AMC historiaa yms turinaa
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 1:08 pm
AMC historiaa yms turinaa
Ameriikan autoista meikälle AMC on vähän huonosti muistissa. Ramblerit oli mulle ihan jees, mutta Chryslerit, Chevroletit ja Cadillacit oli olevinaan parempia maineeltaan.
Kertokaa lisää! (jotain itelläkin joskus ollut)
Vanhan Jeep Wagoneerin omistajana kiinnostaa asiat ;-)
Tuotakin vois suomentaa ja kertoa omia näkemyksiä, Kiitos!
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Motors 8-)
Kertokaa lisää! (jotain itelläkin joskus ollut)
Vanhan Jeep Wagoneerin omistajana kiinnostaa asiat ;-)
Tuotakin vois suomentaa ja kertoa omia näkemyksiä, Kiitos!
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Motors 8-)
AMC historiaa yms turinaa
Mulle maalaiselle ei ihan auennut mitä halusit tietää. AMC:n lyhyen historian vai miksi me muut hörhöt olemme tähän merkkiin päätyneet??
Se AMC:n historia on luettavissa netistä monesta paikasta joten kerron tässä vähän miten itse ajauduin merkin pariin.
Itse olen ollut kiinnostunut jenkeistä jo ihan skidistä lähtien. Johtunee pitkälti siitä, et faija osti mulle ekan veekasin joskus kymmenen ikäsenä. 60:nen Impala oli pitkään "SE" ykkönen samoin joku 67 Vette kolahti kuten myös Ola Rautauoman Chevy kustomi. Kustomit on tavallaan olleet lähellä sydäntä aina. Eka itse rakenneltu auto oli liekitetty ja tonttiin laskettu 96:nen. Sit tuli rakenneltua pari B-rakettia kunnes vihdoin löytyi tie ostaa oma jenkki. Ramblerit oli halpoja ja kun yks kauppias lupas ottaa mun 67 Coupen vaihdossa niin siitä se lähti. Mulla ei ollut merkistä oikeestaan mitään suurempia ennakkoasenteita. Ja pientä perus naljailua lukuun ottamatta ei ollut paikallisen harrastetallin porukallakaan. Siellä kun oli ennestään Jeep harrastajia. Siihen ekaan 65 Americaniin osia haaliessa ja paikallisissa tapahtumissa ajellessa sit törmäsin muihinkin merkin harrastajiin. Sit tuli mukaan kerho ja seuraava AMC eli Hornet. Hornetti ei pitkässä juoksussa tuntunut ihan omalta ja myin sen toiselle kerholaiselle. Sit tutustuin lähemmin maastureihin ja niiden antamiin mahdollisuuksiin täällä maaseudulla. Taas edullisin vaihtoehto oli ruttuinen Cherokee.
Eli lyhyesti sanottuna mua on tämän merkin piiriin ohjannut ensisijaisesti raha mutta tässä vuosien kuluessa on oppinut arvostamaan merkin persoonallisuutta ja tiettyä omintakeista erilaisuutta aina vaan enemmän. Tuolla Forssan reisulla tulikin aiheesta juttua kun superharvinaiseksi tituleerattua AAR Cudaa seisoi pellit pystyssä kentällä 2 kappaletta mut esim. Rambler Superia vuodelta 60 ei ollut kuin yksi ja väitän ettei suuri osa kävijöistä ollut sellaista koskaan ennen edes nähnyt.
Se AMC:n historia on luettavissa netistä monesta paikasta joten kerron tässä vähän miten itse ajauduin merkin pariin.
Itse olen ollut kiinnostunut jenkeistä jo ihan skidistä lähtien. Johtunee pitkälti siitä, et faija osti mulle ekan veekasin joskus kymmenen ikäsenä. 60:nen Impala oli pitkään "SE" ykkönen samoin joku 67 Vette kolahti kuten myös Ola Rautauoman Chevy kustomi. Kustomit on tavallaan olleet lähellä sydäntä aina. Eka itse rakenneltu auto oli liekitetty ja tonttiin laskettu 96:nen. Sit tuli rakenneltua pari B-rakettia kunnes vihdoin löytyi tie ostaa oma jenkki. Ramblerit oli halpoja ja kun yks kauppias lupas ottaa mun 67 Coupen vaihdossa niin siitä se lähti. Mulla ei ollut merkistä oikeestaan mitään suurempia ennakkoasenteita. Ja pientä perus naljailua lukuun ottamatta ei ollut paikallisen harrastetallin porukallakaan. Siellä kun oli ennestään Jeep harrastajia. Siihen ekaan 65 Americaniin osia haaliessa ja paikallisissa tapahtumissa ajellessa sit törmäsin muihinkin merkin harrastajiin. Sit tuli mukaan kerho ja seuraava AMC eli Hornet. Hornetti ei pitkässä juoksussa tuntunut ihan omalta ja myin sen toiselle kerholaiselle. Sit tutustuin lähemmin maastureihin ja niiden antamiin mahdollisuuksiin täällä maaseudulla. Taas edullisin vaihtoehto oli ruttuinen Cherokee.
