AMC vannekysymys

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
dart-66
Viestit: 63
Liittynyt: To Helmi 06, 2003 5:00 pm

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja dart-66 »

Ja Ford Granadan vanne on kanssa noin sentin liikaa "sisässä".



Mulla oli farmari Americanissa laitettu prikkojen kanssa tommoset. Raidetangon ja vanteen välissä 4-5 mm tilaa. Arvatkaas kuka jätti etusormen sinne väliin...  :'(



No, on niissä Granun vanteissa lisäksi väärä pulttijako, nääs 5x112mm...
juhap
Viestit: 6827
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja juhap »

Oliko se Granaatti? Pulttijako kuiteskin täsmäsi ja Phoordium leima niissä on (oli). Taitaa olla jo muuttunut uudeksi KIO henkilöautoksi tai korollaksi...
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
A-V
Viestit: 7654
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja A-V »

Aikas pahoja kysymyksiä NonSenCe:ltä. Käytännössähän kaiken tiedon kerääminen on hyödyllistä, mutta se vastaako käytetty aika vastaavaa hyötyä on eri juttu. Tuollaisen kaikenkattavan taulukon kasaamiseen menisi muutama hetki.



Tiettävästi AMC:lla oli henkilöautoissa keskireikiä ja offsettejä 3 erilaista.

1. 1960-1987 rumpujarrut, offset ?, keskireikä ? (tiettävästi sama kuutosissa ja kaseissa?)

2. 1965-1970 nelimäntäiset levyjarrut, offset: levittää enemmän ulos kuin nro 1, keskireikä suurempi.

3. 1971-1987 yksimäntäset levyjarrut (kaksi eri merkkiä lähes samoilla mitoilla), offset lähempänä nro 1, keskireikä lähes sama kuin nro 2.



Näihin sitten mittoja kiitos. Voin ite mitata vain tuon nro 3:n.



Se, että mitä muilla merkeillä on niin soitappa vaikka maahantuojalle, niiltä tiettävästi saa tiedon mikä on merkin X mallin Y vuosimallin ÄÖ offset, yms tiedot. Ainakaan itselläni ei ole mitään kiinnostusta alkaa selvittää japanilaisten teknisiä tietoja.





Samalla kun aloitetin kyselyn niin myöskin se kiinnostaisi kuinka isot renkaat kuhunkin autoon mahtuu ilman muokkausta.



Noiden rengaskokojen kanssa tulee aina ongelmia. Tän ikäiset autot kun on yksilöitä ja autoihin on tehty vaikka mitä muutosta ihan akselistoista auton korkeuteen maanpinnasta. Niin ja itsestäänselvyytenä vanteiden offsetti heittää tätä tietoa ihan seinille. Toki toisissa malleissa tilaa on huomattavasti enemmän kuin toisissa - joten jonkinlaiselle suuntaa-antavalle tiedolle toki voi olla tarvetta.



AMC Hornet 1970-1978 ja AMC Concord 1979-1982: Taakse 255/50-15 tai 275/65-15 tai 295/50-15 (riippuen perän korkeudesta) ja eteen 205/50-15 tai 215/60-15 (riippuen keulan korkeudesta). Niin ja 275/65-15 on suurin mitä nykysäännöillä saa muutoskatsastettua.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
CULMALA
Viestit: 239
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 6:15 am

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja CULMALA »

Sen verran vielä noista etupään levyjarruista, ettei ainakaan Javeen mennyt etupäähän Mopsin Rally Wheelssit ilman 4 mm. levityspaloja. Ne satulat ahdisti sen verran, siis 14" vanne kyseessä. Isompi varmaan sopiikin ongelmitta
Avatar
A-V
Viestit: 7654
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja A-V »

sulla oli noi nelimäntäset levyt eessä?
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
Avatar
rebel70
Viestit: 4224
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 6:49 pm

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja rebel70 »

Sen verran vielä noista etupään levyjarruista, ettei ainakaan Javeen mennyt etupäähän Mopsin Rally Wheelssit ilman 4 mm. levityspaloja. Ne satulat ahdisti sen verran, siis 14" vanne kyseessä. Isompi varmaan sopiikin ongelmitta



Tähänkin vielä sen verran et 4mäntäset mitä mulla on rebelissä niin 2d satulat ei tarvinnu spacereita,mutta 4d tarvihti. Oli satuloiden valmistaja tehas eri ja muotti ollu toisessa seinämältään erilainen. Siinä oli ylimääränen "pahka"
😁
NonSenCe
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 12:52 pm

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

A-V: jep..mähän oon vähän vaikea tapaus.. hehhahh.. mitä sitä helppoja kysyisi kun vaikeampiakin juttuja on?



Eli päätarkoituksena olisikin tietää juuri että minkälaiset mahtuu AMC autoihin alle. Keskiön koko vaihtoehdot ja ne mahdolliset off setit jotka siis voivat sopia kyseeseen.



Ne kun on tiedossa voi käydä modernien autojen vannetietoja läpi. Sillä autorengasliikkeessäkin

löytyy aivan varmasti helpommin tietoa esim 626 mazdasta kuin jostakin 60 luvun amerikan autosta joka ei ihan ole "valtavirtaa". Netissäkin on sivustoja (vannekauppiaiden jne) joissa on listattu modernien autojen tietoja joita ahkera tutkija voi sitten käydä itse selaamassa kun tietää lähtökohdan mikä sopii varmasti ja mikä ei.



Ja jos harrastajat ovat sattumalta jo kokeilleet joitakin vanteita ja todenneet ne hyviksi tai susiksi

niin hienoahan se on että he kertovat "viisautensa" muillekin :)


CULMALA
Viestit: 239
Liittynyt: La Maalis 27, 2004 6:15 am

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja CULMALA »

sulla oli noi nelimäntäset levyt eessä?



Juu, mullahan oli ne 4-mäntäiset unohdin mainita...
Avatar
tl
Viestit: 4008
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 2:08 pm

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja tl »

Moparin 14" magnum 500 vanteet sopi niin kauan eteen kunnes vaihdoin uudet jarrupalat. Ihmettelin että mikä meteli alkoi kuulumaan kun lähdin ajamaan, no nehän rupes ottaan kiinni satuloihin
KKOSKINEN
Viestit: 371
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2003 3:08 pm

AMC vannekysymys

Viesti Kirjoittaja KKOSKINEN »

Bendix vaatii sen isomman keskireiän. Niillä pyöri Magnumit uusillakin paloilla.
Vastaa Viestiin