ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
WeGe
Viestit: 282
Liittynyt: To Touko 03, 2007 5:03 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja WeGe »

Tuohon mun ZJ:in on tullut ihmeellinen vika.

Sateella tai sateen jälkeen kostealla kelillä ei lähde käyntiin. Startti pyörittää normaalisti, mutta kone ei hyrähdäkään. Jos pitkän startin jälkeen käynnistyy, niin käy ensin "ampumalla" eikä jaksa käydä tyhjäkäyntiä, vaan vaatii kierroksia n. 1500 rpm.

On jo tutkittu antureita ja sytkäpuolta, vaihdettu akku, tulpat yms.

Tuo akun vaihto siksi, että vanhalla jännite tippui startatessa alle 10 V ja päättelin ettei se anna tarpeeksi jännitettä sytytykselle.

Onko vinkkiä mistä hakisin vikaa??
Avatar
Kautsi
Viestit: 656
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 10:53 am

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Kautsi »

Yritin tavailla ameriikan sivuilta ja siellä ollut samoja ongelmia.

Bensapumpunrele, suriseeko ennen käynnistystä?
rane
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2011 4:05 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja rane »

Mikäs epidemia on menossa Jeepeillä? :-/

Naapurinkin ZJ V8 vm.-93 kenkkuilee käynnistyksissä.... :-?

-Kunhan ei tartu meikän Jeeppiin... :-[
JariJ
Viestit: 459
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 6:27 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Onko puola tsekattu ?. Tyttären autossa oli samankaltainen vika. Tosin ei ole jeeppi.
Avatar
hentpe
Viestit: 2981
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2003 4:22 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja hentpe »

Muistelin että tuossa aikaa sitten kaverilla oli 4,0 ZJ ja siitä pimeni koko pumppu. Oirehti ensin ja pimeni lopulta kokonaan. Kiros vaan kun ei ollut sen enempää takijä ihminen, et korjaus makso aika tavalla.
WeGe
Viestit: 282
Liittynyt: To Touko 03, 2007 5:03 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja WeGe »

Tänään sain inspiraation tutkia tätäkin.

Auto oli kuiva auringonpaisteen jäljiltä, joten ei muuta kuin laakista käymään.

Sitten sammutin ja suihkuttelin vettä raakasti jakajan, puolan ja johtojen päälle.

Uusi starttaus, ei käy, ei millään, "ampuu" vaan...

Sitten hyllystä vanha XJ:n jakajan kansi olevaisen tilalle. Lähti laakista käymään kuivana, sammutus, kunnon kastelu ja uusi yritys märkänä. Lähti heti käymään!!

Kolme kertaa kastelin vielä kunnolla ja aina lähtee.

Ja käyntikin parani aikast lailla.

Elikkä päättelen vian olleen jakajan kannessa :)
rane
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2011 4:05 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja rane »

Mikäs epidemia on menossa Jeepeillä?  :-/

Naapurinkin ZJ V8 vm.-93 kenkkuilee käynnistyksissä....  :-?

-Kunhan ei tartu meikän Jeeppiin...  :-[

Tarttu se! :-[

Piti hinata Jeeppini JAMANTille.... :-/

-Tai ei sitä hinattu kuin hinurin lavalle ja sillä kuljetettiin.... :P
sillu
Site Admin
Viestit: 2153
Liittynyt: La Joulu 21, 2024 8:53 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja sillu »

Elikkä päättelen vian olleen jakajan kannessa :)



Näkykö kannessa ulkosia merkkejä halkeamia tms?




WeGe
Viestit: 282
Liittynyt: To Touko 03, 2007 5:03 pm

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja WeGe »

Päältä ja sisältä viallinen kansi oli jopa paljon paremman näköinen mitä tuo vanha jonka laitoin väliaikaisesti.

Nyt on jo uusi kansi ja pyörijä olleet pari viikkoa ja hyvin toimii...
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

ZJ Grandissa mystinen käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja A-V »

Vaikka tällä kertaa selvisi jakajan kanteen niin yks mitä tarkistaisin aina ensin on kampiakselin asentotunnistin... (CPS, crankshaft position sensor). Omalla 15 vuoden kokemuksella noista uudempien Jeeppien koneista vika on ollut siinä joka toinen kerta.. ;)



Oireina niin huono tyhjäkäynti, äkillinen sammuilu (suoraan ajosta tai vaikka liikennevaloissa), huono/pitkä starttaus ja ihan totaalinen käynnistämättömyys (vaikka kuinka sahaisi).



Menee välillä ihan puhdistamalla (melkein ui öljyssä kun venakopat/yms vuotaa) ja tsekkaamalla liittimen kontaktipinnat hapettumista, välillä vaan anturi on entinen. Ei ole kovin kallis tai vaikea vaihtaa vaikka välillä vaihtaessa tuntuukin että sormien pitäisi kääntyä molempiin suuntiin.. ;D



ps. jos käy itelle vauhdissa ja auto pitää siirtää sivuun niin usein CPS anturin johtoa hiukan räpläämällä saanut käyntiin.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin