Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Juttua kaikesta mahdollisesta säästä elämään ja muuhun ei suoraan harrastukseen liittyvään.
Avatar
A-V
Viestit: 7654
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja A-V »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011061213879085_uu.shtml



Osui Iltalehdestä silmään karsea tapahtuma, joka olisi ollut mahdollista välttää pukkien käytöllä.



Muistakaahan autoremonttia tehdessä että TUNKKI on suunniteltu auton ylös nostoon, mutta remontin ajaksi alle on aina laitettava pukit tai muut auton kannatteluun suunnitellut apuvälineet.



Älkää tehkö töitä vain tunkin alla.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ja kun joku tekee tunkin kanssa töitä niin muut ei mene sisälle tunniksi kaffeelle. :(



eli joo. joku "henkivarmistus alle aina" vähintään se irroitettu rengas! mutta yleisesti.. pelkällä tunkilla ei tee mitään.
maze
Viestit: 322
Liittynyt: Ma Elo 23, 2010 3:39 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja maze »

Niin ja ne pukit pitää laitaa oikeaan paikkan ja varmistaa että eivät pääse kaatumaan.

Kuten mulle kävi, tunkkasin jeeppiä akselista laitoin pukin (30cm hakaisijalla oleva pölkky) koripalkin alle ja lähdin kahville, tulin kahvilta niin akseli oli maassa, kun tunkki oli pettänyt mutta kori oli pukkien varassa samassa korossa kuin ennen kahvia.

Ei siinä akselin allakaan olis ollu mukava olla.
JanneM
Viestit: 1469
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Muutaman kerran ittelläkin pettäny noi Bilteman pelti tunkit,onneks ei vielä oo mitään sattunu.Kaveri kuoli reilu 10 vuotta sitten kun rupes yksistään ropaan auton alla ja kävi just niinkuin tossa lehti jutussa, paskamaisia juttuja jotka vois vältää oikeilla työtavoilla.
Avatar
tl
Viestit: 4008
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja tl »

Ihmeen vähän näitä tapahtuu siihen nähden kuinka usein näkee ihmisten kekkuloivan kaikenlaisten tunkkien/taljojen/hydrauliikan varassa roikkuvien taakkojen alla. Noi kun on usein sellasia kerrasta poikki tyyppisiä riskin ottoja jos riski toteutuu. No onhan se tietysti vähän vaivalloisempaa tehdä asiat turvallisesti mutta hinta voi olla aika kova siitä muutaman sekunnin ajan säästöstä
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Nämä ovat ainakin varovaisia tunkin kanssa  ;)





HV
Viestit: 1904
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 8:27 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja HV »

Joo täälä Seinäjoellahan tuo sattui, oli töissä puhetta päivällä.



Munkin mielestä näitä sattuu kumman harvoin, kun kattoo miten noita laitteita nostellaan :o



Tässä taannoin kattelin kun joku ralliauto päristeli meillä korjaamo halliin, oli jotain oman porukan tuttuja. Noin vaan hallitunkkaa taka-akselin alle ja toinen ukko sukelsi heti selälleen auton alle jotain iskaria tms ropaamaan, siitä kun akseli luiskahtaa tunkan nokasta niin on pää betonin ja akselin välissä :o
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tämä oli hurjan näköinen viristys, mutta ihan jämäkästi auto tuossa oli, eikä ollut tarvetta mennä alle makaamaan.







Tämä oli monen sattuman summa ja minulla oli tuo räikkä kädessä tuossa oven vieressä, kun seisoin montussa. Kun tunkki kaatui, niin laitoin räikän lattialle ja otin pari askelta taaksepäin. Ei renkaat olleet edes montun reunalla, mutta kun tunkki kaatui, niin auto hyppäsi hieman sivuun ja eteenpäin, niin meinasin sen takia tulla syliin. Ei tullut mieleen laittaa pukkeja, kun akseli oli vain sen verran ilmassa, että sai etukardaanin pyörimään, eikä renkaita tarvinnut irroittaa.









Tässä on venäläiset kaatosaranat käytössä. Taas hurjan näköinen viritys, mutta käytännössähän auto makaa kyljellään lattialle. Pönkä on vain varmistuksen varmistus, eikä sillä ole painoa päällä.




h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Viimeisin Historic Race kisa

Vinossa rasvaisessa kohdassa tunkin kulma hieman kiinni ja asentaja renkaan alla.

Avatar
tl
Viestit: 4008
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Olkaahan varovaisena tunkin kanssa...

Viesti Kirjoittaja tl »

Joo noissa kisahommissa näitä jostain syystä näkee kaikkein useimmin..
Vastaa Viestiin