Sähköinen bensapumppu

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Avatar
Pitu
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2003 4:40 pm

Sähköinen bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Pitu »

Mites olette kytkeneet sähköpumput noihin vanhoihin rysiin..

Suoraa virransyöttöä virtalukolta ei uskalla tehdä. -> letkurikon sattuessa saattaa tulla sananmukaisesti bensakrematorio.   :-/



Lähinnä tohon -64 Americaanoon tota mietin. Alipainepumppua ei tarvii, joten aattelin jättää tötterön pois koneen kyljestä. Pelkkä mekaaninen, jos sopiva löytyy. Tai sähköpumppu..  :-?
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

Sähköinen bensapumppu

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

mikäs virtalukossa on vikana? (liian vanha ja heikkotekonen kestääkseen sen? eikö relekytkennällä saisi toimivan kuitenkin?)



jos laittaa erillisen kytkimen niinkuin ralliautoissa on? (se vaan täytyy aina muistaa vaan kytkeä sammuksiin erikseen, itse itseni tuntien se ei olisi mahdollista 100% varmuudella hahh.)
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Sähköinen bensapumppu

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Mulla on mekaaninen vispannut bensat koneeseen, vaikkei toi alipainepuoli olekaan ollut vuosiin käytössä.



Montako itkua on väännetty vuosien varrella sähköpumppu  :-/ :-[ :-? >:( :o :( vs mekaaninen pumppu :-[ tällä foorumilla? En oo laskenut, mutta väitän että sähköpumppu voittaa...  ;)



Tässä ajatus miten kytkisin omaan autooni:



Jos nyt on pakko mennä laittamaan sähköpumppu: Rele-ohjauksella, erillisellä katkaisijalla, jolle herätevirta tulee virtalukon ON-asennon takaa.



Rele-ohjaus: virtalukon/katkaisijan kautta kulkee ainoastaan heräte.

Katkaisija: saat polttoaineen syötön poikki vaikka kesken ajon. Käytännössä toimii lähinnä turvakytkimenä.

Virtalukon kautta ON-asento: kun sammutat auton sammuu pumppukin samalla.



RS
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Sähköinen bensapumppu

Viesti Kirjoittaja pekka »

Mulla on yhden kerran ollu murheita sähköpumpun kanssa, mekaanisia vuotavia oon joutunu vaihtamaan useita. Toki mekaanisia on ollu aika paljon enemmän jos ei lasketa ruiskuautoja.



Mutta joo toi Ramin kytkentä on aikas hyvä idea.  



Mulla ollu käytössä suoraan virtalukolta otettua ja suoraan katkaisijalla toteutettua.   Molemmissa hyvät ja huonot puolet.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Sähköinen bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Omissa romuissa ollut tuo Ramin mainitsema.

Releen ohjaus virtalukolta, ja tähän väliin ON-OFF katkasin.



Silloin normi tilanteessa toimii virtalukosta.

Ja erillisellä katkasimella saa katkottua, jos tarvetta.





--------



Caterpillarin yks systeemi on sillai, että pumppu lähtee pumppaamaan vasta kun saa startilta herätettä. Yksin kertainen, mutta silti moni mutkainen.

Vaatii 2 kpl releitä, ja yhden diodin.



nro1. rele

napa 30, plussa akulta

napa 87, releen nro2 napaan 30

napa 85, virta-avaimelta ohjaus

napa 86, maa



nro2. rele

napa 30, rele nro1 napaan 87

napa 87, bensapumpulle ja haara napaan 85

napa 85, navalle 87 ja diodin kautta startin herätteelle

napa 86, maa



Eli kun startataan, niin diodin läpi tulee virta rele nro 2. napaan 85, jolloin rele vetää.

Ja jää vetäväksi, koska navan 30-->87 kautta tulee koko aika virtaa, josta napa 85 saa virtansa.

Diodi väliin sen takia, että startti ei saa väärästä suunnasta herätettä.



Ja nro1 releeltä (virta-avaimelta) katkaistaan virta, niin rele nro2 lopettaa myös virroittumisen, jolloin pumppu sammuu kun virrat katkaistaan.

Tähänkinhän voi laittaa vielä erillisen on-off kytkimen virtalukolta tulevaan heräte piuhaan, jos halua starttailla sillai että pumppu ei herää.
JanneM
Viestit: 1465
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

Sähköinen bensapumppu

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Vedin johdot suoraan puolalta.Älä ainakaan Biltemasta osta sähköistä,kolmesta ostetusta kaks oli jo valmiiks hajalla.
Vastaa Viestiin