Comanchen 4L ruisku+autom viimeisen tankkausvälin (puoli tankillista)kulutuslaskelma antoi kaikkien aikojen lukemat 18,4l/100km. Renkaina on ensimmäistä kertaa nastalliset 185 R15C Michelinit jostain kaukaa 70-luvulta.
Pintaa on 8mm eivätkä ole halkeilleet. Pitoa löytyy ruhtinaallisesti aikaisempiin nastattomiin verrattuna ja myös vierintävastus tuntuu lisääntyneen (ainakin kun asentajan jäljiltä paine oli1,7 baaria). Itse lisäsin myöhemmin paineen 2,5 baariin.
Ajo on ollut puolet kaupunki- ja puolet maantieajoa ja trailerinvetoa n.40km.
Onkohan happianturi tullut tiensä päähän? Ajastin ilmoitteli emiss maint jo viime talvena, mutta en ole vaihtanut anturia kun moottori käy hyvin.
Aikaisemmin talvikulutus samantyyppisessä ajossa on ollut n.14l/100km
Eilen 15 asteen pakkasessa moottorin lämpö ei paljon noussut 50km ajon jälkeenkään vaikka aputuuletin on poistettu ja sen tilalla on pahvilevy jäähdyttäjän takapuolella.
Jos jäähdytintä tukkii enemmän (jäähdyttimen etupuolelta) ja moottori käy lämpimämpänä, parantaako se polttoainetaloutta?
Olisikohan termostaatin uusimisesta apua?
Bensaa palaa
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 6:22 pm
Bensaa palaa
Mikä oli aikaisempi rengaskoko? Jos halkaisija muuttuu niin se vaikuttaa kaikkeen. Matkamittariin, välityksiin ja sitä kautta moottorin kierrosnopeuteen jne.....
Bensaa palaa
no johan toi trailerin veto nostaa bensa koneen kulutusta enemmän kun diisselin.
renkaat vaikuttaa jonkunverran ja liian kylmänä käyvä kone kuluttaa enemmän.
kaikki kun laskee yhteen ei toi ihan mahoton lisäys ole.
mut joo termarista kannattaa alottaa ja pahvi kannattaa laittaa syylarin etu puolelle, ajo viima saa -20c ilman vastaamaan -50c tai enemmän.
renkaat vaikuttaa jonkunverran ja liian kylmänä käyvä kone kuluttaa enemmän.
kaikki kun laskee yhteen ei toi ihan mahoton lisäys ole.
mut joo termarista kannattaa alottaa ja pahvi kannattaa laittaa syylarin etu puolelle, ajo viima saa -20c ilman vastaamaan -50c tai enemmän.
Bensaa palaa
Mikä oli aikaisempi rengaskoko? Jos halkaisija muuttuu niin se vaikuttaa kaikkeen. Matkamittariin, välityksiin ja sitä kautta moottorin kierrosnopeuteen jne.....
Renkaan läpimitta on aika lähellä alla alunperin auton ostaessani olleita Semperit 215/75 R15C renkaita joilla myös 14l talvikulutus on mitattu.
Ruotsin reissu tammikuun alussa taittui 225/70 R 16 Goodyear Wranglereilla 11,2l/100km kulutuksella (n. 1300km)
Ebayssa happianturikauppiaat mainostavat n. 10% vähennystä kulutukseen uudella anturilla.
Misukoissa on nykyrenkaisiin nähden julma nastaulkonema ja kuvio muodostuu poikittaisesta siksakista.
Liekö nämä nostavat vierintävastusta.
Taitaa suuri kulutus olla monen tekijän yhteissumma. Imusarjaakaan ja ruiskutussuuttimia en ole putsannut ja tulpatkin on vanhat. :-[
Bensaa palaa
Kyllä sanosin et noi renkaat(taitaa tulla painoakin hiukan enempi/vierintävastusta) ja trailerilla veto tekee äkkiä tuon nousun. Katoppa vielä pari tankkausväliä niin se antaa enempi suuntaa..
Bensaa palaa
Joo, jatkotutkimusta seuraa: Tulppien ja happianturin vaihto, keulaan lisää pahvia ja nopeusmittauspaikan ohiajo mittarin tarkistamiseksi.
Wranglereilla GPS nopeusmittaus antoi 100km/h nopeutta auton mittarinopeuden ollessa n.95km/h.
Punnitus antoi Wranglereiden painoksi n. kilon enemmän (aluvanteilla), kuin Misukoille teräsvanteilla.
Kumi painaa paljon. Sen huomaa, kun nostaa kumimattoa auton lavalta. :-?
31":set teräsvanteilla painaa 11kg enemmän kappale kuin Wranglerit. :o
Wranglereilla GPS nopeusmittaus antoi 100km/h nopeutta auton mittarinopeuden ollessa n.95km/h.
Punnitus antoi Wranglereiden painoksi n. kilon enemmän (aluvanteilla), kuin Misukoille teräsvanteilla.
Kumi painaa paljon. Sen huomaa, kun nostaa kumimattoa auton lavalta. :-?
31":set teräsvanteilla painaa 11kg enemmän kappale kuin Wranglerit. :o
Bensaa palaa
Omallani oon päässyt kesäkelillä takavedolla matka-ajossa johonkin 11 litran korville mut näin talvella, nelikko päällä ja isommilla kumeilla on hörpännyt luokkaa 18 litraa. Noilla 32":lla on vienyt muutenkin sellasta 14 litraa. Joutuu sullomaan ihan eri tavalla, kun välitys ei enää sovi ihan kohdalleen.
Noiden kulutuslukemien ja pitkän työmatkan takia Jeeppi on siirtynyt enemmänkin harraste peliksi. Kehitellään siitä nyt sitten massin ja ajan myötä jotain kivaa. Lisää korotusta jne. on suunnitteilla mut aika näyttää.
Noiden kulutuslukemien ja pitkän työmatkan takia Jeeppi on siirtynyt enemmänkin harraste peliksi. Kehitellään siitä nyt sitten massin ja ajan myötä jotain kivaa. Lisää korotusta jne. on suunnitteilla mut aika näyttää.