196 moottorin osat

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
JanneM
Viestit: 1469
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Minkälainen on osien saatavuus kyseiseen moottoriin ja onko mitään yhteensopivaa 199/232 koneiden kanssa?
Avatar
pekka
Viestit: 4944
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja pekka »

Lähes mitä vaan saa, hinnat vaan voi olla yllättävän kovia... uudemmista koneista ei taida käydä mikään osa.



Suomessa tarjonta varsin laihaa, ebay tulee tutuksi. Käytettyjä osia on kivasti suomessakin. Toki perus huolto-osat saa täältäkin.



Tulppana toimii erinomaisesti orkkis champion h18-y, jota tulee aina välillä romutoreilla vastaan.
JanneM
Viestit: 1469
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja JanneM »

OK,kiinnostaa lähinnä sen takia että mihin suuntaan auton rakentelu lähtee.Mulla on ollu jo edellisestä Caanosta lähtien yks visio mielessä , mutta haluanko ruveta silpomaan ruosteetonta autoa.Koneen remonttikustannukset määrittää rikotaanko ehjä auto.
juhap
Viestit: 6828
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja juhap »

Ei kannata silpoa mitään.... nimittäin tuonne menee kasi ja isompi kuutonen helpolla... Parhaiten menee ylläri pylläri AMC tekniikat. Ks mun Hardtop juttu.

Halvemmalla pääsee tuon pikku kuutosen kunnostamalla. Ja vie se vähiten pensaakin...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
A-V
Viestit: 7654
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja A-V »

Oma mielipide on, että jos fiilis ja wanhemman moottorin äänimaailma on tärkeää niin tuo 196cid on ihan just sitä. Huollettuna luotettava ja vähäruokanenkin. Jos kone on kunnossa niin voimaakin on ihan riittävästi pysymään nykyliikenteen mukana.



Tosin jos meinaat oikiasti kilometrejä keräillä niin uudempi kuutonen (199/232/258) on huomattavasti jouhevampi siihen hommaan ja siihen saa woimaakin lisää melko vähällä vaivalla ja käyttöosat löytyy niin kaikista Suomen osapuljuista kuin USAstakin. Toi uudempi kuutonen on todellakin miljoonamoottori, eli huolettomia kilometrejä perushuolloilla. Huomioitavaa tossa on, jos alat tota uudempaa kuutosta laittaa että motin kiinnikkeet joudut uusimaan, todnäk myös moottoripalkissa (joku muu voi vahvistaa, en tota Americania tunne niin hyvin) ja jos et aio orkkis laatikkoa vaihtaa niin motin tarvii olla 1964-1971 vuosimallinen (1972+ on veekasin kaavelijako). Niin ja '64-'65 Americanissa muistaakseni piti syylärin kiinnikkeet käännellä että pituustila riittää konehuoneessa.



Jos meinaat 1972+ kuutosta niin samalla vaivalla vaihdat veekasin...
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Tosin jos meinaat oikiasti kilometrejä keräillä niin uudempi kuutonen (199/232/258) on huomattavasti jouhevampi siihen hommaan ja siihen saa woimaakin lisää melko vähällä vaivalla ja käyttöosat löytyy niin kaikista Suomen osapuljuista kuin USAstakin. Toi uudempi kuutonen on todellakin miljoonamoottori, eli huolettomia kilometrejä perushuolloilla. Huomioitavaa tossa on, jos alat tota uudempaa kuutosta laittaa että motin kiinnikkeet joudut uusimaan, todnäk myös moottoripalkissa (joku muu voi vahvistaa, en tota Americania tunne niin hyvin) ja jos et aio orkkis laatikkoa vaihtaa niin motin tarvii olla 1964-1971 vuosimallinen (1972+ on veekasin kaavelijako). Niin ja '64-'65 Americanissa muistaakseni piti syylärin kiinnikkeet käännellä että pituustila riittää konehuoneessa.




Tapani teki etupalkkiin korvakkeet, kun vaihtoi 196 tilalle 232-perheen moottorin. Hänellä saattaisi olla mittatietoja korvakkeiden tekoa suunniteltaessa.

Jäähdyttimen korvakkeet tarvitsee tosiaan vaihtaa puolelta toiselle, niin että jäähdytin siirtyy eteenpäin.



RS
juhap
Viestit: 6828
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja juhap »

196:ssa on kumityyny kiinni suoraan palkissa ja 232 on korvakkeilla. Korvakkeen malleja varmaan löytyy. Vesipumpussa on alunperin lyhyempi akseli, mutta saattaa sopia tiukalla sovituksella normi propellilla. Hihnapyörä pitää vaihtaa/muuttaa jos sisentää napaa akselissa.



Samallahan siiten laittaa 4.0:n 258:n kampuralla ja 4.0 HO kannella peltisarjalla sekä 4-reikä alumiinimusarjalla+ sopivalla kaasarilla... 4.5 vai 4.6 litraa tästä taitaa tulla... Kiilahihnapyörillä varustettuna näyttää ihan 199/232 mosalta, melkein... Tämmöinen itellä osakasana jo kerätty.... ;)
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
raipe
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 6:52 pm

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja raipe »

mulla on tommonen motti ylimääräsenä,,,,,,,,,,,,,,,
JanneM
Viestit: 1469
Liittynyt: To Huhti 01, 2010 3:13 pm

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja JanneM »

Jos kone vaihtuu, niin AMCn koneista valitsen 232sen tai sitten toisena vaihtoehtona GM 262 tai 305.
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

196 moottorin osat

Viesti Kirjoittaja sillu »

AMC:n 232:sta parempaa konetta et siihen voine laittaa, on mun mielipide (ellet pidä nykyistä jos orkkis)
Vastaa Viestiin