Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
SW
Viestit: 503
Liittynyt: Ke Touko 19, 2010 1:16 pm

Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Viesti Kirjoittaja SW »

Löytyykö 232 kärjellisiä virranjakajia uutena mistään? Nykyinen remanu cardone hajosi ja pitää laittaa toistaiseksi vanha alkuperäinen, jos vaikka toimisi.

Kiinan halvat HEIT ei kiinnosta huonon laadun takia.

Parempia HEI-malleja on ainakin PerTronix, mutta ei taida olla yhteensopiva Pertronixin mukaan '71 kuutosen kanssa https://pertronixbrands.com/products/pe ... plications

Myös olisi Duraspark HEI https://www.quadratec.com/products/55102_610X_PG.htm
Olisiko käyttökelpoinen?

Startti pitäisi myös löytää, mutta kaikki tarjolla olevat ovat hantinpuoleisia malleja.
Avatar
A-V
Viestit: 7659
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Hornetin virranjakaja ja startti

Viesti Kirjoittaja A-V »

Mikäs sen jakajan on särkenyt? Miten se on siis hajonnut?

Durasparkkia on ollut useammissa myöhäisimmissä 232/258cideissä. Hyvä kärjetön sytkä kunhan sytkäboxi on kunnossa. Niitä voi löytyä käytettynäkin Jeepeistä, kun moni vaihtaa sen HEI sytkään sytkäboxin ongelmista johtuen (sen sytkäboxin tilalle käy esim kasari ford sierran sytkäboxi jossa samat liittimetkin). Saatavilla monesta paikkaa uutenakin, esim:
https://www.quadratec.com/products/55102_04.htm

ja startiksi varmaan käy tommonen vakio kuutosen rockautosta:
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 3J8g%3D%3D
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
SW
Viestit: 503
Liittynyt: Ke Touko 19, 2010 1:16 pm

Re: Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Viesti Kirjoittaja SW »

Alipainesäätimen haarukka ja pohjalevyn väkänen ovat jostain syystä vääntyneet ja pohjalevy klappaa. Aiheutti tyhjäkäynnin katoamista liikenteessä. Jakajan akselissa on lisäksi 1 mm pitkittäisvälys ja sivuvälysta kohtalaisesti. Pertronixia ei tuollaiseen kannata laittaa.

Kuva

Alkuperäisessä jakajassa, jonka laitoin tilalle on 0,6 pitkittäisvälystä eikä nimeksikään sivuvälystä, mutta sillä sytkää ei saa säädettyä kun kone ei käy 500 kierrosta perusajoituksen säätämiseksi. Vaihdoin alipainesäätimenkin, mutta ei auta. Kärkikulmaakaan ei saa kohdalleen. Taitaa 54 vuotias jakaja olla väsähtänyt.

Duraspark ei innosta, jos se tarvitsee sytkäboksin. Pitää keksiä jotain muuta.
SW
Viestit: 503
Liittynyt: Ke Touko 19, 2010 1:16 pm

Re: Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Viesti Kirjoittaja SW »

Rockautossa on uusia virranjakajia tarjolla. Tuohon voisi laittaa Pertronixin kun kärkien säätö alkaa kyllästyttämään.

https://www.rockauto.com/en/catalog/ame ... butor,7108

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 3QTJWp8%3D
Avatar
1320
Viestit: 240
Liittynyt: To Tammi 18, 2018 8:04 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Viesti Kirjoittaja 1320 »

SW kirjoitti: La Heinä 12, 2025 3:01 pm Rockautossa on uusia virranjakajia tarjolla. Tuohon voisi laittaa Pertronixin kun kärkien säätö alkaa kyllästyttämään.

https://www.rockauto.com/en/catalog/ame ... butor,7108

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 3QTJWp8%3D
AMC motin kanssa ei ole tarvinnut tapella, mutta Letukan pikkulohkossa pelleilin kaksi kesää noiden uusien halpojen tarvikejakajien kanssa ja joka kerta tuli sama vika kuin sullakin, eli se pohjalevy löystyy ja sen seurauksena kärkiväli muuttuu ja sitten tyhjäkäynti häviää. Vaikuttaa siltä, että noissa on sama vika, oli kyse sitten SBC jakajasta tai 232:n jakajasta.
Mulla ongelma ratkesi, kun kunnostin alkuperäisen GM:n kärkijakajan vuodelta '60, sen jälkeen ei ole ollut ensimmäistäkään käyntiongelmaa. Toki mun jakajan akselissa ei ollut välystä.

Eli ainakin itse suosittelisin etsimään jostain alkuperäisen jakajan tilalle ja kunnostaisin sen. Kärjettömiä pyrin ainakin itse välttämään niiden halvaantumisriskin takia, kärkisytkä ei ole koskaan jättänyt tienpäälle. Luulisi noita jollakin olevan (Hande? Rami S?).
Avatar
Kautsi
Viestit: 663
Liittynyt: Su Kesä 08, 2014 10:53 am

Re: Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Viesti Kirjoittaja Kautsi »

Mulla on jäänyt matka kesken kärkisytkän takia. Alipainesäätimen palautusjousi oli mennyt poikki ja hiertänyt levyjä niin, että , metallin muruja meni kärkien väliin eikä kärjet katkonneet virtaa. Pimeessä tai hämärässä sitä ei nähnyt ja auto jäi tienposkeen.
SW
Viestit: 503
Liittynyt: Ke Touko 19, 2010 1:16 pm

Re: Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Viesti Kirjoittaja SW »

Pitää huoltaa alkuperäinen virranjakaja kun remnussa näyttäisi oleva uudet jouset, jos olisivat käyttökelpoisia.
Avatar
A-V
Viestit: 7659
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Re: Hornetin virranjakaja ja startti (232cid)

Viesti Kirjoittaja A-V »

juuh, totta toki tuokin että noi halvat HEI jakajat on halpoja siitä syystä että niissä on säästetty joka asiassa. laatumerkit on hiukan eri hintasia esim https://www.holley.com/products/ignitio ... parts/8516
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Vastaa Viestiin