Kun puhutaan nykyautojen pitkistä öljynvaihtoväleistä, niin unohdetaan usein se aikaraja. Esim hoppamoottorissa on huoltovälit 20-50tkm riippuen mallista. Mutta järjestään aika raja on 1 vuosi uutta 140hv takaveto transvaattoria lukuunottamatta jossa huoltoväli maksimissaan 50tkm/2v (menee valon mukaan).
Eli tuli kilometrejä sitten vähemmän kuin tuo huoltoväli niin kerran vuodessa se huolto tulisi silti tehdä.
Öljy tappaa autot
Öljy tappaa autot
Tätä öljy kysymystä onkin puitu aika monilla vanhojen autojen foorumeilla.
eli noi uudet katti öljyt ei sovi laahuri nokille lainkaan, kun niistä on tosiaan poistettu kaikki vanhalle tekniikalle tarpeelliset lisäaineet. diesel öljyissä on vapaammat säädökset joten niissä on VIELÄ riittävästi suoja aineita, noissa suoja aineissa on nykyautoissa se ongelma että ne tukkii katalysaattorin siksi niitä on vähennetty. ja sit tietysti maailma pelastuu perustelut....
yhdellä usa foorumilla nokka valmistaja oli suositellu diesel tai race öljyjä laahuri nokille.
diesel öljy on vaan ainakin puolet halvempaa kun race öljyt.
gulfillta saa myös lisäaineitettua öljyä yli 12e litra.
Kaikki kun laskee yhteen nin mulla on ens kesänä diisseli öljyt koneessa :)
kattotaan sit kui käy.
eli noi uudet katti öljyt ei sovi laahuri nokille lainkaan, kun niistä on tosiaan poistettu kaikki vanhalle tekniikalle tarpeelliset lisäaineet. diesel öljyissä on vapaammat säädökset joten niissä on VIELÄ riittävästi suoja aineita, noissa suoja aineissa on nykyautoissa se ongelma että ne tukkii katalysaattorin siksi niitä on vähennetty. ja sit tietysti maailma pelastuu perustelut....
yhdellä usa foorumilla nokka valmistaja oli suositellu diesel tai race öljyjä laahuri nokille.
diesel öljy on vaan ainakin puolet halvempaa kun race öljyt.
gulfillta saa myös lisäaineitettua öljyä yli 12e litra.
Kaikki kun laskee yhteen nin mulla on ens kesänä diisseli öljyt koneessa :)
kattotaan sit kui käy.
Öljy tappaa autot
Nesteen 10w-30 kiisseli ölppä on toimiva ratkaisu. Sitä olen siis tunkenut joka koneeseen. Kesällä toi juoksee ihan ok, talvella on hiukka kankeeta.
Öljy tappaa autot
Täytyy kyl vaan mainita et huima on optimismi jos noin lirulla seviää moottoreissa, jonka laakerivälykset on suunniteltu 50 wattisen toleransseille.
Mut jos oot selvinny pelkällä öljynlisäyksellä niin ei tuuri ole huono ei.
Toinen juttu:
Hauskin juttu minkä minä kuulin tarvikekauppiaan suusta oli kun kysyin 20/50 wattista öljyä, niin poika sanoi ettei niil oo ku korkeintaan 10/40ppistä, mut ei viskositetist tartte välittää.
Mut jos oot selvinny pelkällä öljynlisäyksellä niin ei tuuri ole huono ei.
Toinen juttu:
Hauskin juttu minkä minä kuulin tarvikekauppiaan suusta oli kun kysyin 20/50 wattista öljyä, niin poika sanoi ettei niil oo ku korkeintaan 10/40ppistä, mut ei viskositetist tartte välittää.
Öljy tappaa autot
Tähän suomen talveen liittyen lueskelin Öljyjen kylmä käynnistys ominaisuuksiin (yleisesti) :o -5,-10... Ei löytynyt suuria eroja... Mutta -20 astetta esim castrol Gtx vai mikä olikaan kallis ja arvostettu öljyn nouseminen yläkertaan kesti 5min 23s Ajatella... Testissä todettiin että paras öljy näitten Kaikkien huippu ja vähän huonompien kesken Teboil Diamond... ;D Castrollin päihittivät paremmat mineraali öljyt että semmosta... 8-)