Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
lucifer74
Viestit: 861
Liittynyt: La Touko 01, 2004 8:40 pm

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja lucifer74 »

En muista olenko jo kysynyt mutta minkäs vuotinen toi Jave nyt onkaan: A1A797E195162 ::)



Kattelin noista vanhoista papereista otettuja kuvia (laput on jossain tallessa) ja ilmeisesti toi onkin -72 malli.. Tai siis ruotsissa rekisteröity ekan kerran 28.3.1972.. :o



Asiaan:



en enää muista jäikö se pirkaleen moinen paperinippu tulliin kun Javea kilvitin, ainakaan ei nyt äkkiseltään tullut vastaan..



..siksi sitä mietin kun joku sano kadonneitten papereitten etsinnän olevan mahdoton tehtävä.. Jave onneksi on turvallisesti kilvissä eli sikäli ei meinaa mitään, mutta jos chieffin kilvitykseen tarvitaan samanmoinen paperinippu niin haaveeksi jää..



Muistaako joku hiljakkoin auton tuonut ja kilvittänyt jäikö kauppakirjat ym dokumentit tosiaankin tulliin?


Igor
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 3:15 am

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Igor »

Toinen merkki on 1 eli 1971 mallinen...



A1A797E195162

A= AMC

1= 1971

A=3spd/auto/ Column

7=Javelin

9=2 door hardtop

7=Javelin SST

E=232-1v

1=Kenosha

95162 = production sequence number

Iiro
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja KK »

Sehän on alkujaan ollutkin erikoisempi peli, 232 yx kurrkuisella ja tomaatti rattishifterillä, muuta takas.
jamba
Viestit: 415
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 10:41 am

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja jamba »

Toi vin tulikin tossa selväks, mut voisko joku huvikseen koota jonkinmoiset ohjeet mitä papereita oikeesti pitää olla kun ulkomailta auton hankkii. mitä pitää tehdä kun kiesi on suomessa ym.
lucifer74
Viestit: 861
Liittynyt: La Touko 01, 2004 8:40 pm

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja lucifer74 »

Mitä nykyään vaaditaan sitä itsekin peräänkuulutan, mutta 2004 Javen kanssa homma meni muistaakseni näin:



-Kauppakirja viimeisimmältä rekisteriin merkityltä omistajalta

-Kopiot kaikista vanhoista rekisteriotteista, tai luovareita



Iso nippu oli papereita, senpä takia ihmettelen mihin ovat hävinneet..



Jave kun tuli rullaavana, tullausta ei aloitettu heti.



Toi ankkurimoottori paikalleen ja suorilla putkilla ACS 2005 Vanha ry:n osastolle.



Vasta vuonna 2006 kävin ensin kontorilla, josta todistus katsastuksen aloituksesta. Samalla sain siirtokilvet joilla sitten ajoi auton helssinkiin pääkallopaikalle, jossa tullivirkailija kuvas kotteron ja tutki paperit.



Homma ok ja muutaman viikon perästä tulikin sitten verotuspäätös.



Mutta miten homma futaan i dag sitä ma ei tieda.
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja sillu »

Ei jäänyt muistaakeni mitään tullille, paitsi että olikohan niin että muutama jäi sinne mutta niistäkin sai kopion itselle



Mutta joo, paperinivaska oli aika paksu, ku jaksais kaivaa nii näkishän niistä..


Avatar
Kosti
Viestit: 1524
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 5:43 pm

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja Kosti »

Toi vin tulikin tossa selväks, mut voisko joku huvikseen koota jonkinmoiset ohjeet mitä papereita oikeesti pitää olla kun ulkomailta auton hankkii. mitä pitää tehdä kun kiesi on suomessa ym.

Oman Javen hankinta ulkomailta (USA) meni näin.

Tämä ei tarkoita että muidenkin pitäisi toimia samalla tavalla, vaan tästä voi poimia itselle mahdollisesti sopivan ja oleellisen menettelyn.

Etsin sopivaa kohdetta n. pari vuotta netin kautta ja siinä ohessa pientä varaosien tuontia omiin tarpeisiin niin tuli paikallinen suomalaisvetoinen tuontifirmakin (CA) tutuksi.

Jave löytyi eBay.n listoilta, ilmoituksessa oli huuto ja Buy It Now joista valitsin jälkimmäisen.

Samantien meili tuontifirmaan joka toimi jatkossa linkkinä myyjän ja mun välillä, mm. toimitti mulle myyjän pankkiyteystiedot.

Auton kauppasumman hoitelin itse verkkopankissa pikamaksuna, jonka saatuaan myyjä toimitti itse auton terminaaliin Houstonissa TX  (koska sattui asumaan siinä lähellä).

Välittäjä delegoi Javen konttiin pakkaamisen Texasissa omien kontaktiensa huoleksi, tämäkin suomalaisten toimesta.

2 kk päästä tuli Hämeenlinnalaiselta huolintaliikkeeltä sähköpostissa lasku tullauspäätöksestä jonka maksoin samatien.

Siitä istumalta vakuutusyhtiöön tekemään liikennevakuutus, hakemaan huolintaliikkeestä paperit joilla autolle sai väliaikaisen siirtoluvan 3kk. ja edelleen katsastuskonttorille tekemään siirtolupahakemus josta matka jatkui Hämeenlinnaan M3 Logistiikan terminaaliin hakemaan auto pois.

Sähköpostin saapumisesta auton luovutukseen meni n. kaksi tuntia.

Tuuria oli tässä sikäli että auton sijainti oli ihanteellinen rahtausta ajatellen.

Maarahti jäi pois ja itärannikolta lyhyempi reitti (halvempi) Suomeen.



Ja itse asiaan  :)



Osa papereista tulee auton mukana eli



-kauppalasku ja



-Title.



-Huolintaliike lisäsi jonkun todistuksen vielä mukaan.



Tullille välittömsti ilmoitus koska auto otettiin heti liikenteeseen.



-Käyttöönottoilmoitus hoidettava ajoissa ennen siirtokilpien hakemista.



-Trafille siirtolupahakemus



-Todistus liikennevakuutuksesta



-Autoveroilmoitus viiden päivän kuluessa käyttöönotosta, soitto tulliin kenelle lähetetään.



-Autoverotuspäätös kun tulee ja on maksettu, voi mennä rekisteröimään muutaman päivän jälkeen.

Rekisteröintikatsastuksen voi aloittaa vaikka heti käyttöönoton jälkeen, vie

paperityöt loppuun sitten kun verot on maksettu.



Näistä jäi itselle vain alkuperäinen kauppalasku.



OD:lla juttua asiasta

USA-tuontiauton tullaus ja rekisteröinti 2011



Auton ja tavaran tuonti USA:sta -tietopaketti

jamba
Viestit: 415
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 10:41 am

Javen vin.. + rekisteröintikats kyssäreitä

Viesti Kirjoittaja jamba »

Kiitos! Varmaan olisin hakua käyttämällä noi overdriven jututkin löytänny, mut laiskuus... :D
Vastaa Viestiin