottorin oikea kuori on kuttaperkkaa, on kolme johtoa motorista tuleminen ja kolmas on maa jos AMC normaalin kytkentävärityksen mukaan mennään ja en usko ettei mentäis.
Classic -64, lämmityslaitteen moottori
Juu, siis moottori on metallia.
Lämppärin kotelo on kuttaperkkaa.
Eli moottori vaatii maadoitus johdon, koska ei voi koteloa pitkin maadoittaa.
Lämppärin kotelo on kuttaperkkaa.
Eli moottori vaatii maadoitus johdon, koska ei voi koteloa pitkin maadoittaa.