Öljy tappaa autot

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja stidi »

Paljolti johtuuu myös noiden syntisten öljyjen huono maine polymeeriöljyistö, joissa polymeereilla kasvatetaan viskositeettialuetta. Polymeeri on helkutin halpa keino tehdä yksiasteisesta moniasteista ja laajentaa skaalaa vaikka kuinka pitkälle, mutta kun se ensiaste asetetaan yleensä varsin matalalle, tja polymeerit haihtuvat koneen lämmetessä nopiasti, niin syntisestä moniasteöljystä tulee lirua yksiasteista hyvinkin pienellä ajolla. Se on se liru, joka tulee tiivisteistä läpi, tosin polymeeri sekottuu jo ensialkuun hyvin huonosti tasaisesti öljyn sekaan, joten saattaa olla jo purkista kaadettaessa valmiiksi lirua.

Senpuoleen syntisissä öljyissä kannattaa pysyä oikeasti viskositeettia kasvatetuisssa malleissa niin se pysyy myös moottorissa.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja A-V »

Senpuoleen syntisissä öljyissä kannattaa pysyä oikeasti viskositeettia kasvatetuisssa malleissa niin se pysyy myös moottorissa.



Mistäs sen tietää miten sitä on kasvatettu?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja stidi »

Helpoimmin sisällysluettelosta. Kaikki, joissa polymeereja on yli 3% ovat pelkästään polymeerisyntisiä ja kasvatetuissa, ( pohjaöljy, järjestäytyminen, uusi pohjaöljy, noin niinkuin hyvin karkeesti) ei ole polymeereja ensinkään.

Jos sisällysluetteloa ei löydy niin on hyvin varmasti polymeeripohjainen.

Mikäli haluaa esiintyä asiantuntijana tarvikekaupassa, niin pyytää sellaista jonka logossa oli aikoinaan siivekäs hevonen ja mallinumerona 1nen, se on varmasti kasvattamalla valmistettua (tämä ei ollut mainos, en ota syytettä vastaan, koitin vaan helpottaa sepustustani). Eikä ole varmasti ainoa valmistaja, mutta oikeesti suomalaisissa tarvikekaupoissa tuntuu olevan vaan yhtä viskositeettiluokkaa (10W - 40, YÄK) ja kahta valmistajaa, öljy- yhtiö ja kaupan oma merkki (polymeeripohjainen 80 prosentin varmuudellla).
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja pekka »

Eli kun tossa mätänetin omassa öljyssä (10w40 syntinen) lukeepi; sisältää: LOB (pitkäketjuinen alkaryylisulfonaatti), niin se on epäsuotavaa?



Ilmeiseti ton öljyn valmistaja on eurol
stidi
Viestit: 324
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 9:58 am

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja stidi »

No, sulfaatti on yksi kitkanestoaineista, joka liikaa lisättynä synnyttää rikkihappoa ja sitäkautta korroosiota motoriin ja mikä pahinta, siltä ei ole edes alumiini suojassa (siis selainen alumiini, jossa on viiltoja, taskutr keräävät sulfaattia).

Yleisin käytetty polymeeri on polystyreeni, halpa ja tehokas muovikide.

Niin, jäi varmaan kertomatta että polmeerithän tekee just sitä mitä viskositeetin kasvattamiseen tarvitaan, kylmänä, <30 C kide painuu kasaan, ollen n. 2 uM ja lämpinä sen koko tuplautuu tyli puoleen, 5uMään. Näin ollen esim. halvan liruöljyn, 5W tai alle, viskositeettialue saadaan kasvatettua jo 3 kertaiseksi 10 prosentilla polymeeria. Tosin, jos pohjaöljy on esim. 20wtä, saadaan viskositeetti pienemmällä prosenttimäärällä "näyttämään" hyvältä. Äh, taas mä alan sepustelemaan tätä juurta jaksain. sori.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Eräs Alfa-Romeo -harrastaja kertoi joskus Alfansa koneen tiiveysongelmista: Ko. mallissa on nokkaketju juuri öljyntäyttökorkin kohdalla ja öljy vuoti korkin tiivisteen ohi. Joku suositteli hänelle Kendallin öljyä ja ongelma hävisi. Kuulemma Alfa- harrastajat laajemminkin käyttävät Kendallin öljyä.

Texasissa on Kendallin öljykentät joiden raakaöljy on laadukasta ja siitä jalostetaan vain voiteluöljyjä.

Jeepissä käytin joskus Kendallia, mutta olen luopunut siitä korkeahkon hinnan takia ja kun ainakin aikaisemmin ei ollut laajan viskositeetin öljyä. Eikä Jeepissä ole vuoto-ongelmiakaan ollut.



Peräöljynä käytän Kendallin Eliteä, mikä jo nimensä mukaan on todellinen eliittiöljy: Parasta mitä rahalla saa, tai ainakin kalleinta.



Jeepin moottorissa on nykyään Mobil1 RF 5W-50. Näyttää pysyvän koneen sisäpuolella. :)


raipe
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 6:52 pm

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja raipe »

mikäs öljy olis siten olis hyvää noille vanhoille moteille? saisko viskoosilukuja och merkkejä.
Enzo
Viestit: 1241
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Jotkut luottavat Valvolinen Max Lifeen. Ainakin sitä markkinoidaan yli 100 000km ajetuille mooottoreille.

Bx:ssäkin sitä oli yhden öljynvaihtovälin verran (Saksasta Suomeen), mutta ei se öljynkulutusta vähentänyt. :'(
audiq
Viestit: 182
Liittynyt: La Loka 08, 2005 9:19 am

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja audiq »

mikäs öljy olis siten olis hyvää noille vanhoille moteille? saisko viskoosilukuja och merkkejä.



Mobilin RF1 olen käyttänyt kaikissa koneissa. Jos paljon ajettu kone (esim. omallani ajettu yli 500tkm), niin 5W-50 toimii mielestäni paremmin.



Noi öljyvuodot synteettisillä johtuu paskoista tiivisteistä, kun ostaa laadukkaat tiivisteet, niin pysyy öljytkin koneessa.








Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Öljy tappaa autot

Viesti Kirjoittaja A-V »

Jotkut luottavat Valvolinen Max Lifeen. Ainakin sitä markkinoidaan yli 100 000km ajetuille mooottoreille.

Bx:ssäkin sitä oli yhden öljynvaihtovälin verran (Saksasta Suomeen), mutta ei se öljynkulutusta vähentänyt. :'(



Mulla on tota maxlifeä Cherossa tällä hetkellä. Eipä ole öljyä vienyt, autolla ajettu 350tkm. Aiemmin käytin samaa Maxlifeä vaimon Chrysler Le Baron Turbo IC:ssä jolla ajettu myös yli 300tkm. Öljynkulutus väheni ja moottori jotenkin hiljeni hieman mutta soppa maistui ihan entiseen tapaan - eli bensansäästöä ei esiintynyt missään muodossa. Ihan OK öljyksi voi sanoa. Tuota tosin en laittaisi remontoituun pataan, ihan vaan sen vuoksi ettei ko. öljy ole kuulemma missään nimessä mikään 'performance' henkinen. Käyttiksiin OK.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin