Autokauppaa keväällä 1971
Autokauppaa keväällä 1971
1970 -luvulle tultaessa isälläni alkoi enenevässä määrin olla autokuumetta. Hänen puheidensa mukaan -65 American "tuutii", eli Rambler -nimi (vaeltaja) oli saanut uuden merkityksen. Oli mennyt ostamaan Moottori -lehden jossa oli sininen Hornet kannessa, mutta valitteli kun ei lehdessä ollut mitään juttua ko. autosta. Periaatteessa lehti pitäisi olla vieläkin tallessa, mutta en onnistunut löytämään sitä.
1970 olin juuri aloittanut kansakoulun ja (hämärän) muistini mukaan vanhempieni välillä oli ainakin yksi riita koskien uuden auton ostamista. Maanviljelijäperheessä ei rahaa ollut liiemmälti, mistä äitini meitä lapsia aina välillä muistutti.
No, olihan sitä taloutta ennenkin pyöritetty vekseleitä uusimalla, vaikka se oli kalleinta rahaa, mitä pankista silloin sai. Takana oli pari hyvää viljavuotta, ja muistan kun viljaa lapioitiin sivurakennukseen, kun ei muualle mahtunut.
Pelko hintojen noususta oli myös yksi peruste ostaa uusi auto juuri nyt, eikä tämä pelko ollut turha. Takana 60 -luvulla oli pari devalvaatiota joissa tuontitavaroiden hinnat nousi 30-40 prosenttia yli yön. 70 -luku osoittautui kovan inflaation ajaksi ja autojen hinnat nousi huimasti.
Keväällä 1971 pääsiäisen aikoihin (kurakeli) oli kotiin pyydetty Rambler -myyjä joka tyypillisesti kävi riihen nurkalla varmistamassa, että oli ajanut talosta ohi.
Valkoinen mustakattoinen kaksiovinen SST Hornet saapui talon pihaan. Myyjä asteli sisälle ja levitti Hornet-esitteen salin pöydälle.
Koko perheen voimin pähkäiltiin ovien lukumäärää (4) ja auton väriä. Vanhempieni mielestä automaattivaihteistoa ei voinut ottaa, jos tulee kalliita remontteja.
Väriä mietittiin vanhin siskoni etunenässä. Värejä en enää muista, eikä siskoni sen paremmin, mutta kaksi ekaa arvausta oli ns. vääriä, eli ko.värejä ei ollut saatavilla.
No, kysymys kääntyi sitten niinpäin, että mitä värejä on saatavilla. Punainen oli ainoa vaihtoehto. Automyyjä pelasi riskipeliä, jos vaikka olisimme valinneet punaisen heti ekaksi.
1970 olin juuri aloittanut kansakoulun ja (hämärän) muistini mukaan vanhempieni välillä oli ainakin yksi riita koskien uuden auton ostamista. Maanviljelijäperheessä ei rahaa ollut liiemmälti, mistä äitini meitä lapsia aina välillä muistutti.
No, olihan sitä taloutta ennenkin pyöritetty vekseleitä uusimalla, vaikka se oli kalleinta rahaa, mitä pankista silloin sai. Takana oli pari hyvää viljavuotta, ja muistan kun viljaa lapioitiin sivurakennukseen, kun ei muualle mahtunut.
Pelko hintojen noususta oli myös yksi peruste ostaa uusi auto juuri nyt, eikä tämä pelko ollut turha. Takana 60 -luvulla oli pari devalvaatiota joissa tuontitavaroiden hinnat nousi 30-40 prosenttia yli yön. 70 -luku osoittautui kovan inflaation ajaksi ja autojen hinnat nousi huimasti.
Keväällä 1971 pääsiäisen aikoihin (kurakeli) oli kotiin pyydetty Rambler -myyjä joka tyypillisesti kävi riihen nurkalla varmistamassa, että oli ajanut talosta ohi.
Valkoinen mustakattoinen kaksiovinen SST Hornet saapui talon pihaan. Myyjä asteli sisälle ja levitti Hornet-esitteen salin pöydälle.
Koko perheen voimin pähkäiltiin ovien lukumäärää (4) ja auton väriä. Vanhempieni mielestä automaattivaihteistoa ei voinut ottaa, jos tulee kalliita remontteja.
