AMC historiaa yms turinaa

Tänne voit laittaa oikean merkkisiin autoihin liittyvät muut kysymykset tai kertoa mitä on tullut kohellettua auton kanssa. Myös osto-oppaat ja ensimmäiset tervehdys viestit tänne.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Mobilistissa oli joskus -86 2-3 osainen Ramblerhistoriikki. Kirjoittaja Pauli Söder-joku. Kirjoitettu varsin positiiviseen sävyyn. Ellei peräti ylistävään. Siellä oli varsin hauska luonnehdinta Rebelin muodoista. En nyt siteeraa, vaikka sen muistankin. Ylläoleva muistinvaraista.

Tarkoittanet varmaankin 1/85 ja 2/85 lehdissä ollutta juttua rämpylöistä. Pauli Söderholm kirjoittaa tosiaan artikkelia värikkäästi:

"Olen kuullut kerrottavan, että monet suomalaiset autonharrastajat pitävät Rambleria "neekariautona". Herja on harvinaisen kaukana totuudesta. Niitä todellisia "nekeriautoja" ovat nimittäin Cadillac Eldorado, Buick Riviera ja Lincoln Continental. Mainitussa järjestyksessä."

"-55 Nashiin tarjottiin neljän lepoasennon kautta sängyiksi kääntyvät istuimet, jota ei edes Cadillac ole tähän päivään mennessä tarjonnut."

"-67 Rebel oli - kuinka nyt sanoisin - läskikkään pyöreä kuin hyvin kehittynyt karjakko"



Numeron 4/90 "30-luvun Hudsonit" artikkelissa Pauli kirjoittaa " Hudsonia pidettiin pitkään eräänä erinomaisimmista keskihintaluokan tuotteista - ainakin niin kauan kuin Hudson oli aito Hudson eli 50-luvun puoliväliin, jolloin siitä tuli hiukan huorahtava Nash. Tuplapeteineen kaikkineen"
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja A-V »

Facebookista mobilistiryhmästä bongattu Pacer. Joko on omistaja täällä foorumilla? :)

Sielläkin on kaikenlaista juttua mobiileista.








Noo kyllähän se tiedettiin jo ennen paceriä... ja nyt niitä on jo kolme ;) eli onko tää sit niin että lääkitys olis NYT kunnossa? ;)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
KKOSKINEN
Viestit: 371
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2003 3:08 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja KKOSKINEN »

Juurikin tuota artikkelia muistelin.
American67
Viestit: 894
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 11:26 am

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja American67 »

muistelen lämmöllä YLEllä pyörinyttä 66 americanin koeajovideoo..



video tais loppua selostajan sanoihin:



"Ramblerin ostajalla täytyy olla paksu lompakko tai hyviä ystäviä pankissa" ;D
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

muistelen lämmöllä YLEllä pyörinyttä 66 americanin koeajovideoo..



video tais loppua selostajan sanoihin:



"Ramblerin ostajalla täytyy olla paksu lompakko tai hyviä ystäviä pankissa" ;D

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/rambler_american_parjasi_myos_suomen_talvessa_94427.html#media=94426
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

Lisää vielä vanhoja Mobilisti artikkeleita.(nää ehkä voisi siirtää AMC:t lehdistössä topicciin)



Lehdissä 6/86, 1/87 ja 2/87 on kattava Söderholmin kirjoittama 3-osainen historiikki Willyksistä.

Vähän siteerausta artikkelista...

John North Willys oli aikoinaan vain kova kaupan pitäjä. Myi gramofoneista autoihin kaikkea ja paljon. 1905 möi Ramblereita siihen tahtiin, että tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan. Overland merkkistä autoa osti kymmenen kappaletta, mutta konkurssi kypsä tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan, "Niinpä John osti koko putiikin ja pisti tuulemaan". Kahden vuoden päästä tuotanto oli kymmenkertainen. Vuonna 1909 työntekijöitä oli 5000. Vuonna 1913 Willys oli maailman toiseksi suurin autonvalmistaja. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen meni Overlandilla vähän huonommin. Pankilta tuli paimeneksi herra nimeltään Walter Percy Chrysler. Historian kirjat kirjoittaa, että Walter vähät välitti Willys Corporationin tulevaisuudesta. Walter möi turhia tehtaita pois. Walteria itseään kiinnosti yksi erityinen tehdas, jossa suunniteltiin tulevaisuutta varten kuusisylinteristä lautasventtiiliwillystä. Tehdas pistettiin huutokauppaan ja Walter osti sen välikäsien kautta. Walter alkoi tekemään siellä autoja ja tehtaalta tuli auto ulos 1925. Arvatkaa minkä merkkisenä.



