Wagoneer Valmet Diesel

Tänne voit laittaa oikean merkkisiin autoihin liittyvät muut kysymykset tai kertoa mitä on tullut kohellettua auton kanssa. Myös osto-oppaat ja ensimmäiset tervehdys viestit tänne.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Tosta otteesta kannattaa pitää huoli sillä lain mukaan maksimi on 3500kg oli veturi mikä tahansa henkilö tai pakettiauto.



jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Avatar
pekka
Viestit: 4938
Liittynyt: To Tammi 23, 2003 6:59 pm
Paikkakunta: Parainen

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja pekka »

Jossain välissä katsurilla/aken/trafin hepulla menny paunat ja kilot sekaisin... ;D On noita muitakin.
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja tl »

Jep mullakin wagoneerissa 6600kg, on mennyt aikanaan maahantuojalla yksiköt sekaisin. Tehtaan service manuaalissa on vetopaino just saman verran paunoina. Katsuri meinaan joskus sanoi että toi oli maahantuojan ilmoittama paino
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja sillu »

:) :)
Avatar
Kosti
Viestit: 1524
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 5:43 pm

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja Kosti »

Tähän olisi ihan omasta mielenkiinnosta mukava saada tietoa että miksi tuohon valmetin dieseliin on päädytty korvaamaan jeepin oma moottori. Ja mitkä moottorit korvattiin ja mihin ne joutuivat.
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Ne kuuutoset nostettiin pois maahantuonnissa ja myytiin halvalla esim henkilökunnalle, niitä löytyy uudenveroisina joskus jostain, ainakin on löytynyt, mulle niitä aikoinaan tarjottiin, en tiedä onko enää missään säilössä...
Avatar
Jeep-Ukko
Viestit: 1737
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 8:01 pm
Paikkakunta: Kuopio

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja Jeep-Ukko »

Minulla ei ihan faktaa ole, mutta valtion autoihin ainakin niitä asennettu.

Valtiohan Linnavuoren tehtaat omisti (VALtion METallitehtaat), joten moottorin valinta on ollut helppoa.

Siellä valettiin myös moottorin ja vaihteiston väliin sopivat kytkin kopat.



Valtiolla oli myös alkuperäisillä bensa moottoreilla olevia käytössä, eihän bensiini maksanut paljon mitään, joten taloudellisuus ei varmasti ainakaan ollut se päällimmäisin syy muuttaa dieseliksi.

Mutta olisiko dieselöinnin yksi syy ollut huoltokohteiden minimointi.

Bensa koneessa kuitenkin on kaasuttimen säätämistä, sytytyspuoli tarvii huoltoa (sytytys tulpat, vanhemmissa kärjet),

Diesel kuitenkin työkalumaisempi, joskus vähän hehkuja ja ruiskusuuttimia joutuu huoltaan ja syöttöpumppua, mutta muuten perus öljynvaihto ja pa-suodattimen vaihdolla paljon vähemmän huoltokohteita.



Ja ehkä työkalumaisessa ajattelussa, dieselin sitkeä voima ja vääntö. Vaikka ei 258 huono ole tässäkään vertailussa.







Yksityisellä puolella on käytetty ainakin Fiatin 3,5 litran 4 syl diesel moottoreitakin muutoksiin.
Avatar
rebel70
Viestit: 4182
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

Wagoneer Valmet Diesel

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Kait sitä varauduttiin myös poikkeusoloihin että on nelivetoja ja dieseliä on riskittömämpi kuljettaa rintamalle ja on tosiaan huoltovapaampi. Polttoaineen hinta ei varmaan ollut määräävä tekijä valtion laitteissa
😁
Vastaa Viestiin