Muisteloita Javelinista KXL-6 1970-luvulta
Nc-788 on nykyinen kilpi, ei ole vuosiin katsastettu.
http://autot.teemuharju.fi/Javelin/NC-788_Javelin_-70_Kuhmo.jpg
http://autot.teemuharju.fi/Javelin/NC-788_Javelin_-70_Kuhmo.jpg
Kiitos mainiosta tarinasta. Ja kiitos pekalle vielä tuosta varmennuksesta, itsekin arvelin että se olisi tuo NC-788 :)
No joo, muistelenpa Javesta vielä hieman lisää.. Ensimmäisessä katsastuksessa mihin isäni sen vei, käskettiin poistaa käytöstä ne keltaiset sivuvalot kyljistä. Jälkeenpäin olen ihmetellyt, eikö se olisi ollut jo maahantuojan tai autoliikkeen hommia, jos sellaisia ei tieliikenteessä silloin sallittu.
Äänimerkkihän tuossa Javessa oli ohjauspyörän sisäkehällä muistaakseni koko ratin ympäri. Tästä sattui kuskille joskus vähän noloja tilanteita, kun ei ollut tarkkana ratin käsittelyn kanssa. Toinen autoilija saattoi ajatella että mitä se mulle tööttäilee. Pitkien/lyhyiden vaihdin oli sellainen nasta lattiassa.
Sen aikaisilla sorateillä lisäpitkät rikkoutuivat ilman suojuksia aika nopeasti kiveniskemistä, eli loppuaikoina taisi olla enää kaksi lamppua keulalla. Sekin oli erikoista, että ainakin originaaliumpio piti vaihtaa kokonaan, jos polttimo kärähti. Jostain luin että Usassa tämä oli vakuutusyhtiöiden vaatimus.
Sitten kerron vielä mitä sain selville Trafilta. Eli auton kilvet vaihtuivat nykyisiin 12.10. -79. Mikä lie sitten ollut syynä, haluttiinko vain modernimmat valkomustat mustavalkoisten tilalle. Tällä kilvellä omistaja piti autoa aina 7.10. -96 asti.
Seuraava omistaja oli lyhytaikainen: 7.10. -96-14.1 -97. Jave on ollut nykyisellä omistajalla, joka on virallisesti naispuolinen henkilö Kuhmosta jo 14.1. -97 saakka.
Eniten minua ihmetyttää miten auto on ollut katsastamatta jo 29.10 -03 saakka. Liittykö tämä jotenkin mahdolliseen museorekisteröintiin vai mihin, kun en näistä jutuista niin selvillä. Eikös tuossa pitäisi olla mustapohjaiset kilvet jos museorek.?
Onhan tuossa mulla omistajan puhnumerokin ollut pitkään, tekisi mieli kysellä vähän ja jopa että myisikö pois kuleksimasta.
Edit: Kuka on tuo Teemu Harju, jolta NC-788 kuva on peräisin?!
Äänimerkkihän tuossa Javessa oli ohjauspyörän sisäkehällä muistaakseni koko ratin ympäri. Tästä sattui kuskille joskus vähän noloja tilanteita, kun ei ollut tarkkana ratin käsittelyn kanssa. Toinen autoilija saattoi ajatella että mitä se mulle tööttäilee. Pitkien/lyhyiden vaihdin oli sellainen nasta lattiassa.
Sen aikaisilla sorateillä lisäpitkät rikkoutuivat ilman suojuksia aika nopeasti kiveniskemistä, eli loppuaikoina taisi olla enää kaksi lamppua keulalla. Sekin oli erikoista, että ainakin originaaliumpio piti vaihtaa kokonaan, jos polttimo kärähti. Jostain luin että Usassa tämä oli vakuutusyhtiöiden vaatimus.
Sitten kerron vielä mitä sain selville Trafilta. Eli auton kilvet vaihtuivat nykyisiin 12.10. -79. Mikä lie sitten ollut syynä, haluttiinko vain modernimmat valkomustat mustavalkoisten tilalle. Tällä kilvellä omistaja piti autoa aina 7.10. -96 asti.
Seuraava omistaja oli lyhytaikainen: 7.10. -96-14.1 -97. Jave on ollut nykyisellä omistajalla, joka on virallisesti naispuolinen henkilö Kuhmosta jo 14.1. -97 saakka.
Eniten minua ihmetyttää miten auto on ollut katsastamatta jo 29.10 -03 saakka. Liittykö tämä jotenkin mahdolliseen museorekisteröintiin vai mihin, kun en näistä jutuista niin selvillä. Eikös tuossa pitäisi olla mustapohjaiset kilvet jos museorek.?
