1969 Baja SC/Ramblers

Tänne voit laittaa oikean merkkisiin autoihin liittyvät muut kysymykset tai kertoa mitä on tullut kohellettua auton kanssa. Myös osto-oppaat ja ensimmäiset tervehdys viestit tänne.
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Toinen Chaffey Collegelle lahjoitettu Rambler oli ilmeisesti auto numero 80, jossa oli puskuriin kiinnitetyt lisävalot. He vastaanottivat molemmat autot vuonna 1972 ja alkoivat välittömästi valmistella takavetoista Baja 500 -kilpailua varten. He tahtoivat muokata auton propaanikäyttöiseksi vähentääkseen välitankkausten määrää. Erään lähteen ja huhujen perusteella, Chaffey Collegelle olisi lahjoitettu myöhemmin myös auto numero 140, mutta tästä ei ole tarkempaa tietoa.



Eräiden lähteiden mukaan on myös mahdollista, että autoa numero 110 (neliveto) ei koskaan suoranaisesti lahjoitettu Chaffey Collegelle, vaan se myytiin heidän kauttaan keräilijälle. Heille luovutettu takavetoinen auto muutettiin myöhemmin vielä nelivetoiseksi, mikä vielä edelleen lisää sekaannusta aiheen ympärillä.





Propaanimuutos työn alla.





Propaanimuutosta ei saatu valmiiksi vuonna 1972, joten polttoaineessa palattiin takaisin normigasoon vuodelle 1973. Tällöin auto ehti taivaltaa ainoastaan 67 mailia, ennenkuin moottori hajosi.





Kiillotusta ennen kisaa
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Vuonna 1974 autolla päästiin jo likemmäs 100 mailia. Lähes tulkoon heti päällystetyn osuuden loputtua, auto törmäsi kiveen ja jousitus hajosi.





Kuvia Chaffey Collegen ajoilta





Kuvia Chaffey Collegen ajoilta





Kuvia Chaffey Collegen ajoilta





Kuvia Chaffey Collegen ajoilta



Vuonna 1975 auto kärsi sähköongelmista ja lopulta matka päättyi ylikuumentumisen vuoksi.









Autoon oli nyt vaihdettu etuakseli Fordista (?) ja se oli muutettu nelivetoiseksi. Hetki tämän kuvan ottamisen jälkeen, alunperin auto numero 80, kääntyi katolleen ja koki täydellisen tuhon
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »



Tämän auton kohtalosta tai omistajasta kuvanottohetkellä ei ole varmuutta. Mark Steele kyllä kilpaili Chaffey Collegen väreissä, mutta tämä ei ole sama auto, kuin ylempänä esitelty. Mahdollisesti tämä voisi olla auto numero 140.







Myös tämän uskotaan olevan Chaffey Collegen auto.













Tässä on mahdollisesti toinen Chaffey Collegelle lahjoitettu auto, numero 140. Se purettiin lopulta 1980-luvun lopulla osiksi ja siltä pohjalta rakennettiin uudelleen koritettuna Chevrolet Blazeriksi









Näissä kuvissa on Chaffey Collegen auton alkuperäinen kojelauta tänä päivänä. Vin koodia ei ole enää näkyvissä





Yksi autoista myytiin Baja Beaters -tiimille San Gabriel Boulevardille, Pasadenaan ja se maalattiin keltaiseksi. Myös toinen auto myytiin samoille seuduille Bob’s Big Boy -tallille. Auto numero 160 saattoi olla vaurioitunut niin pahasti, ettei sitä kannattanut enää korjata. Vielä yksi autoista myytiin Horsepower Engineeringille Washington Streetille, Pasadenaan.





Horsepower Engineeringille myyty auto
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Muutama vuosi sitten eräs valveutunut alan harrastaja USA:ssa rakensi tribuuttiauton, käyttäen lähtökohtana kaksiovista sedan-koria. Alkuperäisestä poiketen, numerot ja muut dekaalit olivat teipattuja ja moottorina 360cid. Autolla osallistuttiin Mexican 1000 -kilpailuun ainakin 2016, 2018 ja 2019.







