Pakkasneste kysymys

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Enzo
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Olipa tuossa Wheeler Dealersien eräässä jaksossa pakkasnesteestä jotta monoetyleeniglykoli erkanee ajan kuluessa vedestä ja vesi jäätyessään aiheuttaa vaurioita. Joten etyleenipohjainen neste pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein.



Monoetyleeniglykoli on hieman painavampaa kuin vesi, tiheys 1,1132 ja ilmeisesti tämä tiheysero aiheuttaa erkaantumisen ajan kuluessa.



Propyleeniglykolin tiheys on 1,04g/kuutiosenttimetri ja on myrkytöntä. Tähän olen vaihtanut aina nesteenvaihdon yhteydessä.



On myös vedetön jäähdytysneste jota ei tarvitse vaihtaa ollenkaan, mutta se on aikas kallista.



Onko kenelläkään kokemusta pakkasnesteen erkaantumisesta vedestä ja mahdollisesta moottorivauriosta?
Avatar
pekka
Viestit: 4944
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja pekka »

Käsittääkseni tuo ei ole oikea ongelma. Ongelma on että litku menee vanhaksi ja korroosia alkaa sen myötä lisääntymään järjestelmässä.
Avatar
A-V
Viestit: 7654
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja A-V »

hmm.. :) Mä olen aina niin harrasteleluissa kuin käyttiksissäkin käyttänyt perusvihreää (vissiin tuota monoetyleeniglykolia sitten vai?) ja ei ole ongelmia tullut vastaan. Pääsyy tähän on ollut, että vihreetä saa joka kioskilta, kaupasta ja huoltikselta ja jos tuota joskus reissatessa tarvitsee niin...



Onko tuo Propyleeniglykoli sitten sitä punaista vai?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Enzo
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 10:46 am
Paikkakunta: Tampere

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Ainakin se propyleeniglykoli jota olen laittanut vanhempiin rysiin on kellertävää ja haju on erilainen kuin monoetyleenissä. Tohon mun -96 golfiin suositeltu neste on punaista, mutta koostumuksesta en tiedä sen tarkemmin. Wikipedian mukaan propyleeniglykoli sopii paremmin moottoreihin jossa on alumiiniosia.



Se veden erkaantuminen sai vahvistuksen erään autokorjaajan taholta, jolta asiaa kysyin.
Avatar
pekka
Viestit: 4944
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja pekka »

Hmmmm...



Silti pidän tuota ihan huuhaana, vanhalle perinteiselle vihreälle nesteelle sallitaan jopa 10 vuoden vaihtoväli, mut uusille punaisille ja erityisesti keltaisille nesteille annetaan max. 3 vuoden vaihtoväli.



Ei siis oikein sovi meikäläisen kaaliin...
Avatar
pekka
Viestit: 4944
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja pekka »

Jos vaan suinkin kerkeen ja muistan huomenna, niin kysyn tota meidän jäähdytinnestetehtaalta :)
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Mitä omasta kokemuksesta voin sanoa, niin nää uudet oranssit ja siniset nesteet on just ns. long-life nesteitä. Esim. Suzuki antaa siniselle nesteelle 10vuoden vaihtovälin mut vihreelle vain 2 vuotta. Fordeissa ei vihreetä nestettä oo käytetty Rangeria lukuun ottamatta enää vuosiin. Vihreä neste pitäisi korvata Rangerissä 4 vuoden jälkeen purppuran värisellä ja vaihtaa sitten 6 vuoden välein. Purppuran sekä vaalean punaisen nesteen ja ne nykyisin korvaavan oranssin nesteen vaihtoväli on 10 vuotta. Mavericissa (Escape) käytetty keltainen neste pitäisi vaihtaa ekan kerran 4 vuoden jälkeen ja sitten 2 vuoden välein tai jos se korvataan purppuralla nesteellä niin 6 vuoden välein.

Tärkeintä on mun mielestä kuitenkin valita oikein lisäaineistettu neste. Eli vihree/sininen vanhaan rautakoneeseen ja tälläinen punainen/purppura/oranssi neste uudempaan alumiini/seosmetalli koneeseen. Näin korroosion esto aineet on ko. metallille oikeat.

Tosta veden erottumisesta en oo koskaan kuullutkaan. Mulla on ollut noita vanhoja laitteita tontilla jotka välillä seisoo pitkiäkin aikoja. Samoin tuossa on naapuruston vanhoilla isännillä vuosiakin seisseitä vanhoja koneita enkä ole kuullut yhdenkään jäätyneen jos vaan on ollut edes jonkinlaiset nesteet koneessa.
Avatar
Kautsi
Viestit: 659
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 10:53 am

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja Kautsi »

Yksi työkaveri meni lisäämään vihreää nestettä punaisen sekaan, parin päivän päästä oli ruosteenruskeaa kuraa koko neste. Sitten oli huuhdellut letkulla koko järjestelmän ja tyytyi yhteen väriin. ;D
maze
Viestit: 322
Liittynyt: Ma Elo 23, 2010 3:39 pm

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja maze »

Etäisesti liittyy aiheeseen. Muutamia viikkoja sitten puhdistin hornetin jäähdytys järjestelmää laskin vanhat nesteet läpinäkyvään noin 10 litran ämpäriin, no se astia jäi talliin ja tuli 30 asteen pakkaset. muistin parin viikon päästä että pitää kipata se ämpärillinen johonkin kanisteriin jatkokäsittelyä varten, oli siinä ajassa erottunut niin että ruoste velli oli pohjalla keskeltä aivan puhtaan näköstä vihreää ja pinta oli jäässä/hyhmässä. :-?
raipe
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 6:52 pm

Pakkasneste kysymys

Viesti Kirjoittaja raipe »

yks talli kaveri oikeen korjaamolla duunissa.

siä ruvettu käyttään tislattua vettä lantikina. ei osannu sanoo syytä.

tulee kuulemma 200 litran tynnyreissä voda metoro rysään.
Vastaa Viestiin