^ ja ^^ sellainen tarkennus, että tässä 5.9 ZJ:ssä on Quadra-Trac ja keskitasauspyörästössä on viskokytkin. Auto on normaalisti ainakin periaatteessa takavetoinen, mutta pyörien pidon heiketessä järjestelmä jakaa voimaa myös etuakselille. Määritelläänkö tällainenkin järjestelmä jatkuvaksi nelivedoksi?
Joo, mutta ei se vetoa käytännössä lopeta, kuormaa on päällä kokoajan...
Mutta eikös se viskokytkin siirrä voimaa vasta sitten, kun on pyörintänopeuseroa? Eli käytännössä vasta sitten, kun ollaa jo allikossa...
Comanchessa nelivedon ollessa päällä kojetaulussa palaa "Part Time" -valo joka tarkoittaa, että nelivetoa ei saa käyttää kuivalla asfaltilla koska Command Track -järjestelmässä ei ole keskitasauspyörästöä eikä viskokytkintä. Märällä asfaltilla ajaminen nelivedolla on sallittu.
Grandeissa oleva neliveto on "Full Time", eli nelivetoa voi käyttää kaikilla tienpinnoilla.
Ei kannata sekottaa noita XJ/MJ/YJ jakolootia tähän (NP231=part time ja NP242=part/fulltime joita ollut varustelun mukaan ei MJ/XJ/YJ mallin mukaan). Noissa ZJ:ssä on ihan oma systeeminsä (just tuo viskohässäkkä).
Kyllä mulla ZJ veti käytännössä kokoajan neljällä. Vissiin tuo 'erojen etsintä' hakee melkosen pienetkin erot... Ehkä just tuo petrin heittämä suora pikatie vois olla yks missä ottas vaan takaa..?
Ja muistettava näitä Quadra-Trac järjestelmiä on kahta olemassa ja niitä ei pidä sekoittaa toisiin mitenkään. Perusasia aina jos joku voimaasiirto ulisee ja se johtuu kuluneesta perästä. Ja siinä kuluneesta välityksestä. Hyvittava piirre mikä taas nousee esiin että esim. 1970 luvun voimansiirto-osilla tai akseliston osilla sai ajaa 30 vuotta tai puolisen miljoonaa tai miljoonan että näitä ongelmia.
Nykyään mikään ei ole tehty kestämään ja tässä tuli taannoin se juttu että serkun chervoletin pick-upin akseleilla, jotka alun perin ollut Blatzerissa. Kumpikin -70 luvun osia ja vasta tänä vuonna alkanut pallonivelet löystymään ja taka-akselin laakerit parsimaan. Etuakseli dana 44 sama kuin jeepissä mutta ohjauslaitteet erinlaiset. Taka-akseli letukan muokkaama dana 44.
Se siinä erikoista kun nykyinen auto painaa akseleitten päällä sen mitä blatzeri kokonaismassoineen ja peräkärryineen. Akselit kestää sitäkin rääkkiä ja viety lavalla 1000kg massoja satunaisesti vuosien aikana. Eli ylipainoa ollut melkoisesti jatkuvasti> eli tämä kertoo ennen tehtiin autot kestämään. Pickkarissa vielä 35*12,5-15 renkaat. Jotenka nekin rasittaa. Näin esimerkkinä laadusta :)
Tuo laatu uudemmissa huolestuttaa mua kokonaan> onko ne niin FSJ tasoisia. Sillähän mä epäröin jopa XJ saakka> vanhemmissakin alkaa jo olla ikää. Kun perusfsj kunnostaa perusteellisesti, niin se mahdollisesti pitkä ikäinen auto ;)
Ja muistettava näitä Quadra-Trac järjestelmiä on kahta olemassa ja niitä ei pidä sekoittaa toisiin mitenkään. Perusasia aina jos joku voimaasiirto ulisee ja se johtuu kuluneesta perästä. Ja siinä kuluneesta välityksestä. Hyvittava piirre mikä taas nousee esiin että esim. 1970 luvun voimansiirto-osilla tai akseliston osilla sai ajaa 30 vuotta tai puolisen miljoonaa tai miljoonan että näitä ongelmia.
Nykyään mikään ei ole tehty kestämään ja tässä tuli taannoin se juttu että serkun chervoletin pick-upin akseleilla, jotka alun perin ollut Blatzerissa. Kumpikin -70 luvun osia ja vasta tänä vuonna alkanut pallonivelet löystymään ja taka-akselin laakerit parsimaan. Etuakseli dana 44 sama kuin jeepissä mutta ohjauslaitteet erinlaiset. Taka-akseli letukan muokkaama dana 44.
Se siinä erikoista kun nykyinen auto painaa akseleitten päällä sen mitä blatzeri kokonaismassoineen ja peräkärryineen. Akselit kestää sitäkin rääkkiä ja viety lavalla 1000kg massoja satunaisesti vuosien aikana. Eli ylipainoa ollut melkoisesti jatkuvasti> eli tämä kertoo ennen tehtiin autot kestämään. Pickkarissa vielä 35*12,5-15 renkaat. Jotenka nekin rasittaa. Näin esimerkkinä laadusta :)
Tuo laatu uudemmissa huolestuttaa mua kokonaan> onko ne niin FSJ tasoisia. Sillähän mä epäröin jopa XJ saakka> vanhemmissakin alkaa jo olla ikää. Kun perusfsj kunnostaa perusteellisesti, niin se mahdollisesti pitkä ikäinen auto ;)
Kolme ensimmäistä lausetta alkoi lupaavasti, mutta sitten mää en ymmärrä miten tämä liittyy ZJ:n ulisemiseen. Kerro jotakin lisää voimansiirron ulisemiseta. Onhan sanomattakin selvää, että FSJ on maailman laadukkain auto.
