Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Maalis 23, 2016 5:27 pm
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Osaako kukaan sanoa mikä on Classic 65 jännitteensäätäjän vastuksen ohm?
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Maalis 23, 2016 5:27 pm
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Classici 65, jännitteensäätimen vastus on 12V/75ohm. Ja nyt seuraa kysymys, kenellä sattuis olemaan sellainen?
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Asiasta käkikelloon, oiskos purukalla innostusta tehdä tollasesta preston laturista kimppatilausta?
Jos saatais vähintään 10 kasaan, niin hinta ois 100€/laturi
Jos saatais vähintään 10 kasaan, niin hinta ois 100€/laturi
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Kiinnikeitä mukana teivossa jos tarvetta!
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Tarkoitus ois ennen juhannusta tehdä tohon Jere Nokkalan caanoon muutos massikalle ja dokumentoida se tähän ketjuun kunnolla. :)
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Tänään laitettiin 64 caanoon (196) prestolite, näin paljoa ei ole vielä kertaakaan tarvinnut sorvata.
En tiedä onko tuon runko muuttunut vai mikä on, mutta yläkiinnike oli noin sentin pielessä ja vaati uuden reiän ja ylimääräisen osan poiston, ettei ollut vesiletkussa sisällä.

Alempi reikä siis 10mm terällä ja korvake poikki ylemmän reiän keskeltä. Lisäksi alakorvaa ohensin viilalla aavistuksen, että oli helpompi laittaa paikalleen.
En tiedä onko tuon runko muuttunut vai mikä on, mutta yläkiinnike oli noin sentin pielessä ja vaati uuden reiän ja ylimääräisen osan poiston, ettei ollut vesiletkussa sisällä.

Alempi reikä siis 10mm terällä ja korvake poikki ylemmän reiän keskeltä. Lisäksi alakorvaa ohensin viilalla aavistuksen, että oli helpompi laittaa paikalleen.
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Laitan lisää kuvia vielä selventämään tarinaa.
Prestoliten laturi on muutama vuosi sitten vaihtunut 60A versiosta 70A versioon ja samalla tuo korvakeväli on hieman muuttunut.
Tuota 60A versiota ei saa enää.
70A versio vaatii tosiaan hieman työstöä sopiakseen motorolan paikalle, ilmeisesti massikassa on kiinnityksessä enemmän varaa kuin ramikassa...
Mutta edelleen pidän tuota laturia varsin potentiaalisena vaihtoehtona ja tulen sitä pitämään jatkossakin omassa hyllyssä yhden.
Prestoliten laturi on muutama vuosi sitten vaihtunut 60A versiosta 70A versioon ja samalla tuo korvakeväli on hieman muuttunut.
Tuota 60A versiota ei saa enää.
70A versio vaatii tosiaan hieman työstöä sopiakseen motorolan paikalle, ilmeisesti massikassa on kiinnityksessä enemmän varaa kuin ramikassa...
Mutta edelleen pidän tuota laturia varsin potentiaalisena vaihtoehtona ja tulen sitä pitämään jatkossakin omassa hyllyssä yhden.
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Eli Prestolite 70A laturin asennus 196 koneeseen Americanissa.
Laturit ovat aika saman kokoisia, jos oljynsuodatin on kannen päässä voi sen putkia joutua hieman taivuttamaan.

Luonnollisesti ensin vanha laturi veks, samalla voi heivata vanhan säätimen ja kaikki niiden välillä olevat johdot.
Uutta laturia täytyy hieman työstää, eli ensin alakiinnikkeen etupinnasta viilalla aavistus pois, niin menee kivammin alakiinnikkeeseen.

Sitten yläkiinnikkeen kimppuun, x:n kohdalle 10mm reikä, katso paikka niin, että siiva mahtuu pultin kanssa pyörimään. Sitten korvasta yläosa pois ja kulmien siistiminen, että mahtuu elämään alavesiletkun kanssa.

Huomaa, että tässä on autokohtaisia eroja jopa useita millejä, tarkan paikan saat kun laitat alapultin paikalleen ja merkkaan paikan kiinnitysraudan läpi. 10mm reikä on sen verran reilu, ettei ole ihan millintarkkaa.
Johdotukset:
Vanhasta ei kannata käyttää kuin kojelaudalta tuleva oranssi johto, jota täytyy hieman jatkaa ja laittaa päähän tavallinen amppi, mielellään suojattu.
Virtajohtoja saa tämän laturin kanssa laitettua kaksi, toisen suoraan startille, toisen akulle. Toki myös yhdellä pärjää. Laturin päähän isot laatta ampit, akkuun/starttiin rengasliitin.

Itse nypin myös tuon massikan liittimen lukitusrautalangan pois.
Sitten vaan auto käymään. Eilisessä asennuksessa tyhjäkäyntijännite oli aluksi aika vaatimaton, mutta parani pikkuhiljaa, varmaan hiilet alkoi hakemaan paikkaansa.
Heti kun kierroksia on, niin jännite on yli 14V, mutta se tärkein lienee riittävät ampperit :)
Laturit ovat aika saman kokoisia, jos oljynsuodatin on kannen päässä voi sen putkia joutua hieman taivuttamaan.

Luonnollisesti ensin vanha laturi veks, samalla voi heivata vanhan säätimen ja kaikki niiden välillä olevat johdot.
Uutta laturia täytyy hieman työstää, eli ensin alakiinnikkeen etupinnasta viilalla aavistus pois, niin menee kivammin alakiinnikkeeseen.

Sitten yläkiinnikkeen kimppuun, x:n kohdalle 10mm reikä, katso paikka niin, että siiva mahtuu pultin kanssa pyörimään. Sitten korvasta yläosa pois ja kulmien siistiminen, että mahtuu elämään alavesiletkun kanssa.

Huomaa, että tässä on autokohtaisia eroja jopa useita millejä, tarkan paikan saat kun laitat alapultin paikalleen ja merkkaan paikan kiinnitysraudan läpi. 10mm reikä on sen verran reilu, ettei ole ihan millintarkkaa.
Johdotukset:
Vanhasta ei kannata käyttää kuin kojelaudalta tuleva oranssi johto, jota täytyy hieman jatkaa ja laittaa päähän tavallinen amppi, mielellään suojattu.
Virtajohtoja saa tämän laturin kanssa laitettua kaksi, toisen suoraan startille, toisen akulle. Toki myös yhdellä pärjää. Laturin päähän isot laatta ampit, akkuun/starttiin rengasliitin.

Itse nypin myös tuon massikan liittimen lukitusrautalangan pois.
Sitten vaan auto käymään. Eilisessä asennuksessa tyhjäkäyntijännite oli aluksi aika vaatimaton, mutta parani pikkuhiljaa, varmaan hiilet alkoi hakemaan paikkaansa.
Heti kun kierroksia on, niin jännite on yli 14V, mutta se tärkein lienee riittävät ampperit :)
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Nyt kun tuli testattua niin ainakin -66 americanissa (199) kyseinen laturi vääntää hihnan vinoon eli siis tulee toi hihnapyörä (vai mikä lie) liian ulos!
Sopiva uusi laturi wanhan paikalle Rambler/AMC
Laitoitko yläkorvan kummalle puolelle kiinnikerautaa? Täytyy laittaa taakse.