Väriä mietittiin vanhin siskoni etunenässä. Värejä en enää muista, eikä siskoni sen paremmin, mutta kaksi ekaa arvausta oli ns. vääriä, eli ko.värejä ei ollut saatavilla.
No, kysymys kääntyi sitten niinpäin, että mitä värejä on saatavilla. Punainen oli ainoa vaihtoehto. Automyyjä pelasi riskipeliä, jos vaikka olisimme valinneet punaisen heti ekaksi.
Autokauppaa keväällä 1971
Toukokuun alkupuolella lähdimme autokaupoille vanhempani ja minä (molemmat siskoni olivat koulussa).
Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa uuden auton kauppa jossa olen ollut mukana.
Wihuri Oy Autola Tampereen Sammonkatu 64 (muistaakseni) matala punatiilinen rakennus jossa myöhemmin toimi rottinkikalusteliike on nykyään purettu ja tilalle on rakennettu kerrostaloja.
American jäi pihaan parkkiin eikä myyjä sitä sen paremmin katsonut.
Mieleeni jäi, kun myyjä naksutti jatkuvasti kuulakärkikynää. Taisi autokauppa olla stressaavaa hommaa. Miehet puhuivat paperisodasta, jota ei enää ollut niin paljon kuin aikaisemmin.
Kaupat tehtiin punaisesta neliovisesta Hornetista jossa oli 3-lovinen manuaali (three on a tree) rattikarahka.
Silloin ei käytetty tällaisia ilmaisuja. Auto oli arvoesine ja "perhekalleus" jota piti käsitellä arvonsa mukaisesti, varsinkin kun se ostettiin osamaksulla ja omistaja oli autoliike, kunnes viimeinenkin osamaksuerä on maksettu.
Myöhemmin kuulin, että osamaksukauppa oli autoliikkeille kannattavaa, kun korko juoksi koko pääomalle aina siihen asti kun viimeinenkin osamaksuerä oli maksettu ja auton omistus siirtyi ostajalle.
Myyjä avasi takaluukun jossa oli turvavyöt muovipusseissa ja sanoi, että ne asennetaan ensimmäisessä huollossa. Että sellaista turvallisuusajattelua siihen aikaan. Elettiin Suomen maantieliikenteen vaarallisimpia vuosia ja itse näin useita lähinnä tieltäsuistumisia ja yhden risteysonnettomuuden livenä, jossa oli ainekset vakavampaankin kolariin. Sekunnin sadasosista kiinni.
Myyntisalissa oli ruskea kaksiovinen SST Hornet jota isäni vielä kyseli, mutta myyjä sanoi että se on myyty.
Isäni ei pitänyt punaisesta väristä. Hänen mielestään se on aatteen väri ja kun miesporukassa jotkut siitä vinoilivat hän sanoi että "mä maaluutan sen". Noutaja tuli isälle jo vuoden päästä ja auto jäi maaluuttamatta.
Äitini piti punaisesta väristä, mutta sanoi sen ääneen vasta vuosia myöhemmin.
Kun uudella autolla oltiin lähestymässä kotia ohjeisti äitini kääntymään aikaisemmasta liittymästä pihaan, kun vastaan käveli tuttu mies "jos me ei saada tätä maksettua" ettei tulisi pahoja puheita. Saatiin se kuitenkin maksettua vuosia myöhemmin isän kuolemasta huolimatta. Muistan kun äiti haki minut koulusta ja sanoi innoissaan "tää on nyt meidän". En ollut itse innoissani asiasta, sivuutin asian vain olankohautuksella. Minulla oli elämässäni tärkeämpiäkin asioita, kuten esimerkiksi polkupyörällä ajelu.
Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa uuden auton kauppa jossa olen ollut mukana.
Wihuri Oy Autola Tampereen Sammonkatu 64 (muistaakseni) matala punatiilinen rakennus jossa myöhemmin toimi rottinkikalusteliike on nykyään purettu ja tilalle on rakennettu kerrostaloja.
American jäi pihaan parkkiin eikä myyjä sitä sen paremmin katsonut.
Mieleeni jäi, kun myyjä naksutti jatkuvasti kuulakärkikynää. Taisi autokauppa olla stressaavaa hommaa. Miehet puhuivat paperisodasta, jota ei enää ollut niin paljon kuin aikaisemmin.
Kaupat tehtiin punaisesta neliovisesta Hornetista jossa oli 3-lovinen manuaali (three on a tree) rattikarahka.