Eli lyhyesti sanottuna mua on tämän merkin piiriin ohjannut ensisijaisesti raha mutta tässä vuosien kuluessa on oppinut arvostamaan merkin persoonallisuutta ja tiettyä omintakeista erilaisuutta aina vaan enemmän. Tuolla Forssan reisulla tulikin aiheesta juttua kun superharvinaiseksi tituleerattua AAR Cudaa seisoi pellit pystyssä kentällä 2 kappaletta mut esim. Rambler Superia vuodelta 60 ei ollut kuin yksi ja väitän ettei suuri osa kävijöistä ollut sellaista koskaan ennen edes nähnyt.
AMC historiaa yms turinaa
Olen jo joskus tuollaisen mutkat suoriks historiikin kirjoitellutkin. Löytyy wikipediasta Suomen puolelta, tuolla se on yhä jotakuinkin samassa muodossa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/AMC
http://fi.wikipedia.org/wiki/AMC
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 1:08 pm
AMC historiaa yms turinaa
Olen jo joskus tuollaisen mutkat suoriks historiikin kirjoitellutkin. Löytyy wikipediasta Suomen puolelta, tuolla se on yhä jotakuinkin samassa muodossa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/AMC
No siinähän se oli ihan suomeksi, Kiitos!
Osimoilleen noin muistelenkin historiaa.
Tekniikaltaan varmaan kilpailukykyisiä ja ihan mukavannäköisiä erottuvia autoja. Ramblerit ja muut AMCt olivat ehkä vähän aliarvostettuja, mutta Jeeppi kannatti.
Vanhat Jeepit näyttää ameriikoissa olevan ihan kansallisaarteita kun noita ilmoituksia kahtelee :)
AMC historiaa yms turinaa
AMC on ollut myös edellä aikaansa mm ensimmäinen muskeliauto 57-60 Rebel ja ensimmäinen citymaasturi Eagle.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 1:08 pm
AMC historiaa yms turinaa
On ne komeita:
http://www.nettiauto.com/rambler/ambassador/6438515
Onko muuten AMC Pacereita Suomessa liikenteessä?
Kuvissa ja telkussa nähnyt, mutten livenä.
http://www.nettiauto.com/rambler/ambassador/6438515
Onko muuten AMC Pacereita Suomessa liikenteessä?
Kuvissa ja telkussa nähnyt, mutten livenä.
AMC historiaa yms turinaa
Ainakin kolme passua on liikenteessä.
-
- Viestit: 894
- Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am
AMC historiaa yms turinaa
AMC on ollut myös edellä aikaansa mm ensimmäinen muskeliauto 57-60 Rebel ja ensimmäinen citymaasturi Eagle.
puhumattakaan et 66 americanin myyntiesitteessä keulitaan oikeen kunnolla, edes CADILLACISSA ei oo kuulalaakeroitua tuhkakuppia... ;D
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 1:08 pm
AMC historiaa yms turinaa
AMC on ollut myös edellä aikaansa mm ensimmäinen muskeliauto 57-60 Rebel ja ensimmäinen citymaasturi Eagle.
puhumattakaan et 66 americanin myyntiesitteessä keulitaan oikeen kunnolla, edes CADILLACISSA ei oo kuulalaakeroitua tuhkakuppia... ;D
Mielenkiintoista knoppitietoa! tuhkakupin laakerointi ;)
Onkos noita Eagle maastureita miten paljon liikenteessä?
AMC historiaa yms turinaa
Mobilistissa oli joskus -86 2-3 osainen Ramblerhistoriikki. Kirjoittaja Pauli Söder-joku. Kirjoitettu varsin positiiviseen sävyyn. Ellei peräti ylistävään. Siellä oli varsin hauska luonnehdinta Rebelin muodoista. En nyt siteeraa, vaikka sen muistankin. Ylläoleva muistinvaraista.