Paulin kuvaus 1937 Willyksestä "Kori ja varsinkin keulapellit olivat  nyt muhevan pulleat kuin pirusti piimää ja ruisleipää syöneen piikatytön vartalo"



Toinen maailmansota lopetti henkilöautotuotannon, mutta yhtiön pelastukseksi tuli nelivetoinen sotilasajoneuvo nimeltään MB. Auto, jonka American Bantam kehitti ja Willys varasti – puolustusministeriön siunauksella, koska Bantamin kapasiteetti ei riittänyt tuotantoon. Ei riittänyt Willyksen kapasiteetti ja Ford tuli avuksi. Kummatkin valmisti noin puolet 600000:sta “Jeepistä”.



Vuoden -46 Willys oli maailman ensimmäinen teräskorinen laatuaan. Vuonna -49 Wagonia alkoi saamaan nelivetoisena. Vuonna -52 tuli tuotantoon henkilöauto Aero kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Moottorina oli edelleen kaikissa malleissa vuonna -26 alkunsa saanut Hurricane. Tämä 90-heppainen söi vain seitsämän litraa satasella kuljettaessaan Aeroa täydellä kuormalla cruising-ajossa ylivaihteella.



Vuonna -53 fuusioitiin Willys Motors Kaiser-yhtymään.



Vuonna -54 autoja sai Kaiserin sivuventtiilikutosina turbo ahtimella.



50-luvun lopulla henkilöautopuolella meni huonosti, mutta hyötyautopuolella hyvin. Vuonna -57 esiteltiin FC kevytkuorma-auto/paku. Vuonna -62 esiteltiin Gladiator. Vuonna -63 firman nimeksi vaihdettiin Kaiser-Jeep Corporation. Vuonna -70 Kaiser möi pajansa American Motorsille ja firman nimi lyhennettiin Jeep Corporationiksi.



PS. Kai noi kaikki artikkelit voisi siteerata, mutta saisin nämä kaikki Mobilisti artikkelit sähköiseen muotoon ja esille, jos Mobilistilta saisi luvan moiseen?
JanneM
Viestit: 1465
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Lisää vielä vanhoja Mobilisti artikkeleita.(nää ehkä voisi siirtää AMC:t lehdistössä topicciin)



Lehdissä 6/86, 1/87 ja 2/87 on kattava Söderholmin kirjoittama 3-osainen historiikki Willyksistä.

Vähän siteerausta artikkelista...

John North Willys oli aikoinaan vain kova kaupan pitäjä. Myi gramofoneista autoihin kaikkea ja paljon. 1905 möi Ramblereita siihen tahtiin, että tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan. Overland merkkistä autoa osti kymmenen kappaletta, mutta konkurssi kypsä tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan, "Niinpä John osti koko putiikin ja pisti tuulemaan". Kahden vuoden päästä tuotanto oli kymmenkertainen. Vuonna 1909 työntekijöitä oli 5000. Vuonna 1913 Willys oli maailman toiseksi suurin autonvalmistaja. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen meni Overlandilla vähän huonommin. Pankilta tuli paimeneksi herra nimeltään Walter Percy Chrysler. Historian kirjat kirjoittaa, että Walter vähät välitti Willys Corporationin tulevaisuudesta. Walter möi turhia tehtaita pois. Walteria itseään kiinnosti yksi erityinen tehdas, jossa suunniteltiin tulevaisuutta varten kuusisylinteristä lautasventtiiliwillystä. Tehdas pistettiin huutokauppaan ja Walter osti sen välikäsien kautta. Walter alkoi tekemään siellä autoja ja tehtaalta tuli auto ulos 1925. Arvatkaa minkä merkkisenä.