Silloin ei käytetty tällaisia ilmaisuja. Auto oli arvoesine ja "perhekalleus" jota piti käsitellä arvonsa mukaisesti, varsinkin kun se ostettiin osamaksulla ja omistaja oli autoliike, kunnes viimeinenkin osamaksuerä on maksettu.
Myöhemmin kuulin, että osamaksukauppa oli autoliikkeille kannattavaa, kun korko juoksi koko pääomalle aina siihen asti kun viimeinenkin osamaksuerä oli maksettu ja auton omistus siirtyi ostajalle.
Myyjä avasi takaluukun jossa oli turvavyöt muovipusseissa ja sanoi, että ne asennetaan ensimmäisessä huollossa. Että sellaista turvallisuusajattelua siihen aikaan. Elettiin Suomen maantieliikenteen vaarallisimpia vuosia ja itse näin useita lähinnä tieltäsuistumisia ja yhden risteysonnettomuuden livenä, jossa oli ainekset vakavampaankin kolariin. Sekunnin sadasosista kiinni.
Myyntisalissa oli ruskea kaksiovinen SST Hornet jota isäni vielä kyseli, mutta myyjä sanoi että se on myyty.
Isäni ei pitänyt punaisesta väristä. Hänen mielestään se on aatteen väri ja kun miesporukassa jotkut siitä vinoilivat hän sanoi että "mä maaluutan sen". Noutaja tuli isälle jo vuoden päästä ja auto jäi maaluuttamatta.
Äitini piti punaisesta väristä, mutta sanoi sen ääneen vasta vuosia myöhemmin.
Kun uudella autolla oltiin lähestymässä kotia ohjeisti äitini kääntymään aikaisemmasta liittymästä pihaan, kun vastaan käveli tuttu mies "jos me ei saada tätä maksettua" ettei tulisi pahoja puheita. Saatiin se kuitenkin maksettua vuosia myöhemmin isän kuolemasta huolimatta. Muistan kun äiti haki minut koulusta ja sanoi innoissaan "tää on nyt meidän". En ollut itse innoissani asiasta, sivuutin asian vain olankohautuksella. Minulla oli elämässäni tärkeämpiäkin asioita, kuten esimerkiksi polkupyörällä ajelu.
Autokauppaa keväällä 1971
Myyjä mainitsi että "tää on ensivuoden mallia".
Tiesi, että niitä valmistettaisiin samanlaisina vielä 1972.
Myöhemmin varaosia ostaessani 80 -luvun alussa varaosamyyjä sanoi, että se on vamistettu 1970.
TM:stä joskus luin, että Hornetteja valmistettiin kolmena vuotena samanlaisina sen takia, että niitä näyttäisi olevan liikenteessä enemmän ja myös epävarmemmat ostajat rohkaistuisivat kaupoille. Silloinhan käytäntönä oli vaihtaa mallia vuosittain ja American Motorsin köyhän talon politiikka saattoi toimiakin.
Löysin hiljattain vanhan kirjan välistä äitini kirjoittaman lapun: Auton tietoja. Valm. nro AOS50E181531
Virta-avaimen nro 988 Ovilukon nro 275
Auton väri Matador red
Sisustus Black
Rekisterinumero HL-841
Tullut laivalla Bore IV Atlantic Song 26.2.1970.
Yli vuosi maahantuonnista ennenkuin auto on myyty.
Tiesi, että niitä valmistettaisiin samanlaisina vielä 1972.
Myöhemmin varaosia ostaessani 80 -luvun alussa varaosamyyjä sanoi, että se on vamistettu 1970.
TM:stä joskus luin, että Hornetteja valmistettiin kolmena vuotena samanlaisina sen takia, että niitä näyttäisi olevan liikenteessä enemmän ja myös epävarmemmat ostajat rohkaistuisivat kaupoille. Silloinhan käytäntönä oli vaihtaa mallia vuosittain ja American Motorsin köyhän talon politiikka saattoi toimiakin.
Löysin hiljattain vanhan kirjan välistä äitini kirjoittaman lapun: Auton tietoja. Valm. nro AOS50E181531
Virta-avaimen nro 988 Ovilukon nro 275
Auton väri Matador red
Sisustus Black
Rekisterinumero HL-841
Tullut laivalla Bore IV Atlantic Song 26.2.1970.
