Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Käy silti tarkastamassa. Sitä tekee joskus mitä ihmeellisimpiä asioita...
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Tarkistettu, oikein olivat.
Autohan siis lähtee käyntiin ja toimii muuten ihan ok.
Autohan siis lähtee käyntiin ja toimii muuten ihan ok.
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Voisko olla mahdollista, että laturin sisäinen kytkentä on kuitenkin erilainen kuin vanhassa. Vai pyöriikö se vanhakin laturi sähkömoottorina kun pistää piuhat kiinni ?
Piti oikein kaivella vanhat muistiinpanot esille mutta noissa kun kaikki kytkennät on Bosch:n kuvista kopsattuja, ei laturin ja säätimen merkinnät ole aivan yhteneviä. Tasavirtalaturi toimii kyllä samoin, mutta kytkentöjä, kuten sisäinen tai ulkoinen maadoitus, on erilaisia ja säätimiähän sitten kans :P
Minkäslainen säädin näissä olikaan ? Eli oliko siinä liitännät: Akun +, Latauksen merkkivalo, A ja F ? Vai mimmosia ?
Pitää muistin virkistämiseksi opiskella noitakin välillä. :)
Toivottavasti selviää
Piti oikein kaivella vanhat muistiinpanot esille mutta noissa kun kaikki kytkennät on Bosch:n kuvista kopsattuja, ei laturin ja säätimen merkinnät ole aivan yhteneviä. Tasavirtalaturi toimii kyllä samoin, mutta kytkentöjä, kuten sisäinen tai ulkoinen maadoitus, on erilaisia ja säätimiähän sitten kans :P
Minkäslainen säädin näissä olikaan ? Eli oliko siinä liitännät: Akun +, Latauksen merkkivalo, A ja F ? Vai mimmosia ?
Pitää muistin virkistämiseksi opiskella noitakin välillä. :)
Toivottavasti selviää
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
melko outoa settiä. Yleensä ite tsekkailen kaikki maajohdot ja sitten jatkan plussien säätöä. Eli onko kone ja runko kunnolla maadutettu akkuun. Mutjoo toki voi olla et vika on jossain muuallakin, esim sulakeboxissa.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Vai pyöriikö se vanhakin laturi sähkömoottorina kun pistää piuhat kiinni ?
Pyörii juu, tasavirtalaturin pitääkin pyöriä. Sehän on periaatteessa tavallinen sähkömoottori.
Vaihtelin taas osia ja nyt laturin merkkivalo toimii kuten pitääkin, tosin lataus ei edelleenkään toimi. Olkoon. Sopenkorven Autosähkö on toiminut yli 40 vuotta, kait ne osaa sen laittaa kuntoon.
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
En näistä hirveästi tiedä, mutta yks arvaus lisää...Uuden tasavirtalaturin magnetointi suorittamatta tai hävinnyt? Polarisoiminen tapahtuu antamalla "pusu" laturin napaan johdolla jonka toinen pää on akun +navassa?
Lisää tietoa googlesta "tasavirtalaturin polarisointi".
Lisää tietoa googlesta "tasavirtalaturin polarisointi".
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Polarisointi on tehty kyllä TSM:n ohjeiden mukaisesti.
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Napaisuus voi kuulemma muuttua herkästi jos laturia kokeillaan moottorina tai virtaa mitataan siten että magnetointivirta kulkee päinvastaiseen suuntaan kuin normaalisti. Ehkä vaatii polarisoinnin uudestaan, kun olet testaillut laturin ja kytkenyt sen uudestaan.
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Juu, polarisointi on tehty useampaan kertaan ja aina ennen auton käynnistämistä/testausta.
Lataako, ei lataa, lataako... ei lataa.
Josko olet jo saanut tämän korjattua niin ei sitten mitään mutta laitan tähän vähän ajatuksia. Releen pitää kytkeä laturi akkuun vasta kun laturi syöttää, paitsi jos on yksikontaktinen rele, sillon se ohjaa vaan 3matta hiiltä joka jarruttaa laturin syöttöä maadottamalla ankkurin käämin läpi. Eniten kummastuttaa toi vian syntyminen, pystytkö mittaamaan releen, josko on kontakti kiinni hitsaantunut tai on säätöä vaille, virtakontti usein tekee sen mutta sen pitää olla kytketty sarjaan jännitekontin kanssa, jos on rinnankytketty epähuomiossa niin feelu on just tommonen. Ei kyllä pistä laturia pyörimään, se johtuu just polarisoinnin puutteesta ja polarisointiia on annettava riittävän pitkään että koko kommutaattori asettuu, eli noin 0,5 minuuttia alkuun, sitten semmosia 10 sekunnin herätteitä 2- 3 kertaa. Jos lähtee vielä omin avuin pyörimään ni koko homma uusiks ja pitempään. Jos oot 2 generaattoria kokeillu ja molemmat lähtee itekseen pyörimaan ni sen täytyy olla femsan laturi tai kopio, niiden kuuluukin lähteä pyörimään mutta ei nekään itestään, nekin täytyy "pyöräyttää" liikkeelle. Jos ei ole fwemsa ja pyörii aina vaan itestään, on ankkurin ilmavälit tukossa ja hiili tekee johtotehtävänsä, sillon olet oikeassa, oikosulku löyty, se on ankkurin kollektorien välissä.