::)niin tai nuotio öljypohjan alle ;D
Siis näin!
Koneessa on kyllä TB:n täyssynteettiset, mutta pieni esilämmitys ei ole koskaan pahitteeksi ja sähköllä ei kannata ilmajäähdytteistä lämmittää... ;)
::)niin tai nuotio öljypohjan alle ;D
Koneessa on kyllä TB:n täyssynteettiset, mutta pieni esilämmitys ei ole koskaan pahitteeksi ja sähköllä ei kannata ilmajäähdytteistä lämmittää...
Paitsi öljyä.
Oli 60 luvulla liikenteessä paljon sellasia koppakuoriaisen näkösiä ilmajäähdytteisiä bokseripotpottimia, joihin oli saatavana öljynlämmintin joka toimi samalla tavalla kuin vesilämmittimetkin. Ei olllut öljylämmitin omistajien keskuudessa kovin suuressa suosiossa kun pkeleen vekotin lähti muutenkin niin hyvin käyntiin, vaikka olishan se moottoria säästänyt.
Delvac on kova sana autossa, kuin autossa. Vaikka omat harrastevälineeni olisi kuinka tiiviitä, en niissä koskaan käytä täys-synteettisiä. Ensinnäkin ajoa on niin vähän ja se että autot seisoo suurimman osan vuodesta, ei kyseisen öljyn käyttö (omasta) mielestäni tuo sen suurempaa hyötyä. Lyhyet ajoetapit ja pitkät seisokit kondensoi vettä enemmän öljyyn, kuin jatkuvassa käytössä olevat menopelit. Siksipä noihin harrasteautoihin vaihdan laatikko- ja peräöljytkin joka toinen kausi.
Meidän talvikäytössä olevassa, muutaman vuoden ikäisessä härvelissä on öljyjen vaihtoväli 20 000 kilsaa, jota pidän suomen olosuhteissa liian pitkänä, vaikka puhutaan kuinka öljyjen parantumisesta ja veden hylkimiskyvystä. Jos autolla tulisikin 60 000 kilsaa vuodessa, niin voisin ehkä tuota vaihtoväliä pitää, mutta 10 000-15 000 kilsan ajomäärillä, on öljyt hyvä vaihtaa jo kymmenentuhannen välein. Varsinkin, kun ajomatkatkaa eukolla töihin tulee muutama kilometri, ei siinä ehdi tekniikka kuin lämmitä ja taas jäähtyä. Näin meillä...
Delvac on kova sana autossa, kuin autossa. Vaikka omat harrastevälineeni olisi kuinka tiiviitä, en niissä koskaan käytä täys-synteettisiä. Ensinnäkin ajoa on niin vähän ja se että autot seisoo suurimman osan vuodesta, ei kyseisen öljyn käyttö (omasta) mielestäni tuo sen suurempaa hyötyä. Lyhyet ajoetapit ja pitkät seisokit kondensoi vettä enemmän öljyyn, kuin jatkuvassa käytössä olevat menopelit. Siksipä noihin harrasteautoihin vaihdan laatikko- ja peräöljytkin joka toinen kausi.
Meidän talvikäytössä olevassa, muutaman vuoden ikäisessä härvelissä on öljyjen vaihtoväli 20 000 kilsaa, jota pidän suomen olosuhteissa liian pitkänä, vaikka puhutaan kuinka öljyjen parantumisesta ja veden hylkimiskyvystä. Jos autolla tulisikin 60 000 kilsaa vuodessa, niin voisin ehkä tuota vaihtoväliä pitää, mutta 10 000-15 000 kilsan ajomäärillä, on öljyt hyvä vaihtaa jo kymmenentuhannen välein. Varsinkin, kun ajomatkatkaa eukolla töihin tulee muutama kilometri, ei siinä ehdi tekniikka kuin lämmitä ja taas jäähtyä. Näin meillä...
Eräs autoalan korkeasti koulutettu opettaja sanoi hiljattain, että autolla ei pitäisi ajaa alle 10km:n matkoja. Tuhoaa moottorin. Tossua toisen eteen vaan lyhyillä matkoilla. Tämä oli open suositus.
Pistää vähän miettimään, kun seuraavan kerran ostaa käytettyä autoa, jos ostaa... :-?