AMC Rebel Machine - Suomessa.
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Höh.noni.löysin itsenikin siellä.jos olis kova jätkä ni soittas Aarnio-Wihuri papparaiselle ja kysyis asioista...toi A-V kattomaan meno tarina oli jännä.mutta nää on asioita jotka on tapahtunu sillon kun minä olin kivespussin painona vain.
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Noniih, leikkailin ja liimailin viestit Machinesta yhteen ketjuun.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Tuo Ruotsin Machine on tosiaan hepulla, jolla on jo muutamia Rebeleitä. Asiallinen heppu, näkynyt myös Euromeeteissä vähän väliä.
Päivityksenä tähän hommaan - se veekasissa 80-luvulla ollut auto oli Ambassador ('72 vihreä 401cidillä, Poriin mennyt myöhemmin niitattuna, kunnostettu siellä ja nykyisin punainen projekti), ei siis Rebel. Heppu joka auton tuolloin omisti muisti kuvan ja näytti sen mulle veekasista.
Niinjoo, selvisi yhtä sun toista kun sain noita mun '69 Rebelin maahantuontilappuja ja tullaushommia edelliseltä omistajalta jotka randomilla oli törmännyt niihin tallia siivotessaan... ;) Eli mun auto on poikkeusluvalla tullut Suomeen myös Wihurin kautta 1970/1971.
Mun Rebelin Suomen eka omistaja oli jenkkilän ulkoasiainministeriön työntekijä (Suomen suurlähetystön "kanslian virkamies", nimikin selvisi dokkareista), jolla vissiin painoarvoa käytettävänä sen verran, että liikenneministeri Esa Timonen (komppaajana liikenneministeriön ylitarkastaja Ilpo Krootila) oli henkilökohtaisesti myöntänyt poikkeusluvan auton rekisteröintiin "uutena" mutta vanhoilla säännöillä (ja ilman rattilukkoa/jne muutoksia). Mulla on tästä dokumetti. Ilmeisesti komennus on ollut määräaikainen ja tarkoituksna ollut vielä viedä auto takaisin kotiin. Ja kuten legenda kertoo lähtö tuli aika äkkinäisesti kun tuli syytöksiä että varsinainen työnantaja olikin yksi niistä kolmikirjainlyhennelmistä jotka tohon aikaan Suomessa aktiivisesti toimivat.
Väittäisin siis, että ne kolme maahantuotua Rebel "The Machinea" olikin:
- #1 tuo Oulun '70 Machine RWB
- #2 Makkosen '70 2D SST Punainen
- #3 mun '69 Rebel SST kaksvärisininen
Tuo Ruotsin auto ei ainakaan paikallisten rekisterien mukaan ole tullut mistään muualta kuin jenkeistä heille. Eli epäilisin tuota taustalegendaa, voihan se olla että tullut samalla paatilla mutta tuskin Suomeen asti. Niin ja legendat palaneesta Machinesta uskon myös täysin, meinaa molemmat tuo RWB Machine sekä Makkosen SST oli jossain vaiheessa konehuoneesta saaneet liekkejä jos oikein olen ymmärtänyt - mutta autoa kokonaisuudessaan ei ole tuhoutunut.
Näin väitän kunnes joku toisin todistaa :D esim sillä legendaarisella Mobilistin valokuvalla jossa kolme machinea, jota kukaan ei ole onnistunut löytämään mistään enää.
3. Tummanvihreä/musta (tai tummansininen/musta) machine, tuhoutunut. Tästä ainoa huono kuva mikä mulle on esitetty on veekasissa jostain '80luvun alkupuolelta jostain pohjanmaan tapahtumasta kuva jossa näkyy takapilari ja hiukan kylkeä, mutta mielestäni kuvan auto vois olla myös Ambassador tai joku muu 2D HT Rebel. Käytännössä mitään selkeitä todisteita (paitsi yhdet ylimääräset Machine Wheelsit, jotka vois olla peräisin myös Javelin AMXstä) auton olemassaolosta en ole nähnyt, tarinaa sitäkin enemmän.