Onhan tuossa mulla omistajan puhnumerokin ollut pitkään, tekisi mieli kysellä vähän ja jopa että myisikö pois kuleksimasta.
Edit: Kuka on tuo Teemu Harju, jolta NC-788 kuva on peräisin?!
Sillu on jo pitkään noita kuvia talteen kerännyt.
Toi ei ole museorekattu, ainakaan rekisteritietojen perusteella.
Jotain matoja sen papruissa on, varsinkin katsastusten osalta, laitan kohta kuvan.
Mustat kilvet ei ole suora museoauton merkki. Museoauto voi olla valkoisilla tai mustilla vuosimallista riippumatta, tavallisessa voi olla mustat vain -72 asti ( Tässä pientä läänikohtaista heittoa)
Toi ei ole museorekattu, ainakaan rekisteritietojen perusteella.
Jotain matoja sen papruissa on, varsinkin katsastusten osalta, laitan kohta kuvan.
Mustat kilvet ei ole suora museoauton merkki. Museoauto voi olla valkoisilla tai mustilla vuosimallista riippumatta, tavallisessa voi olla mustat vain -72 asti ( Tässä pientä läänikohtaista heittoa)

Noissa päivämäärissä ei oikein oo järkeä
Joo mää se olen :) Oon kerännyt Javelinien kuvia osoitteeseen
http://autot.teemuharju.fi/Javelin/
Kuvat on kaikki eri lähteistä saatuja, ite en oo kuvannut mitään. Sittemmin kuvien kerääminen on hiipunut, kun myin oman Javelinini JEN-43..
http://autot.teemuharju.fi/Javelin/
Kuvat on kaikki eri lähteistä saatuja, ite en oo kuvannut mitään. Sittemmin kuvien kerääminen on hiipunut, kun myin oman Javelinini JEN-43..
Noissa päivämäärissä ei oikein oo järkeä
Tuollaisia tuli vaan mieleeni, mutta ei taida kuitenkaan olla syynä?
Ennen aikaanhan oli se 3 vuoden katsastuksen jälkeinen aika, jolloin automaattisesti poistui rekisteristä.
Joten 2003 katsastus voimassa 2004 asti.
2004 + 3 vuotta, on 2007. Pitäisi kai näkyä maininta, poistunut kilvistä?
Mutta, tais jo tuona vuonna kyseinen 3 vuoden järjestelmä jäänyt kokonaan unholaan???
Minä vuonna oli lääni kohtasten kilpien muutos. Ei tainnut enään -79 olla voimassa.
Kun auto myytiin eri lääniin, piti kilvetkin vaihtaa.
KXL-6 viittaa Kuopion lääniin, kuten Iisalmi ja Juankoskikin.
Ja NC-788, mikäs lääni se nyt olikaan, (Nokian lääni :P , velipojalla on joku N-alkuinen kilpi -49 vuosimallin moottoripyörässä ja aina vitsaillaan Nokian läänin kilpenä)
Olisko kilvet vaihtunut sen takia. Vai onko vaan jossain vaiheessa ollut kilvetön ja taas kilvitetty??
Kolmen vuoden sääntöä ei ole ollut enää pitkään aikaan ja N-kilpiä on nykyään joka puolella Suomea
Aikoinaan oli Hämeen läänin tunnuskirjaimet H ja I sekä varakirjaimena joskus aikojen alussa N. Koska H ja I piisasivat päätyi N noihin lyhyisiin... Näin olen lukenut, ugh!
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Pitää kai sitten soittaa omistajalle ja kysellä. Kyseinen nainen netin mukaan pienyrittäjä ja harrastaa urheilua. Mikä olisi teidän mielestänne paras taktiikka lähestyä omistajaa, jos hän ei välttämättä halua myydä hänelle rakasta autoaan? Kannattaa kai vedota siihen, että on suhde kyseiseen autoon ja ottaa se 83-vuotias isäni messiin mukaan.
Eihän kauppa välttämättä synny ensitapaamisella, mutta miten väsytystaktiikka sitten jatkuu ellei halua kohteen hermostuvan kokonaan? Ei ole meinaan kokemusta tuollaisten ns museoautojen ostosta.
Eihän kauppa välttämättä synny ensitapaamisella, mutta miten väsytystaktiikka sitten jatkuu ellei halua kohteen hermostuvan kokonaan? Ei ole meinaan kokemusta tuollaisten ns museoautojen ostosta.