Baja Rambler -tribuutti







Tästä kaksiovisesta Ramblerista ei ole tarkempaa tietoa. Ronnie Kaplan kyllä johti tallia ja ajatti AMC Javelineja Trans Am -sarjassa 1968-69, mutta mainintaa off-road -kilpailuista ei hänen kilpailuhistoriastaan löydy





Luonnollisesti myös muilla AMC:n malleilla osallistuttiin myöhemmin Baja 500 -kilpailuun, mutta off-road-Pacer onki sitten jo ihan oma tarinansa.
Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja KK »

Jumalauta, offroadpacer! Siinä se olis!... :D
Avatar
rebel70
Viestit: 4182
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Niin olis!!!!
😁
Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Jumalauta, offroadpacer! Siinä se olis!... :D



Ruotsista löytyy yksi tuollaisen jäljitelmä. Kuvattu toukokuussa 2019.









Sammy
Viestit: 830
Liittynyt: La Elo 07, 2010 12:42 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Tämä tarina on nyt näiltä osin maalissa. Kiitos kaikille, joiden mielenkiinto aihetta kohtaan on riittänyt tänne asti. Tarina tulee vielä todennäköisesti aika-ajoin päivittymään, jahka lisää tietoa jostain kumpuaa esille.



Loppuun vielä pienenä yhteenvetona kirjattakoon seuraavaa:







- A.I.R. ehti käyttää lyhyen historiansa aikana kahta eri logoa. Vasemmanpuoleinen oli käytössä alkuvaiheessa, oikeanpuoleinen oli käytössä sen jälkeen

- James Garner ei omistanut A.I.R. -tallia yksin missään vaiheessa. Alkuvaiheessa hän kyllä oli tallissa osakkaana. Hän ei myöskään todellisuudessa lopulta koskaan kisannut tallin autolla, vaikka tallia ajovarusteissaan mainostikin

- Garner ei koskaan liittynyt millään tavalla SC/Ramblereihin. Hän ei oletettavasti koskaan ajanut sellaisella ja mahdollisesti hän ei välttämättä koskaan edes nähnyt sellaista valmiina

- Garner erosi A.I.R. -tallista juuri ennen 1969 Baja 500 -kilpailua

- Hurstilla tai Dave Landrithilla ei ollut mitään tekemistä Baja SC/Rambler -projektin kanssa

- vain kymmenen autoa lähetettiin A.I.R:lle Baja 500 -projektia varten

- AIR-teksti ”vakion” SC/Ramblerin konepellissä ei liity mitenkään Baja-kilpailuun tai A.I.R.-talliin, vaan itseasiassa sitä ehdotettiin Hurstin toimesta Oldsmobileen jo vuotta aiemmin

- vain kuusi A.I.R.-tallin autoista selvitti 1969 Baja 500 -kilpailun, viisi niistä sallitussa ajassa

- 1969 Baja 500 -kilpailun jälkeen autoja säilytettiin Bill Stroppen pajalla vuoteen 1972 asti, jonka jälkeen ne joko lahjoitettiin kouluille (Chaffey College) tai myytiin paikallisesti. On mahdollista, että auto numero 160 tuhoutui jo itse kilpailussa

- vain yksi säilynyt auto on julkisesti tiedossa. Tosin, on myös huhuja muutamasta muusta, jotka ovat yksityisomistuksessa, mutta eivät ole koskaan olleet julkisesti missään esillä





Ja koska kuvat ja tekstit on kivoja, niin tässä vielä muutamia vastaan tulleita








































Avatar
KK
Viestit: 2965
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 9:27 am

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja KK »

Iso käsi Sammylle hienosta juttusarjasta, kiitos!
Avatar
tl
Viestit: 4002
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

1969 Baja SC/Ramblers

Viesti Kirjoittaja tl »

Mielenkiintoinen stoori, kiitos!
Vastaa Viestiin