Sivu 2/2

vetarit

Lähetetty: Su Maalis 29, 2015 9:02 pm
Kirjoittaja Uba
Yritin perehtyä tähän kiinteälaippaisen vetoakselin kysymykseen. Akselin teettäminen ei sinänsä ole isompi ongelma. Alkuperäisessä on ulomman stefan ja laakerin sisähalkaisijan kohta saman mittainen, joten jos haluaa käyttää alkuperäisiä laakereita ja stefoja on laakeri työnnettävä mitan kanssa oikeaan kohtaan koska spooreista päin työnnettäessä ei voi tehdä mitään pykälää edellämainitun stefan takia. Laakerin perään sitten krymppirengas ja se vaikka hitsaten kiinni. Tämäkin versio onnistuu. Teetin 80-luvulla kahteen perään kiinteälaippaiset vetoakselit isokoppaisen Moparin (muistaakseni Imperial) vetoakseleista ko. menetelmällä. Helpoimmalla ja luultavasti halvimmalla päsee kun tilaa Moserilta vetoakselit. Moserilla on tuote, jossa alkuperäinen laakeri ja stefa korvataan toisella. Kysyin sieltä mikä mitta tarvitaan tilauksen tekemiseen ja vastaus oli, että vetoakselin päästä laipan päähän. Lisätietona ja varmistuksena laitettava vielä alkuperäisen laakerin ulkohalkaisija ja spoorien lukumäärä, sekä pulttijako 5 x 4.5 kun kyseessä henkilöauton vetarit eikä Jeepin. Sitten menin Racers Placeen, koska olen ottanut sieltä Moserin tuotteita muihin tarkoituksiin ja kysyin hintaa vetoakseliparille ja laakerimuutossarjalle. Koko paketin hinta 520 euroa tämän päivän valuuttakurssilla. Kertokaa, jos tästä sepustuksesta ei saa selvää.

vetarit

Lähetetty: Ma Maalis 30, 2015 8:06 am
Kirjoittaja KK
Jiihaa, Uba jo tietääkin, et mulle otetaan pari, jahka pituusmitat selvillä.

Luulis tuohon hintaan jo muittenkin innostuvan, pääsee tuosta ikuisesta riesasta.

Hyvä Uba selvityksestä!

vetarit

Lähetetty: Ma Maalis 30, 2015 11:03 am
Kirjoittaja dbltrbl
Sekoitan vielä vähän tätä hommaa:



hommasin amikseen FSJ jeepin kitkan, samassa kaupassa tuli vetarit jeeppiin.



Amerikan foorumeilla kehuvat että isokoppaisten jeeppien vetarit ovat vahvoja kun ovat yksiosaisia (verrattuna CJ yms pikkukoppien kaksiosaisiin kuten myös henkilömallien akseleihin)



Tarkemmin kun katselee FSJ vetareita huomaa että eivät nekään ole yksiosaisia vaan samalla laippa/poorisysteemillä tehtyjä, ainoana erona on se että ulkopäässä ei ole mutteria vaan akseli on hitsattu suoraan laippaan.



Tulisikohan henkilömallin akselista vahva jos muuttaisi mutteriliitoksen hitsisaumaksi? pikkusorvauksella myös oman mutteriliitoksen voisi jättää varmistamaan hitsausliitosta.



t:Kristian

vetarit

Lähetetty: Ma Maalis 30, 2015 11:43 am
Kirjoittaja Uba
Jeepin yksiosaisissa ilmeisesti laakerit eri tavalla. Eli vaihdettavissa "takakautta".



Henkilöauton vetarin mutterit tuli joskus hitsattua laippaan ja vetarin päästä yhtäpuutayhdistykseksi. Meni vetari poikki laipan sisältä ohuimmasta kohdasta. Ei ole järin paksu sieltä. Autossa oli tosin sliksit alla jne. Huonoja puolia tossa on, että jos katkeaa niin lähtee pyörä tielle toisin kuin laipan toimiessa sulakkeena. Laakereita ei pysty enää vaihtamaan muuta kuin rälläkän kanssa.

vetarit

Lähetetty: Ma Maalis 30, 2015 12:36 pm
Kirjoittaja dbltrbl
Ok eli ei kannata kokeilla, ilmeisesti FSJ:n vetari on kuitenkin vahvempi laipan sisältä kun kehuvat kestävän. Niistäkin voisi koittaa tehdä jotain mutten tiedä miten pituudet mätsää ja pulttejakin on 6.

vetarit

Lähetetty: To Huhti 02, 2015 8:27 pm
Kirjoittaja raipe
jumanlauta

tulevaisuudessa saa vetareiden pualesta suditella estottomasti.

ei muuta ku mittaileen pituuksia.