Comanchen lehtijousiin tein uudet välilevyt nylonista jonka ostin määräleveyteen sahattuna Etrasta ja sahasin hienosahalla sopiviksi paloiksi. Levyn paksuus oli muistaakseni 4mm.
Lätkän keskelle porasin reiän ja tein kierteen Kavanin nylonpultille joita ostin RC- kaupasta (lennokkitarvike).
10 kpl pultteja maksoi 3,50 Euroa.
Eaglen jouset taotutin jousifirmassa ja olivat laittaneet ohuemmat lätkät johon oli keskelle lyöty patti, joka pitää lätkän paikallaan. Käytännön kokemusta lätkän pysyvyydestä ei vielä ole. Purin pakat tarkoituksena hioa ruosteet pois ja maalata Hammeritella. Hiekkapuhallus ei kuulemma tee hyvää lehtijousille.
Erään jousiammattilaisen mielestä lehtien välilätkiä ei tarvita, kun ne muutenkin kalvavat koloa toisiinsa. Taisi puhua omaan pussiinsa.
On se nylon sentään pehmeämpää kuin teräs vasten terästä.
Kai sinne väliin voi vaseliiniakin laittaa?
Mahtaako nylonpultteja löytää muualta kuin RC-liikkeistä?
Lehtijousista ja niiden välilevyistä
Lehtijousista ja niiden välilevyistä
Jotakin kokoa muovi ruuveja ja muttereita on Bauhausissa.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Lehtijousista ja niiden välilevyistä
Niin kummallista kuin se onkaan, niin esim 10mm nylonputki kalvaa suuren kolon rosteriseen turkkipeltiin ennen kuin menee edes puhki.
Lehtijousista ja niiden välilevyistä
J20:n jousipakoissa on vielä välilätkät paikallaan (toisin kuin Comancheissa oli). Johtuneeko jäykemmästä jousituksesta? Kilometrejä on takana reilu 111000. Norran ja sen viereisen lehden väliset lätkät on kaikkein kuluneimpia, joten näissä selviää pelkästään lätkien paikkaa vaihtamalla.
Alkuperäiset lätkät tuntuvat olevan nylonia pehmeämpää; lieneekö polyeteeniä?
Alkuperäiset lätkät tuntuvat olevan nylonia pehmeämpää; lieneekö polyeteeniä?
Lehtijousista ja niiden välilevyistä
Lehtien väliin ei kannata laittaa vaseliinia.
Kuulemma jousien välinen kitka toimii myös iskun vaimennuksena.
Jos ne rasvaa, niin kitka pienenee. Mutta toki jos vastaavasti laittaa tehokkaammalla vaimennuksella olevat iskunvaimentimet niin kompensoi muutoksen.
Myös liian hyvin maalatut jouset saattaa käyttäytyä samoin kuin rasvatut.
Mutta tämä vain minulle kerrottua, en ota lopullista vastuuta todenperäisyydestä.
Kuulemma jousien välinen kitka toimii myös iskun vaimennuksena.
Jos ne rasvaa, niin kitka pienenee. Mutta toki jos vastaavasti laittaa tehokkaammalla vaimennuksella olevat iskunvaimentimet niin kompensoi muutoksen.
Myös liian hyvin maalatut jouset saattaa käyttäytyä samoin kuin rasvatut.
Mutta tämä vain minulle kerrottua, en ota lopullista vastuuta todenperäisyydestä.
Lehtijousista ja niiden välilevyistä
Katselin YouTubesta AutoRestoModin jakson jossa Mike kertoo aikas pohjia myöten mitä lehtijousien kanssa voi ja mitä ei kannata tehdä. Kielitaitoisille aika hauskaakin juttua:https://www.youtube.com/watch?v=EKhWOIvvZmo
Miken mukaan 50- luvun alkupuolella käyttöön tullut jousiteräs 5160 ei siedä voitelua öljypohjaisilla aineilla, vaan alkaa väsyä nopeammin. 20-30- luvun autojen jousia sitävastoin rasvattiin.
Jousilehtiä ei myöskään pitäisi maalata erikseen, koska lehtien väliin jäävä maali alkaa käytössä kulua ja aiheuttaa löystymistä (näin juuri tein Comanchen jousille).
Jousipakkka olisi parempi maalata kokonaisena.
Miken mukaan ruostuminen on yhtä nopeaa.
Miken mukaan 50- luvun alkupuolella käyttöön tullut jousiteräs 5160 ei siedä voitelua öljypohjaisilla aineilla, vaan alkaa väsyä nopeammin. 20-30- luvun autojen jousia sitävastoin rasvattiin.
Jousilehtiä ei myöskään pitäisi maalata erikseen, koska lehtien väliin jäävä maali alkaa käytössä kulua ja aiheuttaa löystymistä (näin juuri tein Comanchen jousille).
Jousipakkka olisi parempi maalata kokonaisena.
Miken mukaan ruostuminen on yhtä nopeaa.