Puola

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Tapani
Viestit: 365
Liittynyt: Su Huhti 22, 2007 12:51 pm

Puola

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Onko alkuperäisessä johdotuksissa mitään esivastusta ? Kannatttako hankkia esivastuksellinen puola ja jos niin minkä merkkinen /mallinen olisi hyvä .
raipe
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 6:52 pm

Puola

Viesti Kirjoittaja raipe »

meikäläiselle ei oo tullu vastaan omissa rysissä.

siitä en tiä olisko hyätyä.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Puola

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Yleisesti ottaen, kärjellinen ei tarvitse esivastusta, kärjetön tarvitsee.
Avatar
Uba
Viestit: 261
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2003 1:23 am

Puola

Viesti Kirjoittaja Uba »

Kärkien kanssa on nimenomaan käytettävä etuvastusta. Alkuperäisessä johtosarjassa on vastusjohto hoitamassa sitä virkaa. Mittaa puolalle tuleva jännite, jos on noin 9V niin vastusjohto on tallella.



Uuden jos tarvii niin: MSD 8203 sarja sisältää Blaster2 puolan ja esivastuksen.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Puola

Viesti Kirjoittaja A-V »

yup, kaikissa ramblerin kärjellisissä on esivastus jota hoitaa 'resistance wire', eli ainakin Horneteissa sellanen pinkki löysä sähköpiuha. Yleisin paikka piuhalle on virtalukon ja solenoidin välissä. Tuo piuha lähtee muistaakseni keltaisena molemmista päistä ja se on yhdistetty tuohon pinkkiin resistanssipiuhaan siinä koneen takaosan kohalla. Purkaa vaan tarpeeksi kauan sitä keltasen piuhan nippua niin vastaan tulee - jos ei ole poistettu. Pinkin piuhan pituus voi olla puolisen metriä.



Muistelisin että tuo esivastuspiuha tiputtaa voltit noin puoleen normaalista, mutta en nyt tähän hätään löytänyt mistään "faktaa" asiasta. Edit: Uban mainitsema 9V lienee oikea. ;)



Melko monella tuo piuha on mennyt poikki tai epähuomiossa ohitettu ja myöhemmin korvattu erillisellä esivastusblokilla sisälokariin (näitä nähnyt useampia) tai sitten esivastuksisella puolalla.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

Puola

Viesti Kirjoittaja KK »

Hitto, onnex en tiedä esivastuksista mitään.

Mähän vaihdoin joskus kärjet Ignitoriin ihan samalla puolalla ja hyvin on pelittänyt, niinkuin pelitti kärjilläkin ei sen puoleen.

Tosin puolana joku outo tehosellainen ihanaiselta 70-luvulta.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Puola

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

OK.



Eräs auto sähkö asentaja joskus maitsi vain, että perus sääntö olis tuo, kärjellinen ei tarvi, kärjetön tarvii. Mutta näköjään tapaus kohtaisesti.



Ilmeisesti tuo käsitys esivastuksen tarpeellisuudesta johtuu siitä, että on erilaisia puolia ollut käytössä.

Tosinaan varaosa liikeissä näkyy olevan puolia sillai, että myynti tekstisä mainitaan, onko tarkoitettu kärjelliselle vai kärjettömälle.
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Puola

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Siis eihän se esivastus ole suoraan puolaa varten, vaan starttausvaiheessa solenoidilta otetaan esivastuksen ohi jännite, jolloin on käytettävissä n. 9 voltin jännite ja 6 voltin puola tuottaa silloin hyvän kipinän, verrattuna ilman ko. järjestelmää: 12 voltin puolalle 9 voltin jännite = huono kipinä....
Avatar
Uba
Viestit: 261
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2003 1:23 am

Puola

Viesti Kirjoittaja Uba »

Joo se unohtui mainita, että startatessa syötetään esivastuksen tai vastusjohdon ohi 12V puolalle. Muun ajan annettava tätä alennettua 9V jännitettä.



Kokoajan, jos syöttää kärjellisen systeemin puolalle 12V niin sulaa kärjet aika nopeasti.
faikku66
Viestit: 323
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 6:45 pm

Puola

Viesti Kirjoittaja faikku66 »

Joo se unohtui mainita, että startatessa syötetään esivastuksen tai vastusjohdon ohi 12V puolalle. Muun ajan annettava tätä alennettua 9V jännitettä.



Kokoajan, jos syöttää kärjellisen systeemin puolalle 12V niin sulaa kärjet aika nopeasti.  

Ei sula ,käytännön kokemusta n. 500 000km kärkijakajalla ajosta 12 voltin jännitteellä.
Vastaa Viestiin