Paulin kuvaus 1937 Willyksestä "Kori ja varsinkin keulapellit olivat  nyt muhevan pulleat kuin pirusti piimää ja ruisleipää syöneen piikatytön vartalo"



Toinen maailmansota lopetti henkilöautotuotannon, mutta yhtiön pelastukseksi tuli nelivetoinen sotilasajoneuvo nimeltään MB. Auto, jonka American Bantam kehitti ja Willys varasti – puolustusministeriön siunauksella, koska Bantamin kapasiteetti ei riittänyt tuotantoon. Ei riittänyt Willyksen kapasiteetti ja Ford tuli avuksi. Kummatkin valmisti noin puolet 600000:sta “Jeepistä”.



Vuoden -46 Willys oli maailman ensimmäinen teräskorinen laatuaan. Vuonna -49 Wagonia alkoi saamaan nelivetoisena. Vuonna -52 tuli tuotantoon henkilöauto Aero kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Moottorina oli edelleen kaikissa malleissa vuonna -26 alkunsa saanut Hurricane. Tämä 90-heppainen söi vain seitsämän litraa satasella kuljettaessaan Aeroa täydellä kuormalla cruising-ajossa ylivaihteella.



Vuonna -53 fuusioitiin Willys Motors Kaiser-yhtymään.



Vuonna -54 autoja sai Kaiserin sivuventtiilikutosina turbo ahtimella.



50-luvun lopulla henkilöautopuolella meni huonosti, mutta hyötyautopuolella hyvin. Vuonna -57 esiteltiin FC kevytkuorma-auto/paku. Vuonna -62 esiteltiin Gladiator. Vuonna -63 firman nimeksi vaihdettiin Kaiser-Jeep Corporation. Vuonna -70 Kaiser möi pajansa American Motorsille ja firman nimi lyhennettiin Jeep Corporationiksi.



PS. Kai noi kaikki artikkelit voisi siteerata, mutta saisin nämä kaikki Mobilisti artikkelit sähköiseen muotoon ja esille, jos Mobilistilta saisi luvan moiseen?

Voishan sieltä lupa irrota,onhan siellä ainakin yksi Amc-harrastaja toimituksessa.
KKOSKINEN
Viestit: 371
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2003 3:08 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja KKOSKINEN »

Paulilla näytti olleen viehtymys maatalousammateissa toimivien naisimmeisten muotoihin.
Kuusaan_Matti
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 1:08 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja Kuusaan_Matti »

On kyllä mielenkiintoinen tämä AMC ja Jeep historia!

Tuosta sota-ajan kuvioistakin on paljon juttua ja varmaan aika sekavaa se oli kun piti äkkiä tehdä lisää jeeppejä, siinä varmaan pakkoyhdistyi monta firmaa, että saatiin Jeeppejä Normandian ym.
h3rn3
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 3:17 pm

AMC historiaa yms turinaa

Viesti Kirjoittaja h3rn3 »

On kyllä mielenkiintoinen tämä AMC ja Jeep historia!

Tuosta sota-ajan kuvioistakin on paljon juttua ja varmaan aika sekavaa se oli kun piti äkkiä tehdä lisää jeeppejä, siinä varmaan pakkoyhdistyi monta firmaa, että saatiin Jeeppejä Normandian ym.

Jos lontoonkieli taittuu, niin lisää luettavaa sotajeepeistä...

http://www.kaiserwillys.com/about_willys_jeep_mb_history_specs

http://www.allpar.com/SUVs/jeep/Jeep-MA-and-MB.html

http://thejeep.org/jeep-history-1940s/



Willys-Overland ja Ford valmisti jeeppejä yksi kahden minuutin välein, hintaan 749 dollaria per yksikkö. Lähes 30% Jeep tuotannosta toimitettiin liittolaisille[ch8203][ch8203], Iso-Britannia ja Neuvostoliitto.





Pari hyvää artikkelia:

Ramblerit Suomessa Mobilisti 1/2003

60-luvun AMC:t Mobilistissa 5/2002
Vastaa Viestiin