Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Osaisko joku vähän valasita puolista asiaa.



Eli kun puhutaan, että kärjellisen ja kärjettömän puolat ovat erilaisia.

Ja sitten kun joskus törmää, että puolassa on etuvastus.

jne.



---



Mulla tuossa Classicissa on kärjetön.

(tosin moparin vehjeshän se)



Ja vähän epäilyksiä, että se ei anna kunnon kipinää tai ainakin välillä katkoo.

Päällisin puolin jakaja näyttää uudehkolta/hyvän näköiseltä.

Ja sisälle katsellenkaan, ei huono.

Väljää ei akselissa, alipaine säädöissä, jne tunnu.



----



Puola näyttää vanhalta, ja sen oloiselta, että vois jopa olla kärjellisen.



Mistä sen päälle käsin tunnistaa, kumpaan käyttöön tarkoitettu?

Varmaan jotkin numerot kyljessä?



---



Sitten tuossa on virta vedetty suoraan puolaan.



Tuli pellissä on sellainen vastuksen näköinen mötikkä, jossa on kaksi liitintä.



Puolalta tulee toiseen liittimeen johto, toisesta ei lähde mihinkään.

Eli vois kuvitella, että tuo virta johto pitäisi tuoda tohon vastukselle, ja sitä kautta puolalle, eikä suoraan??



En oo oletettua vastusta mitannut, onko hengissä vai rikki.

Mutta koska se on jätetty välistä pois, niin saattais olla rikki.



---



Ajattelin että vois joka tapauksessa uuden puolan ostaa.



Jos ajatellaan, että ottaa minkä tahansa puolan, joka on tarkoitettu kärjettömälle, niin pitäis toimia minkä tahansa kärjettömän jakajan kanssa.

Vai onko joitain asioita mitä kannattaa ottaa huomioon. Että kaikki ei käy välttämäti keskenään ristiin?



Ja sitten kun joskus kuullut puhuttavan, suur teho puolista??
Seejii
Viestit: 28
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 9:59 pm

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja Seejii »

Puolan mittaukseen tarvitsee verrokin jotta kuntotarkastus onnistuu.



Etuvastus estää katkojankärkien palamista. Kärjettömässä ei ole tarvetta alentaa jännitettä ja kärjellisen systeemin puola toimii myös kärjettömässä.



Minulla oli mielenkiintoinen vika puolassa (hieno kromattu vissiin bilteeman tuotos) moottorin lämmettyä kone alkoi pätkimään ja tarpeeksi kuumentuessa (kaupunkiajossa) kone sammui.

Tarkemmassa tarkastelussa kävi ilmi, että puola oli vuotanut nestettä pihalle tai sitten se on ollut vajaa jo uutena. Noh hyvin tuntui hölskyvän -> Uutta puolaa tilalle. Toimii!
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Puolan mittaukseen tarvitsee verrokin jotta kuntotarkastus onnistuu.



Etuvastus estää katkojankärkien palamista. Kärjettömässä ei ole tarvetta alentaa jännitettä ja kärjellisen systeemin puola toimii myös kärjettömässä.



Minulla oli mielenkiintoinen vika puolassa (hieno kromattu vissiin bilteeman tuotos) moottorin lämmettyä kone alkoi pätkimään ja tarpeeksi kuumentuessa (kaupunkiajossa) kone sammui.

Tarkemmassa tarkastelussa kävi ilmi, että puola oli vuotanut nestettä pihalle tai sitten se on ollut vajaa jo uutena. Noh hyvin tuntui hölskyvän -> Uutta puolaa tilalle. Toimii!


Tuohan se puolan yleisin oire on, että lämmetessää alkaa oireilla, ainakin sen verta mitä itse on joskus puola vika/oire yhtymiin törmännyt.



---



Mutta sekin, sit että jos ei esim startatessa annakkaan tarpeeksi kipinää, vast akuin alkaa auto käymään ja lataan...  :-/



Ja kuitenkin tuntuis pätkivän kylmänä ja kuumanakin, aina välillä sieltä täältä jää. Ja toisinaan käy pitkäänkin ettei pätkähtele yhtään.

Sytty puolelle tuota pätkähtelyä tsuumailtiin.



Ja kun kastelee melko herkästi tulppansakkin.



--

Tosin, näkyhän tuossa oleen "R"-merkinnällä olevat häiriösuojatut tulpat, eli vika voi olla palkästään niissä.

Täytyis hakee uudet, ei häiriö suojatut, ja kokeilla toimisko paremmin.



R-tulpat tuntuu olevan melko herkkiä särkyyn, vähän paremmissakin vehkeissä.



Täytyis vaan jostain kaivaa, mikä olis tollasen myllyn oikea lämpö arvo.

Olikohan nuo 5. En muista, kun en itse lukua katsonut.
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja stidi »



Niin, silleet oot melkeen oikeessa et puolassa voi olla eroa jos on järjetön tai järjellinen järjestelmä. Järjettömässä päätetransistorin virtakesto ja jatkuva tehokesto estää käyttämästä liian pientä puolan ensiökäämiä joka taas muuten on hyvä, sillä mitä pienempi ensisiökäämi- sitä suurempi virta- sitä nopeammin puolan asettumisaika jota tarvitaan varsinki kierroskonessa, kasissa asettumisaika on aina tärkeä vaikkei kierroksilla niin hirveesti pelatakkaan. Etuvastuksella yritetään saada aikaan pidempi kipuna joka modernissa maailmassa on korvattu aikas paljon suuremmalla puolan toisiokäämityksellä. Mutta samalla etuvastus myös suojaa järjettömän sytytyksen päätetransistoria.

