Wagoneerin startti kenkkuilee

Kysele tai kerro mitä vain AMCn moottoreihin, vaihteistoihin tai taka-akseleihin liittyvää.
Slapa
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:54 am

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Moi,



Kun nyt autoja joutuu huoltamaan, niin lisää hajoaa sitä mukaa. :(

Pari päivää sitten alkoi Wagon startti oireilemaan, eli kun avaimesta käänsi, kuului vain "bou" ja sitten hiljeni. Seuraavalla starttasi. Eilen sanoi monen monta kertaa vain "bou", ennen kuin starttasi. Tänä aamuna ei meinannut lähteä yhtään mihinkään. Kun käänsi avainta startatakseen, kaikki sähköt himmeni, mutta mitään ei tapahtunut. Aikani kun rämppäsin, alkoi sitten taas sanomaan "bou" ja lopulta starttasi ihan hienosti. Kokeilin sitten ihan mielenkiinnosta sammuttaa ja startata uudestaan, niin ei mitään ongelmaa. Eli kun on kerran startannut, toimii ihan hyvin, mutta kun on seisonut, ei tahdo lähteä edes startti pyörittämään ja sähköt katoaa kuin vetäisi oikosulkuun. Siis heikompaan suuntaan on menossa.

Antakaas viisaammat muita mahdollisia diagnooseja kuin oikosulku startissa? Vai onko suorilta vain pistettävä startti vaihtoon. Jeepissä on sen verran korkeutta, että voisi uskaltaa itse omassa pihassa vaihtaa sen startin, jos joutuu sen tekemään.



Sami
Jokke
Viestit: 48
Liittynyt: La Huhti 05, 2003 3:55 pm

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Jokke »

Ettei olis puslat kuluneet. Itse alottaisin siitä.Helpot ja halvat vaihtaa.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Onkos tässä erillistä starttirelettä jossain sisälokasuojassa? Siinä ois yks vikakohde; toiminantestaus vaihdevapaalle man. / P-päällä aut., kytkee yhteen paksujen johtimien pultinkannat esim. kiintoavaimella, jos nyt pyörittää hyvin vika olisi silloin tässä releessä / -liitoksissa.

Startille menevän paksun kaapelin liitos hapettunut, öljyyntynyt tai muuten vaan kuranen.

Startin hiilet vetelevät viimeisiään tai Joken mainitsemat helat loppu.



Tossa noita pikaisesti mieleen tulevia vikapaikkoja.



RS




Slapa
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:54 am

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Kiitos vinkeistä! Otanpa huvikseni työn alle sen startin, kun Jamantilta saa laatikollisen osia edullisesti. Jos ei auta, niin sitten pitää ostaa uusi startti.
john
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Marras 14, 2006 5:43 pm

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja john »

kaikki edellä mainittu ja maadotus akusta runkoon ja koneeseen ja koriin.

akun kenkien putsaus. yleensä vika on helppo korjaa kuhan vaan ensin löytää.
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja A-V »

tsekkaappa myös onko startille menevät piuhat tiukalla (etenkin se paksuin) ;)
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Slapa
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:54 am

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Nyt se on taas lähtenyt ihan nätisti. Tosiaan eilen aamulla aina kun yritti startata, valot himmeni, startti yritti kääntyä, mutta ei jaksanut. Lisäksi konepellin alta tuli palaneen käryä. Ja akussa itsessään ei pitäisi olla vikaa, kun se on alle vuoden vanha joku hirmu-tehoakku, joka oli mulla diesel-mersussa.

Jos ne puslat on heikossa hapessa, niin voiko ne antaa niin paljon mekaanista vastusta, että startti ei pyörähdä? Tuo sähköjen himmeneminen ja käry antaisi syyn epäillä startin oikosulkua, mutta eikö se olisi sitten aika lopullinen, eli eihän se sitten kai lähtisi kohta toimimaan? Löysät johdot tietysti olisi mahdollinen syy, mutta jos ne on niin löysällä että käry nousee (kipinöi?) niin oire olisi kai jatkuvampi.

Joka kerta se tosiaan vetää sähkölaitteet melkein pimeeksi, eli kyllä kai se silloin ainakin virtaa ottaa, eli ilmeisesti missään starttireleessä/solenoidissa ei vikaa ole?

Pitää aloittaa kaikkien piuhojen ja liitosten, akun kenkien ja maadoitusten tarkistamisella. Sitten jos ei auta niin ottaa startti irti ja tarkistaa hiilet ja ne puslat. Missäs ne puslat on, kun ei tuo startin rakenne ja toiminta ole ihan selvillä. Jossain googlettamalla löytyneessä linkissä puhuttiin, että ne puslat pitäisi jollain ulosvetäjällä repiä ulos, mutta automerkki oli kyllä joku ihan muu... Mites Jeepissä?

Saa nähdä mikä päivä tuota ehtii aloittaa vai lykkääntyykö kesälomalle. Viikonloppu olisi meille harvoin sattuva: ilman lapsia ja koiraa. Saattaa emäntä katsoa pahalla jos alan Jeeppiä purkamaan.
Jokke
Viestit: 48
Liittynyt: La Huhti 05, 2003 3:55 pm

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Jokke »

Puslathan on startin takakannessa ja siellä edessä.Eli ankkurin päissä. Jos ne ovat kovin kuluneet ottaa ankkuri kiinni siellä sisällä laitaan ja vie tosissaan paljon virtaa.Kun vaihdat puslat öljyä ne hyvin ,muuten kuluvat nopeasti. Eli laita pusla sormeavasten kaada öljyä täyteen ja purista sitten sormia yhteen niin kauan että öljy tihkuaa puslan läpi.Mulla on noi hienot autoalan termit hukassa ,mutta toivottavasti ymmärsit. Seuraava kysymyshän on mistä niitä puslia saa? No autoalan sähköliikkeistä lähtisin itse kyselemää.
Avatar
RamiS
Viestit: 2134
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2003 1:07 pm

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja RamiS »

Tallilla tapeltiin just yhden starttireleen kanssa kun teki juuri noin miten kuvailit, yrittää, yrittää, muttei jaksa, lisäksi saimme aikaiseksi hieman sähkösavua.



RS
Slapa
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:54 am

Wagoneerin startti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Tallilla tapeltiin just yhden starttireleen kanssa kun teki juuri noin miten kuvailit, yrittää, yrittää, muttei jaksa, lisäksi saimme aikaiseksi hieman sähkösavua.



OK, en siis sulje tuota pois... Tietääkös joku, missä se starttirele Wagoneerissa on?
Vastaa Viestiin