Päivityksenä tähän hommaan - se veekasissa 80-luvulla ollut auto oli Ambassador ('72 vihreä 401cidillä, Poriin mennyt myöhemmin niitattuna, kunnostettu siellä ja nykyisin punainen projekti), ei siis Rebel. Heppu joka auton tuolloin omisti muisti kuvan ja näytti sen mulle veekasista.
Niinjoo, selvisi yhtä sun toista kun sain noita mun '69 Rebelin maahantuontilappuja ja tullaushommia edelliseltä omistajalta jotka randomilla oli törmännyt niihin tallia siivotessaan... ;) Eli mun auto on poikkeusluvalla tullut Suomeen myös Wihurin kautta 1970/1971.
Mun Rebelin Suomen eka omistaja oli jenkkilän ulkoasiainministeriön työntekijä (Suomen suurlähetystön "kanslian virkamies", nimikin selvisi dokkareista), jolla vissiin painoarvoa käytettävänä sen verran, että liikenneministeri Esa Timonen (komppaajana liikenneministeriön ylitarkastaja Ilpo Krootila) oli henkilökohtaisesti myöntänyt poikkeusluvan auton rekisteröintiin "uutena" mutta vanhoilla säännöillä (ja ilman rattilukkoa/jne muutoksia). Mulla on tästä dokumetti. Ilmeisesti komennus on ollut määräaikainen ja tarkoituksna ollut vielä viedä auto takaisin kotiin. Ja kuten legenda kertoo lähtö tuli aika äkkinäisesti kun tuli syytöksiä että varsinainen työnantaja olikin yksi niistä kolmikirjainlyhennelmistä jotka tohon aikaan Suomessa aktiivisesti toimivat.
Väittäisin siis, että ne kolme maahantuotua Rebel "The Machinea" olikin:
- #1 tuo Oulun '70 Machine RWB
- #2 Makkosen '70 2D SST Punainen
- #3 mun '69 Rebel SST kaksvärisininen
Tuo Ruotsin auto ei ainakaan paikallisten rekisterien mukaan ole tullut mistään muualta kuin jenkeistä heille. Eli epäilisin tuota taustalegendaa, voihan se olla että tullut samalla paatilla mutta tuskin Suomeen asti. Niin ja legendat palaneesta Machinesta uskon myös täysin, meinaa molemmat tuo RWB Machine sekä Makkosen SST oli jossain vaiheessa konehuoneesta saaneet liekkejä jos oikein olen ymmärtänyt - mutta autoa kokonaisuudessaan ei ole tuhoutunut.
Näin väitän kunnes joku toisin todistaa :D esim sillä legendaarisella Mobilistin valokuvalla jossa kolme machinea, jota kukaan ei ole onnistunut löytämään mistään enää.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Jossain sitä pöpilistin kuvaa taannoin äimisteltiin. Siinä oli muistaakseni machine ja joku toinen rebel mistä ei näe onko machine vai tavallinen. Ja se kolmas auto oli joku ihan muu malli
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Jossain sitä pöpilistin kuvaa taannoin äimisteltiin. Siinä oli muistaakseni machine ja joku toinen rebel mistä ei näe onko machine vai tavallinen. Ja se kolmas auto oli joku ihan muu malli
no toi sopis ylläolevaan väitökseeni aika kepeästi... ;)
onko siitä hämeenkyrön 2D HT:sta jotain lisätietoja, milloin tullut maahan yms? kilpeä?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Olen sen kuvan täälläkin nähny,ja jossain mopilisti lehessä.kuvan on ottanu Heikki Vainikainen joka on hämeenlinnan miehiä,käsittääkseni päälle seitenkymppinen ukkeli.valokuvannu kaikkee jännää,en tiedä onko elävien kirjoissa.
muistaakseni kuvassa RWB n vieressä vasemmapuoleinen on selvästi SST Rebel listoituksesta päätellen.eli BRU-36.toisen puolen autosta ei näy kuin a-pilaria.
Muuta kuvaa en ole nähnyt...muisti palaa pätkittäin,tais olla kuva numerossa jossa oli juttu punaisesta AMX stä,uutena tullut alunperin hopea jos muistin oikein.
Nää on kuitenkin 50vuotta vanhoja juttuja.olishan se jännä jos Heikillä olisikin jemmassa lisää kuvia tuolta tontilta..
muistaakseni kuvassa RWB n vieressä vasemmapuoleinen on selvästi SST Rebel listoituksesta päätellen.eli BRU-36.toisen puolen autosta ei näy kuin a-pilaria.
