Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Löysin vanhojen tavaroiden joukosta lisävalot, joissa on sekä pitkät ja lyhyet. Ajattelin laittaa ne Wagoneerin ( rekisteröity 1/1977) keulalle. Jossain vaiheessahan tuli asetus, että vain lisäpitkät ovat sallittuja.  --Mutta en vaan jaksa muistaa, mistä vuosimallista lähtien lisälyhyet ovat kiellettyjä. Tuliko kielto jo 70-luvun loppupuolella vaiko 80-luvun alussa ?. Kuka muistaa ?.



t. Jari
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Lyhyitä ei saa kahdentaa muistaakseni 81 ja sitä uudemmissa vuosimalleissa.
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Itelläni oli eka auto -70 mallin 17m Ford, ja siinä oli hehkulangat lyhyet/pitkät ja lisävaloina halogenit lyhyet/pitkät.

Niin silloin joku sano, että hehkulankojen rinnalle sai laittaa lisät (lisät sai olla hehku tai halogen).

Mutta jos autossa on halogenit omissa, niin rinnalle ei saa laittaa lisä lyhyitä.



Mutta voin olla väärässäkin, että polttimo tyypillä ei ole merkitystä, vain vuosimallilla.
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Moro !



Kiitoksia kommenteista. Itselläni kummittelee päässä vuosiluku -78, mutta se taitaa liittyä pakokaasujen päästömittauksiin eli ko. vuosimallien autoista lähtien se on katsastuksessa mitattava.

Tuo hehkulankajuttu saattaa pitää paikkansa, sillä muistaakseni löytämäni lisävalot olivat asennettuna vm-71 Peugeot 404:ssa ja myöhemmin vm.-69 Ford 20M :ssä.



- Täytyykin vierailla paikallisella katsastusasemalla varmistamassa, ettei tule tehtyä turhaa työtä.



Jari
rane
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2011 4:05 pm

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja rane »

Mulla on Jeepissä vm. -95 lisäpitkät, katsastuksessa laskevat umpioista jonkun arvon mikä ei saa olla yli 100. :-/



Ps. Lisävalot on kuulemma Sumiaisvalot, vaimo nimesi [smiley=kiss.gif] -Mökille (Sumiaisiin) mentäessä alkaa olemaan harvassa katuvaloja.... :P
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja JariJ »

-Hauska nimi lisävaloille :). Täytyykin ottaa se sanavarastoon ja käyttöön ! ;)
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Valo säännöt päivittyivät tuossa jokin vuosi sitten vastaamaan EU-säädöksiä.

Eli 80 ja sitä ennen rekkaroiduissa saa lyhyet kahdentaa ja pitkien yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100.

81 ja sen jälkeen rekatuissa ei saa enää lyhyitä kahdentaa ja referenssilukukin laski 75:een. Tämä raja poistui jokin aikaa sitten ja päivittyi niin, että yhtäaikaa palavien pitkien referenssi luku saa olla taas 100. Ja tuossa edellä paino sanalla yhtäaikaa palavien, koska nyt voi asentaa keulan täyteen valoja kunhan niistä ei pala yhtäaikaa kuin tuon referenssiluvun rajoittama, yleensä parillinen määrä.

Uudet EU-säännöt toivat myös mahdollisuuden asentaa lisävalot myös auton katolle etuakselin takapuolellelle, kunhan ko. asennusarja oli E-hyväksytty ko. automallille. Esimerkkeinä Jeepin Liberty ja Volkkarin Amarok. Mun tietääkseni vastaavan asennuksen tekeminen jälkikäteen esim. perintö-hiluxiin ei onnistu, koska setti ei ole ko. ajoneuvomalliin e-hyväksytty.

Vähän lähti lapasesta mutta toivottavasti alkuperäinen kysymys sai vastauksen ja perustelun.
juhap
Viestit: 6798
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja juhap »

Kattovaloista oli juttua joskus puol vuotta sitten autosivuilla (lehdissä)...



Nuo kattovalot olivat Suamesa mahdollisia vain Hiasessa ja parissa muussa pakussa direktiivin suomennosvirheen vuoksi. Virhettä ei korjattu ennen kuin taas oli tulossa joku langettava EY-tuomioistuimen päätös. Teksti oli suomennettu "in front of the vehicle"-> etuakselin etupuolella... piti olla "ajoneuvon etuosassa" tjsp... Tällä aivopierulla mentiin monta vuotta... Nuo pari tehdasasennusta sai jonkin poikkeusmahdollisuuden, kait? Nyt sitten kun teksti on suomennettu oikein, saa valot olla missä vaan autossa katolla kunhan ne eivät häikäise ajajaa ja vastaantulijaa.



Mutta kuinka moni on konttuurilla käynyt kattovaloja katastamassa....

Voi olla sama vääntö kuin sivuputkien kanssa silloin EU:hun liittymisen jälkeen. (Noista ei Matadorin katsastuksessa mainittu sanaakaan...)
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
guru
Viestit: 968
Liittynyt: Pe Huhti 11, 2003 11:59 am

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja guru »

...se mikään käänos virhe ollu



meillä täällä länsivenjällä on käytössä tarkotushakuinen kääntäminen
juhap
Viestit: 6798
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Lisävalot, pitkät ja lyhyet

Viesti Kirjoittaja juhap »

No joo, tohon vois laittaa lainausmerkitkin... Virhe-sanan kohdalle... siis
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Vastaa Viestiin