Se, että käynnistettäessä kipuna on heikko johtuu eritoten järjettömissä sytytyksissä päätetransistorin kynnysjännitteestä joka ei kylmällä akulla jota starttimoottori kuormittaa, välttämäti koskaan ylity ja kipuna on sattumanvarainen ja yleensä vielä väärän aikaan syntyvä kun puola latautuu mutta katkos ei sitä purkaa niin lopulta se purkautuu tavalla tai toisella, hyvä tapa saada uusikin puola vuotamaan on estää sitä purkautumasta tulpamn kautta maihin.

Eli noilla tiedoilla en ihan varma olis puolan heikosta kunnosta, syy saattaa löytyä myös sytkäpoksista. Helpoin tapa varmistua on lainata naapurin puolaa ja kokeilla sitä ennenkuin sormella osoittaa viatonta.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Noo,

Us partsilta tuli tänään uus puola (33 e), joka ainakin pitäs tohon sopia.



Ja 8 kpl championin tulppaa (2,50 e/kpl), jotka ilmeisesti kirjan mukaan tuohon sopis... Nääkin on "R" tulpat.

Onkohan tuo häiriö suojaus kärjettömissä "pakollinen"??

Kun sen tiedän, että "R" tulpat ovat herkkiä särkymään, jos on kärjellinen vehje, (kokemusta on).
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja stidi »

Ei nykylain mukaan enään tarvi häiriösuojata ja häiriösuojat ne oli maailman häiriöillisin paikka 70 luvulla enkä usko et tilanne on mitenkään parantunu, hiilijohdot kyl häiriösuojas mut polttaa itte ittensä loppuun.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Muokkasin vähän otsikkoa ;)



Tulppia rupesin vaihtaan, ja totesin, että useampi johto on tulppaan väljän tuntuinen.



Hatun sisältä niitä pelti väkäsiä tongeilla rutistelin, että olis tiukemmat, mutta tuntuvat antavan periksi, heti kun johdon painaa tulppaan, niin ovat heti väljän oloisia taas. Ei ole pelti väkäsissä joustoponnetta enään jäljellä.



---



Siihenpä liittyen, uusien johtojen ostaminen.



Tulpan johdon pituuksillahan ei ole merkitystä, kunhan ylettää jakajalta tulpalle, niinhän ne tehtaallakin asentaa... Johto ei aiheuta kipinälle ennakko tai myöhästymis efektiä, (eli kaikki tarviis olla saman mittaisia saadakseen parhaan lopu tuloksen) :D





Mennänpä itse asiaan, jota olin kysymässä.



Johtoja varmasti on monenlaisia.

Eli mitä kannattaa ottaa huomioon tai yleensäkkin, mistä kannattaa ostaa.



Jos vertaa vaikkapa:

-Motonet/Biltema

-Joku muu "oikea" autovaraosaliike (AD, Fixus, jne)

-Jenkkiautoliike (laadukkaat? tarvike/kisa)

-Jenkkiliike (mahdollisesti tehdasasennus/merkkikohtaiset)
Avatar
pekka
Viestit: 4939
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja pekka »

Oon kinnereissä pyrkiny pysymään erossa tarvikejohdoista ne ei oo tuottanu ku murheita.



Ameriikan ihmeissä oon ihan menestyksellä käyttäny accelin tee itse settiä.  Tai sit valmiita silikoni johtoja mitä saa esim HEI jakajaan hyvin helposti...
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja stidi »

Jos haluaa itse tietää mitä on tullu syödyksi niin ensin kuparista Nokia johtoa riittävän pitkä pätkä. Katkotaan 9 pätkään. Ostetaan puristettavia jakajan pään tulppia 10 kpl sopivasta tarvikeputkasta, juotetaan puristetut liittimet kärjestään kuparin kera kiinni, puolan johtoon molempiin päihin, hommataan NKGn lyhyitä tulpanhattuja 8 kpl, tökitäään kumihattu johtoon, kierretään NKGn tulppanhattu paikoilleen, laitetaan kumihattu tulpanhatun sisäpäähän, toistetaan toiminne vielä 7 kertaa ja unohdetaan tulppajohtoasia seuraavaksi 30 vuodeksi tai pitemmäksi ajaksi. Valitettavasti tämä on koettu vain näillä tarvikkeilla.  Epäonnistuneet kokeet aikoja ennen jätetään kertomati.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Sytytys puola / tulpat / tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Kävin tuossa ohi mennen kaupungilla. Muutamassakin eri autovaraosaliikkeessä. Ja autosähkö huolto/asennus/myynti liikkeessä.



Kaikki vaan sanoo ei oota.

Yleis johto sarja touhuja ei oo hylly tavarana, tilaamalla saa.

Rakennus sarjoja, irto johtoo ja liittimiä, tilaamaa.



---



No, Savonvaraosakeskukselta laittovat tilausta US Partsiin päin.

Sieltä johdot tulemaan...
Vastaa Viestiin