ZJ:n jarruongelma

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

ZJ:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Ongelma on seuraava. Pienessä vauhdissa jalka pois kaasulta jarrua painaessa (pysäköintiruutuun ajettaessa, pikkutien risteykseen tultaessa tms.) aina välillä jostain kuuluu erikoinen "töräys"-ääni. Samalla hetkellä jarrupoljin muuttuu kovaksi ja talvella jälkien perusteella etupää menee lukkoon, mutta takapäässä ei tapahdu mitään.



Vastaava ääni kuulu hiljaisempana myös hetki kylmällä autolla liikkeelle lähtemisen jälkeen.



Onko jollain muulla ollut vastaavaa, Jamant? Oli talviliukkailla himpun verran v***umainen, kun meinas pari kertaa kotopihassakin tulla toisen auton takakulma vastaan vähä turhan terhakkaasti...



Auto siis -94 Grandi.
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

ZJ:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Jamant olikin näemmä jo vuosi sitten vastannut tällaiseen tonne toiselle foorumille:



http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=20&t=5319&sid=908a54e80dffbd770faeb2c7d74bda28
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

ZJ:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Tätäkin taas...



Käytiin ABS-kehät läpi. Ei näy halkeamia, kehät on pyöreät (ei siis haljennu ja muuttunu soikioksi) ja paloja ei puutu. Anturit vaikuttais kaikki olevan suht saman välyksen päässä kehistä. ABS valo palaa startatessa, muttei ajossa, joten kaiken järjen mukaan merkkivalo ja anturit olis ehjiä. Putsattiin kehät ja anturit pariin otteeseen huolella, muttei mitään vaikutusta.



Ilmeisesti se on ABSin pumppu, joka tuolla hörähtää ja pitää tuon äänen. Ongelma tulee siis sen jälkeen, kun nopeus on käynyt yli n. 15km/h ja sen jälkeen nopeus putoaa kävelyvauhtiin. Jos jarrupolkimeen ei koske hörähdys kestää noin 2-10 sekuntia ja sitten loppuu, kunnes täysin randomilla hetken päästä saattaa tehdä saman uudelleen. Jos kesken hörähdyksen painaa poljinta, niin poljin tuntuu kovalta ja ainakin parin pumppauksen jälkeen hörinä lakkaa ja polkimeen palaa tunto.



Lisäksi olen nyt huomannut, että esim. risteykseen jarruttaessa ihan jarrutuksen loppuvaiheessa (kun jo kävelyvauhdissa tai melkein kokonaan pysähtynyt) poljin tuntuu karkaavan hiukan matkaa pohjaa kohti.



Voiko noissa ABS-kehissä olla jtn muuta vikaa, jonka takia anturi ei sitä osais lukea? Nehän on kuitenkin vaan tyhmää metallia.



Vai voisko olla kuitenkin joku alipaine- tms. vuoto tai tuke, jolloin jostain syystä ABSilta karkaa ajatus? Kaikki kyllä viittais siihen, että ABS ei tajua, että vauhti on pudonnut ja olettaa, että kävelyvauhdissa autoa jarrutetaan ja siksi koittaa pumpulla auttaa...





Edit. Joku mode vois siirtää tän stoorin tonne oikeeseen osastoon... My bad  :-[
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

ZJ:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Ootko tsekannut sen absimodulin liittimen, et kaikki pinnit on ok??? Ei hapettumia??

ABS:n valon kuuluukin palaa startissa ja sammua hetken päästä kun moduli on tehnyt itsetestauksen.

Jos kehät ja anturit on ok, niin vaikuttaa modulivialta. Saatko jollain tavalla testattua ABS:n anturisignaaleita?? Näkis, et kaikilta pyöriltä tosiaan tulee signaali, eikä esim. yhdeltä häviä signaalia muita ennen jolloin moduli luulee ko. pyörän lukkiutuvan tms.
Vastaa Viestiin