Yhteenveto omasta Javen 343 koneesta miten sovellettu öljynkiertoa ja käyttökokemuksia.
Muuten tuli hyvä mutta ei toimi odotetulla tavalla, vähänkin pidemmässä tai reippaassa jarrutuksessa syttyy öljynpainevalo, ilmeisesti ulkoinen lisäimuputki haukkaa ilmaa kun öljy pakenee öljypohjasta moottorin/öljypohjan etuosaan.
Ulkoisen imuputken imuaukko on sijoitettu öljypohjan takaosaan oikeaan alakulmaan n. 5mm etäisyydellä pohjasta.
Toinen ei toivottu ominaisuus on pidemmän käyttämättömyyden jälkeen käynnistyksessä pumppu ei kehitä heti öljynpainetta, vaan muutaman sekunnin ajan palaa öljynpainevalo.
Ilmeisesti ulkoinen imuputki tyhjenee ainakin osittain, öljyt valuu öljypohjaan ja öljypumppu haukkaa ilmaa, putki on kierretty moottorin korvakkeen yläpuolelta siten että putken korkein kohta on ylempänä kuin öljypumppu niin ainakin teoriassa pumpussa pitäisi olla aina öljyä, onko sitten niin että pumppu käyttää sen putkessa olevan öljyn nopeasti ja vasta sen jälkeen haukkaa ilmaa ennen kuin uutta öljyä ehtii tulla tilalle.
Sitä on mietitty tilanteen parantamiseksi että pitäisikö ulkoinen imuputki kytkeä kokonaan pois ja antaa öljypumpun olla alkuperäisen imuputken varassa, tiedä sitten vaikuttaisiko kylmäkännistyksen ö-paine ongelmaan tai aiheuttaako uusia ongelmia.
Ulkoisen imuputken sisähalkaisija n. 19 mm läpi koko matkalta pumpulle, käsittäen letkut liittimet ja kanavat.
Öljypohjan tilavuus 8L kasvatettu leventämällä alkuperäistä öljypohjaa, syvyys alkuperäisellä tasolla ja alkuperäinen imuputki omalla paikallaan.
Lisätty öljykanava pumpulta 6-8 sylinterien kohdalle alkuperäisen öljykanavan painetta tasaamaan, kanava johtaa kk ja runkolaakereille.
Ulkoinen lisäimuputki öljypumpulle.
Öljypohjan alkuperäinen loiskelevy.
Öljypumpun ulkoisen imuputken adapteri sisäänmeno liitännällä.
Ulkoisen imuputken öljypohjan sisäpuolen osa, siiviläosan aukko näyttää pieneltä mutta on pinta-alaltaan reilusti suurempi kuin ko. putken sisä halkaisijan pinta-ala
Ulkoisen imuputken osa öljypohjan sisäpuolelta nähtynä, 5mm etäisyydellä pohjasta ja tässä kohtaa liittyy öljynpoistotulpaan eli öljypohjan tyhjennys tapahtuu tätä kautta öljynvaihdon yhteydessä. (todettu että tyhjennyksessä kuuma öljy virtaa tehokkaasti siivilän läpi ;) )
