Ruotsin reissun jälkeen huomasin autoa pestessäni, että oikean etupyörän vanteessa oli selvästi enemmän jarrupölyä kuin vasemmassa. Vanha vaiva, joka on vaivannut joskus kesähelteillä varsinkin kaupunkiajossa. Oikeasta etujarrusta on ajon jälkeen noussut savua ja palaneen jarrulimpun käry on leijaillut ilmassa. Joskus ajaessani Tampereelta Keuruulle ihmettelin, kun auto ei oikein kulje. Perille päästyäni poikkesin marketissa, ja kun palasin autolle, huomasin kuinka oikean etupyörän muovinen keskikuppi hitaasti valuu pois paikaltaan. Etujarru oli niin kuuma! :o
Jarruongelma hävisi vaihdettuani satulan liukutappien voiteluaineen kuparivaseliinista lämmönkestävään synteettiseen vaseliiniin. Pitänee voidella taas, kun kerkiää.
Onko muilla ollut tällaisia jarruongelmia?
Bensaa palaa
Bensaa palaa
Omastani olen takajarrut laittanut. Etupäähän ei ole tarvinnut koskea. Lassila vaihtoi vissiin palat autoon ennen kuin se tuli minulle eikä ole tähän päivään mennessä ollut tarvetta vaihtoon.
Bensaa palaa
Meillä toi Chero vie tasaisen tappavan tahtiin 12-14 litraa sadalla, maantiellä pääsee litran ehkä allekin. Toki on aika paljon kiinni siitä kuinka äkkilähtöjä ajelee. Nelikko on päällä kokoajan ja alla korkeahkot isonastaiset Nokian Hakkapeliitta SUV renkaat. Kesäkumeilla ja takavedolla pääsi pikkasen päälle kympin seka-ajossa.
Huomioida tosin kannattaa, että täähän on se vanhempi malli 4.0L:stä jossa ei noita heposia ole niin paljon kun uusissa.
Huomioida tosin kannattaa, että täähän on se vanhempi malli 4.0L:stä jossa ei noita heposia ole niin paljon kun uusissa.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Bensaa palaa
Mulla oli viime tankkauksessa kulutus 16L. Suurimmaksi osaksi kaupunki ajoa ja mulla on aikas raskas kaasujalka. Renkaat Cooperin nasta 235/75-15. Viime kesänä lomareissulla meni parhaimmillaan karvan alle 10. Siis ihan puhtaassa taipale ajossa, eikä juurikaan ohituksia ja emäntä ratissa.
Ja jarruihin; kun toi tuli mulle nalkkas toinen etujarru aika pahasti, mut herkistelyllä ja uusilla paloilla lähti ja ei oo vaiva palannut.
Ja jarruihin; kun toi tuli mulle nalkkas toinen etujarru aika pahasti, mut herkistelyllä ja uusilla paloilla lähti ja ei oo vaiva palannut.
Bensaa palaa
ja emäntä ratissa.
on muuten huomattava bensaasäästävä vaikutus tuolla tekijällä, vaikuttaa paljon enenmmän kuin koneen litratilavuus tai auton paino tai se miten ite ajelee.. ;)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Bensaa palaa
Mulla ton -93 Cheron (4,0+aut) kulutus on tasasesti pyöriny 14 paikkeilla. Yleensä hiukka alle. Traileri perässä ei sanottavasti nostanu kulutusta, se oli tosin suoraa maantietä. Normaaliajo mulla on reilu 10 kilometriä maantietä ja molemmissa päissä kilometri taajamaa/ hiekkatietä, töihin ja takas..
en tosin oo kerenny selvittämään, millä tota sais tiputettua.
Hupaisaa kylläkin, että aikoinaan -83 Cherolla (4,2+4man) oli keskikulutus +-12 litran luokkaa
en tosin oo kerenny selvittämään, millä tota sais tiputettua.
Hupaisaa kylläkin, että aikoinaan -83 Cherolla (4,2+4man) oli keskikulutus +-12 litran luokkaa
Bensaa palaa
Lahden Hemiauton Kauppi suositteli imusarjan ja ruiskutussuuttimien puhdistamista. Imusarjaan tulee kampikammion huohotuksesta öljyhöyryjä ja ruiskutussuuttimiin kertyy bensasta valkoista töhnää.
Kehui, että näillä toimenpiteillä kulutus pitäisi pudota tuonne 10:n korville ja jopa allekin alimmillaan.
Eilen voitelin Comanchen jarrusatuloiden liukutapit molemmilta puolilta sprayvaseliinilla. Vasen puoli, jota ei ole tarvinnut pahemmin rassata oli toisen tapin osalta hieman jumissa. Tappi oli vaikea saada irti. Aion suorittaa tämän toimenpiteen parin vuoden välein. Ehkä näin saan pidettyä etujarrut sellaisina kuin ne on suunniteltu: Low-drag. ;)
Kehui, että näillä toimenpiteillä kulutus pitäisi pudota tuonne 10:n korville ja jopa allekin alimmillaan.
Eilen voitelin Comanchen jarrusatuloiden liukutapit molemmilta puolilta sprayvaseliinilla. Vasen puoli, jota ei ole tarvinnut pahemmin rassata oli toisen tapin osalta hieman jumissa. Tappi oli vaikea saada irti. Aion suorittaa tämän toimenpiteen parin vuoden välein. Ehkä näin saan pidettyä etujarrut sellaisina kuin ne on suunniteltu: Low-drag. ;)
Bensaa palaa
Esim. Explorerin ja Aerostarin huoltoon kuuluu ko. toimenpide joka kerta ihan Fordin ohjeidenkin mukaan.