-Normaali ajossa on jatkuva neliveto, (etu ja takapää vetää), mutta tasauspyörästö on "vapaa".
-Etu ja takapään välisen suuren nopeus eron myötä, visko alkaa lämmetä ja kytkee tasauspyörästön "lukkoon".
----
Ja kun joskus oli kysymys, (olikohan Offipalstalla), että voiko tälläisellä jakolaatikolla ajaa etukardaani irti, eli pelkällä takavedolla.
Niin siihen kaiketi vastaus on EI. ???
Koska jos etukardaani on irti, niin se aiheuttaa etu ja taka kardaanin lähdöillä nopeus eron ja näin ollen visko lämpiää ja menee lukkoon.
Lukkoon meno kyllä antaa vedon taakse, jolloin pelkällä takavedolla voi ajaa.
Mutta liiallisen kuormituksen/lämpiämisen myötä visko nopeasti särkyy.
Eli vaihdelaatikolta tuleva veto ei mene suoraan taka kardaanille, vaan menee tasauspyörästön kautta sekä etu- ja takakardaaneille, sekä sekä visko kytkimelle.
Olet väärässä, takaveto on aina päällä 100%:sesti, jakolaatikossa pääakseli menee viskon läpi, ja viskon kautta pyöritetään ketjuratasta ja ketjua--> etukardaania, jos kardaani puuttuu, ei ole myöskään massan pyörintäeroa (eli takapää sutii, etupää ei sudi=pyörintäero), kun ei ole kuormaa ja takapää vaan vetää, visko pyörii vaan mukana...
^ ja ^^ sellainen tarkennus, että tässä 5.9 ZJ:ssä on Quadra-Trac ja keskitasauspyörästössä on viskokytkin. Auto on normaalisti ainakin periaatteessa takavetoinen, mutta pyörien pidon heiketessä järjestelmä jakaa voimaa myös etuakselille. Määritelläänkö tällainenkin järjestelmä jatkuvaksi nelivedoksi?
Joo, mutta ei se vetoa käytännössä lopeta, kuormaa on päällä kokoajan...
Näinhän se taitaakin olla. Googletus vahvistaa Jarin kommentin. Voimanjako on normaalissa tilanteessa 10/90 (etu/taka). Ja kun ilmenee pyörintäeroa, voimaa jaetaan eteen. Vioittunut viskoosikytkin jakaa voiman koko ajan 50/50.
Ja muistettava näitä Quadra-Trac järjestelmiä on kahta olemassa ja niitä ei pidä sekoittaa toisiin mitenkään. Perusasia aina jos joku voimaasiirto ulisee ja se johtuu kuluneesta perästä. Ja siinä kuluneesta välityksestä. Hyvittava piirre mikä taas nousee esiin että esim. 1970 luvun voimansiirto-osilla tai akseliston osilla sai ajaa 30 vuotta tai puolisen miljoonaa tai miljoonan että näitä ongelmia.
Nykyään mikään ei ole tehty kestämään ja tässä tuli taannoin se juttu että serkun chervoletin pick-upin akseleilla, jotka alun perin ollut Blatzerissa. Kumpikin -70 luvun osia ja vasta tänä vuonna alkanut pallonivelet löystymään ja taka-akselin laakerit parsimaan. Etuakseli dana 44 sama kuin jeepissä mutta ohjauslaitteet erinlaiset. Taka-akseli letukan muokkaama dana 44.
Se siinä erikoista kun nykyinen auto painaa akseleitten päällä sen mitä blatzeri kokonaismassoineen ja peräkärryineen. Akselit kestää sitäkin rääkkiä ja viety lavalla 1000kg massoja satunaisesti vuosien aikana. Eli ylipainoa ollut melkoisesti jatkuvasti> eli tämä kertoo ennen tehtiin autot kestämään. Pickkarissa vielä 35*12,5-15 renkaat. Jotenka nekin rasittaa. Näin esimerkkinä laadusta :)
Tuo laatu uudemmissa huolestuttaa mua kokonaan> onko ne niin FSJ tasoisia. Sillähän mä epäröin jopa XJ saakka> vanhemmissakin alkaa jo olla ikää. Kun perusfsj kunnostaa perusteellisesti, niin se mahdollisesti pitkä ikäinen auto ;)
Kolme ensimmäistä lausetta alkoi lupaavasti, mutta sitten mää en ymmärrä miten tämä liittyy ZJ:n ulisemiseen. Kerro jotakin lisää voimansiirron ulisemiseta. Onhan sanomattakin selvää, että FSJ on maailman laadukkain auto.
No joo, tarkoitin että huomattavia eroja noissa, joskus ne on ominaisuuksia, millä vuosikymmenellä autot suunniteltu ja tehty.
Eipä noissa voimansiirto ongelmissa ole kuin rahina, kolina tai auton ylimääräinen heilunta tai tärinä. Akseleista > kulunut välitys pitää ääntä jollei poskilaakerit kuluneet mutta siinäkin kuuluu jotain muuta ennen pitkää. Jos muut välityksen osat rikki> ne tulee kyllä perä kopasta ulos kun eivät mahdu kaikki irronneet osat poikittain :)