Korin pohjasta paksu kerros vanhaa kovettunutta massaa.
Joskus aikoinaan poistin painepesurilla, joku 140-160 asteinen höyry.
Pesu liutinta oli, ja sai pesuriin syötettyä veden joukkoonkin.
Lähti kohtalaisen hyvin.
Nyt kohteesta tuntuu että ei irtoo.
Pesuri on eri. Hyöry. Mutta pesuainetta ei saa veden joukkoon.
Voi olla pistoolin suuttimen muodollakin väliä.
Ajattelin jos kokeilis sähköistä kuuma ilma puhallinta ja lastaa.
En ole vielä kokeillut.
Yks vinkki oli että toholla ja pitkävarsisella lastalla.
Tätä kokeilin, jotenkin omaan makuun ei ollut hyvä.
Vailka tohon sääti pienelleen, niin lämpöä tulee niin nopeasti että massasta tulee nestemäistä.
Helpomman oloista raapata jos/kun massa on pehmeää, mutta seökeästi kiinteää.
Massan poisto
Massan poisto
Kerran irrottelin kovettunutta massaa kun oli pakkasta. Lähti hieman auttamalla isoina paloina ja pohja oli ihan puhdas pinta... Mistäs pakkanen keskellä kesää... CO2 sammutin...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Massan poisto
Sooda puhallus kai olisi hyvä...?
Jos ennen hitsailuja saisi massat kokonaan pois, niin näkee melkein kaikki tarpeelliset hitsi kohteet.
Ja kai se hiekkapuhalluskin on vähän nopeampaa, jos ei oo niin paksua massaa tiellä, sitten jos joskus puhalluttaisi.
Keväällä kylmällä jonkin verta koputtelin noin 15 mm leveällä meisselillä, varovasti vasaran kanssa.
Lähti jonkinlaisina palasina, melkopuhtaalle maalipinnalle, mutta työlään oloista sillaikin.
Ytympää liuotin ainetta, pien ym sitkeän lian poistoon, jolla massan saisi pehmeämmäksi ja vesi pureutuisi paremmin.
Ja periaatteessa tarpeetkin olisi, jolla pesurin kahvan kautta saisi imetettyä pesuainetta veden joukkooon, ainakin sellainen tuntuma on, että yleensäkin lika lähtee paremmin, jos ensin ruiskuttaa kohteeseen ja sitten pesuveen mukana kokoaika lisää.
Ja taitais meillä olla muutama irto vaihtopää kahvaankin, jos jotain oikein pistemäistä suutinta kokeilisi tehdä.
Se on kun pitää harrastaa ja yrittää halvalla toimia, kai hommaan olisi kunnon vehkeet kun taalaa löisi tiskiin.
Jos ennen hitsailuja saisi massat kokonaan pois, niin näkee melkein kaikki tarpeelliset hitsi kohteet.
Ja kai se hiekkapuhalluskin on vähän nopeampaa, jos ei oo niin paksua massaa tiellä, sitten jos joskus puhalluttaisi.
Keväällä kylmällä jonkin verta koputtelin noin 15 mm leveällä meisselillä, varovasti vasaran kanssa.
Lähti jonkinlaisina palasina, melkopuhtaalle maalipinnalle, mutta työlään oloista sillaikin.
Ytympää liuotin ainetta, pien ym sitkeän lian poistoon, jolla massan saisi pehmeämmäksi ja vesi pureutuisi paremmin.
Ja periaatteessa tarpeetkin olisi, jolla pesurin kahvan kautta saisi imetettyä pesuainetta veden joukkooon, ainakin sellainen tuntuma on, että yleensäkin lika lähtee paremmin, jos ensin ruiskuttaa kohteeseen ja sitten pesuveen mukana kokoaika lisää.
Ja taitais meillä olla muutama irto vaihtopää kahvaankin, jos jotain oikein pistemäistä suutinta kokeilisi tehdä.
Se on kun pitää harrastaa ja yrittää halvalla toimia, kai hommaan olisi kunnon vehkeet kun taalaa löisi tiskiin.
Massan poisto
Mä käytin kuumailmapuhalinta ja lastaa javelinin kanssa. Paljon nopeampi kuin jos olisin suoraan koittanut hiekkapuhaltaa tuota massaa. Massa jota mun autossa oli, kesti hiekkapuhallusta yllättävän hyvin.


Massan poisto
Varmaankin asiaan vaikuttaa myös massan llatu ja kuinka kauan se on siinä kuivunut. Pesuaine pienentää veden pintajännitystä ja näin ollen tunkeutuu pienempiin reikiin.
Mulla lähti kanssa lastalla suht isoina paloina ihan vaan hakkaamalla lastaa pellin ja massan väliin. Kokeile petkeleellä, sillä sais ainakin "voimaa" työstöön.
Mulla lähti kanssa lastalla suht isoina paloina ihan vaan hakkaamalla lastaa pellin ja massan väliin. Kokeile petkeleellä, sillä sais ainakin "voimaa" työstöön.
Massan poisto
Ambosta poistin kuumailmapuhaltimella ja lastalla -> hidasta ja työlästä, mutta halpaa. Javelinista puhallutin soodalla -> nopeata ja helppoa, mutta kallista ;D
Kyllä toi höyrypesuri nopeampi on kuin kuumailmapuhallin vaikkei supernopeeta olekaan ja täytyy olla tosiaan kunnon liuotin että massa pehmiää. Caanon tankin pesin höyrypesurilla ja lähti kyllä hienosti peltipuhtaaksi vaikka paksu bitumimassakerros olikin. Mutta läheltä ja hitaasti pitää ruiskuttaa
Kyllä toi höyrypesuri nopeampi on kuin kuumailmapuhallin vaikkei supernopeeta olekaan ja täytyy olla tosiaan kunnon liuotin että massa pehmiää. Caanon tankin pesin höyrypesurilla ja lähti kyllä hienosti peltipuhtaaksi vaikka paksu bitumimassakerros olikin. Mutta läheltä ja hitaasti pitää ruiskuttaa
Massan poisto
lastaa ja kuumailmapuhallin on mulla olleet käytössä... sekä vasara... ;)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D