Terve !
Jeeppini ( Wagoneer -76, 258 cid ) sytytystulpat osoittautuivat aivan hiilenmustiksi niitä vaihtaessani. Olinkin aiemmin epäillyt, että seos on liian rikkaalla (käynnistysvaikeudet lisääntyivät pikkuhiljaa ). Sain kaverilta lainattua Colortune-testitulpan ja koetin säätää seosta laihemmalle. Seoksen säätöruuvin kääntäminen suuntaan tai toiseen ei vaikuttanut mihinkään. Ajanpuutteen vuoksi en silloin ennättänyt tutkia asiaa enempää. Kysymys; mistä alan vikaa etsimään, neulaventtiilistä, seoksen säätöruuvista ?.
Autossa on asennettuna " USA-peruskunnostettu" kaasutin ja seoksia ei ole säädetty / tarkastettu asennuksen yhteydessä. Manuaaliryyppy toimii moitteetta, läppä avautuu ja sulkeutuu niin kuin pitääkin. Peruskunnostetun kaasarin asennuksen jälkeen autolla on ajettu n. 6000-8000 km.
Pääsiäisenä on tarkoitus lähteä Venäjälle n. 2000 km mittaiselle reisulle, joten kaasutin olisi hyvä saada säätöihin ennen sitä.
t. Jari
Ongelma Carter YF 1-bbl kaasuttimessa
Ongelma Carter YF 1-bbl kaasuttimessa
Onhan jakajassa kansi, pyörijä ym. osat kunnossa ja ajoitus kohdallaan?
Kipinän laatu kun vaikuttaa palamiseen.
RS
Kipinän laatu kun vaikuttaa palamiseen.
RS
Ongelma Carter YF 1-bbl kaasuttimessa
Moi !
Virranjakaja on uusi. Tosin se on "uutta wanhaa" eli käyttämätön, mutta seissyt varastossa n. kolmekymmentä vuotta. Sytytyksessä on jotain häikkää, sillä ajoituslampulla sytysmerkit kohdalleen säätäen (6 ast EYK), ei kone toimi lainkaan. Kun sytytys on merkin mukaan reilusti aikaisella ( siis asteikonkin ulkopuolella ) kone käy normaalisti, ei "pärski" ja voimaakin on normaalisti.
Uusien tulppien ( NGK BP5ES ) kanssa moottori käynnistyy herkästi, kun taas vanhoilla vastaavilla "hiiltyneillä" tulpilla sai sahata jonkin aikaa ennen kuin moottori lähti käyntiin.
-Täytyykin kokeilla laittaa sytytys ajoitusmerkkien mukaan kohdilleen ja sen jälkeen katsoa saako Colortune-säätötulpan avulla seoksen laihemmalle.
Jari
Virranjakaja on uusi. Tosin se on "uutta wanhaa" eli käyttämätön, mutta seissyt varastossa n. kolmekymmentä vuotta. Sytytyksessä on jotain häikkää, sillä ajoituslampulla sytysmerkit kohdalleen säätäen (6 ast EYK), ei kone toimi lainkaan. Kun sytytys on merkin mukaan reilusti aikaisella ( siis asteikonkin ulkopuolella ) kone käy normaalisti, ei "pärski" ja voimaakin on normaalisti.
Uusien tulppien ( NGK BP5ES ) kanssa moottori käynnistyy herkästi, kun taas vanhoilla vastaavilla "hiiltyneillä" tulpilla sai sahata jonkin aikaa ennen kuin moottori lähti käyntiin.
-Täytyykin kokeilla laittaa sytytys ajoitusmerkkien mukaan kohdilleen ja sen jälkeen katsoa saako Colortune-säätötulpan avulla seoksen laihemmalle.
Jari
Ongelma Carter YF 1-bbl kaasuttimessa
Kun säädät sytkää lampulla, niin katso pitääkö säätö tehdä alipaine ennakko kytkettynä vai irrotettuna. On muuten sitten melkoinen ero. Yleisesti ottaen nämä vanhat säädetään korvakuulolta eikä millään testereillä. Jakaja siihen kiinni missä parhaiten toimii.
Seos ruuvihan ei vaikuta kuin joutokäyntiseokseen. Jos käy ajossa rikkaalla, niin pääsuutin on liian suuri tai rikastus makaa jostain syystä päällä. Ja ennen kuin säädät seoksia niin katso, että ilmanputsari on kunnossa. Tuli muuten tuosta tulppa ongelmasta mieleen, et onko auto seissyt talven ja viimeksi ajettu 95E10 gasolla?? Olen kuullut monelta suunnalta, että talviseisonnan jälkeen tulpat ovat olleet enemmän tai vähemmän sököt vaikka viimeksi syksyllä laite on toiminut ihan hyvin. Sattumaa vai ei mut näin on moni valitellut. Tarina ei kerro koska tulppia ko. vehkeisiin on tätä ennen uusittu.
Seos ruuvihan ei vaikuta kuin joutokäyntiseokseen. Jos käy ajossa rikkaalla, niin pääsuutin on liian suuri tai rikastus makaa jostain syystä päällä. Ja ennen kuin säädät seoksia niin katso, että ilmanputsari on kunnossa. Tuli muuten tuosta tulppa ongelmasta mieleen, et onko auto seissyt talven ja viimeksi ajettu 95E10 gasolla?? Olen kuullut monelta suunnalta, että talviseisonnan jälkeen tulpat ovat olleet enemmän tai vähemmän sököt vaikka viimeksi syksyllä laite on toiminut ihan hyvin. Sattumaa vai ei mut näin on moni valitellut. Tarina ei kerro koska tulppia ko. vehkeisiin on tätä ennen uusittu.
Ongelma Carter YF 1-bbl kaasuttimessa
Jos en ihan väärin muista, niin Jeepin 258 ennakko säädetään alipaine letku irroitettuna.
Ongelma Carter YF 1-bbl kaasuttimessa
Moro !
Kiitos vastauksista. Minulla on myös muistikuva, että alipaineletku pitää olla irti sytytystä säädettäessä. Huomenna haen auton omalle tontille ja katson mitä on tehtävissä. Samalla hakureissulla (120km) tulee testattua auton toiminta 2,5 kuukauden seisonnan jälkeen.
t. Jari
Kiitos vastauksista. Minulla on myös muistikuva, että alipaineletku pitää olla irti sytytystä säädettäessä. Huomenna haen auton omalle tontille ja katson mitä on tehtävissä. Samalla hakureissulla (120km) tulee testattua auton toiminta 2,5 kuukauden seisonnan jälkeen.
t. Jari