Kuten tuolla projekti topicissa kirjoitin, niin Jeeppiin jäi jakolaatikko remontin jäljiltä outo aaltoileva jyrinä ja tärinä.
Onko Jeepin kardaanit niin tarkkoja, et jos laittaa sen puoli kierrosta eri paikkaan kuin irrottaessa, niin seuraus voi olla em. jyrinä/tärinä??? Sierran jortaanit oli aikanaan just sellasia, et kytkin rempassa sai aina merkata laippaan ja kardaaniin, et mistä ne oli irrotettu.
Jyrinän metsästystä
Jyrinän metsästystä
Niin, eikös se kardaanin pyörintänopeus per kierros vaihtele ristikon murtokulman mukaisesti. Nopeusvaihtelu tasoittuu/kumoutuu toisessa ristikossa, kun on 90asteen kulmassa ensimmäiseen nähden. Voimien kumoutuminen ei ehkä ole ihan täydellistä jos murtokulmat on hieman erilaiset.
Piti joskus oikeen funtsaamalla funtsata mistä johtuu se jeepissä nelivedolla, kun ajaa kaarretta, niin nytkyttää toista etu- ja toista takapyörää.
Eli se johtuu siitä, että kun nivelen haarukat on toisiinsa nähden kääntyneinä niin toisen haarukan pyörintänopeus vaihtelee 2 kertaa per kierros eli hidastaa ja kiihdyttää vuorotellen. Tämä johtuu toisen haarukan kiinnityspisteiden etäisyyden vaihtelusta akselin keskipisteestä kierroksen aikana eli toisen haarukan kiinnityspisteet tekee elliptistä liikerataa sitä enemmän, mitä enemmän niveltä käännetään.
Piti joskus oikeen funtsaamalla funtsata mistä johtuu se jeepissä nelivedolla, kun ajaa kaarretta, niin nytkyttää toista etu- ja toista takapyörää.
Eli se johtuu siitä, että kun nivelen haarukat on toisiinsa nähden kääntyneinä niin toisen haarukan pyörintänopeus vaihtelee 2 kertaa per kierros eli hidastaa ja kiihdyttää vuorotellen. Tämä johtuu toisen haarukan kiinnityspisteiden etäisyyden vaihtelusta akselin keskipisteestä kierroksen aikana eli toisen haarukan kiinnityspisteet tekee elliptistä liikerataa sitä enemmän, mitä enemmän niveltä käännetään.
Jyrinän metsästystä
Muutin tänään etukardaanin asentoa suhteessa jakolaatikon laippaan sen puol kierrosta. Ainakin hiukan tuntu vähenevän mut ei loppunut. Kokeillaan vielä jossain kohtaa kääntää sitä taka kartaania. Se laatikon kiinnitys siihen palkkiin on vielä arvotus. Meinasin kokeilla poistaa ne shimmiprikat sieltä takakiinnikkeen välistä. Katotaan mitä vaikuttaa.
Jyrinän metsästystä
Muutin tänään etukardaanin asentoa suhteessa jakolaatikon laippaan sen puol kierrosta. Ainakin hiukan tuntu vähenevän mut ei loppunut. Kokeillaan vielä jossain kohtaa kääntää sitä taka kartaania. Se laatikon kiinnitys siihen palkkiin on vielä arvotus. Meinasin kokeilla poistaa ne shimmiprikat sieltä takakiinnikkeen välistä. Katotaan mitä vaikuttaa.
Kuinka paljo lie ne prikat vaikuttaa siihen vaihteiston hännän linjaan/korkeuteen, verraten pinjonin linjaan.
Nehän pitäisi olla toisiinsa nähden mahdollisimman saman linjaiset, jotta tuo ristikoiden murto kulmaus ei aiheuta tärinää.
(mutta kuten FSJeepissä on etukardaanilla tupla nivel jakolaatikon päässä, niin se taas puolestaan kumoaa linjaus erosta johtuvaa tärinää...)
Sitten taas se haarukan kääntö 90 astetta, ei pitäisi vaikuttaa.
Mutta jos käännetään osa asteita 1-89, niin silloin alkaa tärinät, 45 astetta täristää eniten.