Korotetun FSJ:n bump steering..

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
lucifer74
Viestit: 861
Liittynyt: La Touko 01, 2004 8:40 pm

Korotetun FSJ:n bump steering..

Viesti Kirjoittaja lucifer74 »

Milläs tuota ongelmaa sais pienemmäksi?



Etu akselissa soa + kiilapala + ilmeisesti käännetty olkapäistä jo..



Mutta: mitä sanoo kirjat mikä pitäs olla oikea kulma?



Toi kiisseli wago oli kohtalainen ajaa mutta siihenkin tarvinnee pakat muuttaa akselin yläpuolelle.. Tai sitten kierrejouset.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Korotetun FSJ:n bump steering..

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Bump steering, on jouston aiheuttama ohjaus liike, eli simpukalta napaan/raidetankoon tuleva tanko on liian jyrkässä kulmassa.

Minkä lähempänä saman suuntaisesti raidetanko ja tämä simpukalta tuleva tanko ovat, sen vähempi jousto liike aiheuttaa ohjaukseen liikettä.



High steering "olka varret", vai mikä se virallinen nimi ko varrelle on.

Niillä saa raide tangon lehtijousien yläpuolelle SOA akselissa.



Ja sitten Simpukan pittman arm, tai jokin vastaava sekin nimi, niin alaspäin pudottava.



Ja vaikkapa rungon ja simpukan välinen kiinnitys muuttaa sillai, että simpukka tippuu vähän alemmaks.



----

-75 Cherokee, Wagoneer, Truck (Dana44)



Caster    4 astetta + 1 aste

Camber  1.5 astetta + 0.5 aste

Toe-in    1.2-2.4

KPI 8.5 astetta

Max. kääntökulma 37-38 astetta



Kumpi oli olka-akselin taakse päin kallistus ja kumpi ulospäin kallistus, camper vs caster.



Jos kiila paloilla on kiilattu pinjoni kulma ylöspäin, niin silloin tosiaan se olka-akseli taaksepäin kallistus pitää pyöräyttää kohdilleen.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Korotetun FSJ:n bump steering..

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Eli jos ei tahdo Jeeppi mennä korotettuna metriäkään suoraan niin casteria (taka kallistuma) on liian vähän. Onko kukaan koittanut ajaa oikeasti fillaria, jonka etuhaarukka on pystysuorassa?? Varsinkin SOA-ratkaisuissa on ainoa oikea tapa saada tämä kulma kohdalleen on irrottaa olka-akselit akseliputkesta ja kääntää ne oikeaan kulmaan ja hitsata takaisin paikalleen. Parhaiten homma onnistuu, kun lähtee liikkeelle räpeltämättömästä etupäästä, niin pääsee mittaamaan lähtökohdan ja korotuksen jälkeen muuttamaan sen takaisin alkuperäiseen kulmaansa. Offipalstalta pitäis löytyä hyvät kuvalliset ohjeet johonkin tojotaan mut periaate on sama.

Camber kulmassa on yleensä renkaiden yläreunat lähempänä toisiaan kuin alareunat.
lucifer74
Viestit: 861
Liittynyt: La Touko 01, 2004 8:40 pm

Korotetun FSJ:n bump steering..

Viesti Kirjoittaja lucifer74 »

Tarkempi tutkiminen paljasti hitsaussaumaa akseliputkessa, eli ruåttin poijaat lie kääntäny olka-akseleita.



Mutta tuo simpukalta raidetankoon tuleva välitanko on kieltämäti aika jyrkässä kulmassa..



Ja siis menee suoraan kyllä mutta kun ajaa routaheittoon niin hyppää sillai ilkeesti sivulle.

Eikä pahemmin jousta toi keula vaikkei ole kuin kaksi lehteä (norra + lisälehti) etupakassa..
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Korotetun FSJ:n bump steering..

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Tarkempi tutkiminen paljasti hitsaussaumaa akseliputkessa, eli ruåttin poijaat lie kääntäny olka-akseleita.



Mutta tuo simpukalta raidetankoon tuleva välitanko on kieltämäti aika jyrkässä kulmassa..