Muuta kuvaa en ole nähnyt...muisti palaa pätkittäin,tais olla kuva numerossa jossa oli juttu punaisesta AMX stä,uutena tullut alunperin hopea jos muistin oikein.
Nää on kuitenkin 50vuotta vanhoja juttuja.olishan se jännä jos Heikillä olisikin jemmassa lisää kuvia tuolta tontilta..
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Sain sen kuvan kopion Moblasta joskus. Ja tosiaan sitä ihmeteltiin jossain kerhon kinkereissä ja tultiin siihen tulokseen et kuvassa olis Lopakan Machine, Makkosen SST ja American.
Itse olen A-V:n kanssa samaa mieltä, että näiden todisteiden valossa Suomeen ei ole tullut kuin yksi Machine ja luojan kiitos et se on tallessa ja kunnossa.
Itse olen A-V:n kanssa samaa mieltä, että näiden todisteiden valossa Suomeen ei ole tullut kuin yksi Machine ja luojan kiitos et se on tallessa ja kunnossa.
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Tää muistelus ei varmaan mitenkään aiheeseen varsinaisesti liity, mutta joskus 80/90-lukujen taitteessa oli Helsingin Kalliosaa Auto-Dallasissa Machine koppanen rämpylä, en muista varmax oliko valkoinen vai kullan värinen, sisusta oli muistaakseni paksusti topattua ja napitettua kullan cäristä plyyssiä. Ja maskin takana se alapelti oli kolmivärinen. Konepeitto vakkari, mut taas dementikon hataran muistin mukaan sen konehuoneessa oli ollut palo. Kovia palamaan noi rämpylät...
Edittiä vielä vähän...
En siis tätä masiinaksi varsinaisesti usko, mutta tuohon aikaan ei netistä niitä katseltu, joten vois kuvitella, että auton maalannut oli sellaisen nähnyt.
Edittiä vielä vähän...
En siis tätä masiinaksi varsinaisesti usko, mutta tuohon aikaan ei netistä niitä katseltu, joten vois kuvitella, että auton maalannut oli sellaisen nähnyt.
AMC Rebel Machine - Suomessa.
Sain sen kuvan kopion Moblasta joskus. Ja tosiaan sitä ihmeteltiin jossain kerhon kinkereissä ja tultiin siihen tulokseen et kuvassa olis Lopakan Machine, Makkosen SST ja American.
Itse olen A-V:n kanssa samaa mieltä, että näiden todisteiden valossa Suomeen ei ole tullut kuin yksi Machine ja luojan kiitos et se on tallessa ja kunnossa.
Aamen!
edittiä.sen verran utelias että koitin soittaa Kehys-Hessulle,numero ei ollut käytössä..eli Heikki on varmaan poistunut taivaan sineen.
AMC Rebel Machine - Suomessa.
vähän off topic...
Joo, tosiaan. Uusimmassa Seniori-Moblassa KLB kertoi
Heikki Vainikaisen poistuneen joukostamme 2020.
Muistan 70-luvulta lehden nimeltään Uusi Autokuvalehti ja siinä olleen palstan "Hessun silmin". Siinä oli aina aukeama valokuvia selityksineen ja pääsääntöisesti autot olivat harvinaisia, erikoisia tai rakenneltuja.
Mieleen on jäänyt kuva Hornetista, jossa oli varmaan 10" vanteet takana ja vakiot edessä, lisäpitkät keulalla ja kaks tosipitkää antennia takaloksuissa.
Joo, tosiaan. Uusimmassa Seniori-Moblassa KLB kertoi
Heikki Vainikaisen poistuneen joukostamme 2020.
Muistan 70-luvulta lehden nimeltään Uusi Autokuvalehti ja siinä olleen palstan "Hessun silmin". Siinä oli aina aukeama valokuvia selityksineen ja pääsääntöisesti autot olivat harvinaisia, erikoisia tai rakenneltuja.
Mieleen on jäänyt kuva Hornetista, jossa oli varmaan 10" vanteet takana ja vakiot edessä, lisäpitkät keulalla ja kaks tosipitkää antennia takaloksuissa.