Yli vuosi maahantuonnista ennenkuin auto on myyty.
Autokauppaa keväällä 1971
Kiva muistelus.
Autokauppaa keväällä 1971
Ennen toi autonostaminen oli iso juttu.Tuli kierrettyä noi tampereen autoliikkeet 70-80-luvun taiteessa vanhempien kanssa , ekan uuden isä osti -78 (120AF)ja vaihto sen jälkeen kahden vuoden välein.Kierrettiin joka merkki ja sen jälkeen aina ostettiin Datsun/Nissan.En muista oliko muilla jenkkejä myynnissä , mutta D-kulmassa oli Mopareita , mutta ei isä niitä suostunu ostaa , eikä muutenkaan mitään mitä minä olisin halunnu , ilmeisesti 10-11 vuotias ei mitään autoista ymmärtäny ;D.Auton ostamisen jälkeen kierrettiin sukulaisissa näyttämässä autoa .
Autokauppaa keväällä 1971
Kesällä ajettiin Lempäälään häihin ja Kuljun moottoritiellä isä ajoi vähän kovempaa nopeutta (silloin ei ollut yleisiä nopeusrajoituksia) ja aika nopeasti lämpömittarin neula alkoi nousemaan ja nopeutta oli hillittävä.
Perillä isä nosti konepellin ylös kun konetta piti "jäähdyttää" ja heti oli uteliaita tutkimassa. Olihan kutoskone harvinaisuus ja sukulaisistani ainoastaan sedälläni tai oikeastaan hänen leskellään (setä kuoli jo -68) oli kutoskoneinen Rambler Classic.
Jay Lenon juttujen mukaan Amerikassa isä saattoi ostaa tyttärelleen kutoskoneisen auton jolla hän voi ajaa koulumatkoja, mutta muuten V8 oli perusedellytys.
Perillä isä nosti konepellin ylös kun konetta piti "jäähdyttää" ja heti oli uteliaita tutkimassa. Olihan kutoskone harvinaisuus ja sukulaisistani ainoastaan sedälläni tai oikeastaan hänen leskellään (setä kuoli jo -68) oli kutoskoneinen Rambler Classic.
Jay Lenon juttujen mukaan Amerikassa isä saattoi ostaa tyttärelleen kutoskoneisen auton jolla hän voi ajaa koulumatkoja, mutta muuten V8 oli perusedellytys.
Autokauppaa keväällä 1971
on niitä kutos ramblerita ameriikoissakin myyty...(mr.lenolla oli viilattu Hudson nuorena)
juu tais turvavyöt maksaa kolmasosan auton hinnasta (kateelisuusvero)
juu tais turvavyöt maksaa kolmasosan auton hinnasta (kateelisuusvero)
Autokauppaa keväällä 1971
Jälkikäteen isäni puhuskeli, että oli käynyt katsomassa isompiakin jenkkejä, mutta lompakon paksuus ei riittänyt ja piti tyytyä halvempaan (halvimpaan) vaihtoehtoon. Puhui, että sillä ajetaan seuraavat 20 vuotta. No, olisi varmaan ajettu jos äitini olisi pitänyt päänsä. Vaihtui pari vuotta vanhaan Toyota Carinaan 1982.
Isän jälkipuheina vielä ajatteli ääneen, että olisiko se Ford 20M ollut sittenkin parempi. En sanonut mitään, mutta ajattelin, että onneksi ei sellaista ostettu.
Metsätyönjohtaja "Hilteeni" oli ostanut uuden Fordin 1970 ja sanoi sen olevan "puhdas Ford", viitaten siihen, että siinä ei ollut mallinimeä, kuten Taunus, Cortina tai Capri.
Tälle naurettiin perheen sisällä monet kerrat. Hildeenillä on puhdas foordi.
Isän jälkipuheina vielä ajatteli ääneen, että olisiko se Ford 20M ollut sittenkin parempi. En sanonut mitään, mutta ajattelin, että onneksi ei sellaista ostettu.
Metsätyönjohtaja "Hilteeni" oli ostanut uuden Fordin 1970 ja sanoi sen olevan "puhdas Ford", viitaten siihen, että siinä ei ollut mallinimeä, kuten Taunus, Cortina tai Capri.
Tälle naurettiin perheen sisällä monet kerrat. Hildeenillä on puhdas foordi.