Ja siis menee suoraan kyllä mutta kun ajaa routaheittoon niin hyppää sillai ilkeesti sivulle.

Eikä pahemmin jousta toi keula vaikkei ole kuin kaksi lehteä (norra + lisälehti) etupakassa..

Tuttu tunne.

Mulla oli siinnä mustassa liekki keula Wagoneerissa. RIV-947. samaa vikaa.



Edessä SOA ja muutenkin vähän korkee.

Raide tanko meni lehti jousten alapuolelta.

Tiputin simpukkaa alemmaks, reilu 5 senttiä pystyi helposti, samalla kun toi simpukkaa eteen päin, niin ratti akselin linja pysyi kohtuullisena. Tosin silti joutui moottorin korvakkoa vähän veistämään.

Mutta simpukan tiputus ei riittänyt. Olis pitänyt tehdä nuo hysteering osat.



---



Monttuun ajaessa, ku jouset joustaa, mutta pidät ratista kiinni, tai ei edes isosti tarvii kiinni pitää.

Niin simpukalta tuleva tanko painaa sisään joustossa olka varren päätä ulos päin, ja ulso joustossa vetää sisään, eli tulee se ohjaus liike renkaalle.

Juurikin tuon takia kun on niin jyrkässä kulmassa ylös päin.



Jos olisi täysin vaaka tasossa, niin ohjaus liikettä ei tulisi oikeastaan ollenkaan.



Yksi keino vähentää liikettä, on asentaa ohjaus iskun vaimennin raide tankoon, jolloin jousto liikeessä iskari vaimentaa renkaiden kääntyvyyttä, mutta vastaavasti ratista ei kannata pitää kovin tiukasti kiinni, ratti pyörähtää edes takasin.



Eikä tarvii kovin isoja jousto liikeitä, kun on tarpeeksi jyrkässä kulmassa, niin pienikin jousto saa ison liikkeen rattiin/renkaisiin.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Korotetun FSJ:n bump steering..

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Tässä vanhoja paperi kuvista skannattuja kuvia.



Lähtö kohta:





SOA muutos edistyy:





Täysin ulos jousto tilanteessa simpukan pään pallo nivelestä loppuu liike vara:





Renkailla:





Raide tanko tiputettu olka varsien alapuolelle, koska simpukalle menevä tanko olisi ottanut kiinni lehti jouseen täysin oikealle käännettäessä.

Tämä tiputus taas aiheuttaa entistä isomman nousu kulman tangolle.



Olisi pitänyt antaa raide tangon olla olka varsien yläpuolella, ja simpukalle menevään tankoon tehdä mutka, jotta olisi mennyt lehtijousen ali.



Simpukan j arunko kiinnikkeen väliin adapteri, tippuu alaspäin ja siirtyy eteen päin:











Tässä näkee hyvin, kuinka suora alkuperäinen simpukan pitman arm on. Jos sitä taivuttaisi alapäin:









Risti joustoo:





Takapääkin on nostettu jo tässä kuvassa, alkaa oleen valmis.

Tämä oli oikeasti erittäin karmwea vehje ajaa maantiellä, mutta tulihan tuollakin ajettua. Mutta leimalla en näillä varusteilla ksokaan käynyt:





Tässä epämääräisiä High Steering tekeleitä, tein itse ja myin Suomussalmelle offroad projektiin. Tuo olka varren taivutus ylöspäin saisi olla vähemmän, tuli vähän liikaa taivutettua:















-----------

Enempi tai vähempi näissä kuvissa esiintyvät ratkaisut, eivät ola tieliikennelaillisia.



Alaspäin taivutettuja pitman armeja saa Jenkkilästä ostettua, jotka ovat tieliikenne laillisia.

Ja jossain eri versioissa, oliko joku Chevy simpukka, niin sopivuus olis ja taivutus alaspäin, löyty suomesta purku autoista jos osaa etsiä.



High steer osia saa koneistettuja ("tehdas tekoisia"), jotka saattaisi saada hyväksyttyä katsastukseen.
Vastaa Viestiin