Sivu 2/10
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ma Kesä 29, 2020 7:14 am
Kirjoittaja Sammy
Vuonna 1969 lyhyempi kilpailu nimeltään Baja 500 (itseasiassa kilpailulla oli mittaa tarkalleen 558 mailia eli noin 900km) lisättiin kilpailuohjelmaan. Myös tälle reitille lähtö tapahtui Ensenadasta ja reitti seurasi alkumatkan Mexican 1000 -reittiä, mutta erottautui sitten täysin uudeksi, omaksi reitikseen. Lähtö tapahtui kello 12 keskipäivällä, jolloin se saatiin sovitettua paikallisten työmatka-aikataulujen kanssa ja päättyi virallisesti seuraavana päivänä kello 21, jolloin kokonaisuudessaan 30 tuntia tuli täyteen.
Baja 500-kilpailun hihamerkki Kilpailupäiväksi valikoitui keskiviikko 11. kesäkuuta ja 160 osallistujaa, sisältäen 26 moottoripyöräilijää, saatiin kasaan varsin nopeasti. Ilmoittautuneiden joukossa oli useita buggyja koritettuna ja ilman, omavalmisteisia ajoneuvoja ja muutamia oikeita sponsoroituja kisatiimejä. Ehkä suurimman huomion keräsivät Brian Chuchuan Jeep Teamin keltaiset ajokit sekä Vic Hickeyn tallin Chevy Blazerit. Hickey toimi sponsorina myös Chevy- ja Olds -tekniikkaisille Baja Booteille sekä Mini Booteille.
Myös useita yksityisomisteisia Ford Broncoja ilmoittautui mukaan kilpailuun, mutta Bill Stroppen tiimin Broncoja ei löytynyt lähtölistalta, vaikka ne kilpailupaikalle saapuivatkin. Näillä autoilla kun oli osallistuttu edelliseen Mexican 1000-kilpailuun muiden kilpailujen lisäksi, niin nyt ne olivat kilpailun järjestäjän käytössä huoltoautoina.
Baja 500 -kilpailureitti
Brian Chuchuan Jeep-tallin autoja lähtöalueella.
Vic Hickeyn tallin Chevy Blazereita valmiina kilpailuun
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ma Kesä 29, 2020 11:22 am
Kirjoittaja tl
Mmm jeepstereitä :)
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ma Kesä 29, 2020 12:45 pm
Kirjoittaja Sammy
Mmm jeepstereitä :)
Off topic:

Tässä kuvassa ratissa Carol Bryan: ensimmäinen (ja ilmeisesti myös ainoa maaliin asti päässyt) nainen, joka osallistui Baja 500 -kisaan vuonna 1969.
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ti Kesä 30, 2020 5:30 am
Kirjoittaja Sammy
A.I.R. – AMC -yhteistyö Tietäen Garnerin intohimon off-road-kilpailuihin, A.I.R:n varatoimitusjohtaja Don Rabbit onnistui vakuuttamaan A.I.R:n nykyisen PR-päällikön Wilson Springerin ottamaan yhteyttä AMC:iin sponsorointisopimuksesta Baja -kilpailuja silmällä pitäen. Springer otti yhteyttä suoraan uuteen AMC:n markkinointitoimistoon Wells, Rich and Greeneen, jonka myötävaikutuksella AMC allekirjoitti kolmen vuoden yhteistyösopimuksen A.I.R:n kanssa ja samalla sitoutui toimittamaan kymmenen autoa Bajan valloitusyritystä varten. Tiedotustilaisuus uudesta yhteistyösopimuksesta pidettiin (ilmeisesti?) tammikuun 13. päivä vuonna 1969 A.I.R:n uudella pääkonttorilla Sunset Boulevardilla, Hollywoodissa, Kaliforniassa.
Wells, Rich, Greene
Ilmoitus AMC:n ja A.I.R:n yhteistyöstä Hot Rod Magazinessa kesäkuussa 1969. Ilmeisesti alunperin oli tarkoitus tehdä neljä nelivetoautoa, mutta lopulta vain kaksi muutettiin vetämään jokaisesta kulmasta. Kaikilla kuljettajilla ei ollut vielä artikkelin kirjoitusvaiheessa sopimusta. Ilmoitus A.I.R. - yhteistyöstä julkaistiin myös AMC:n omassa Redliner -newsletterissä 3. toukokuuta 1969 Baja-auton promokuvalla höystettynä Vaihtoehtoina oli käyttää off-road -ajossa joko Rambleria tai Rebeliä, mutta luultavasti AMC:n markkinointiosasto haistoi mahdollisuuden tuoreen performance-mallin buustaamiseen ja näin ensimmäiseen Baja 500 -kilpailuun voitiin ilmoittaa uusina osallistujina kymmenen puna-valko-sinistä 1969 AMC SC/Rambleria A.I.R:n ajattamina ja AMC.n sponsoroimina. SC/Ramblerin ensiesittely maailmalle tapahtui 8. maaliskuuta 1969 Greater Chicago Auto Showssa eli vain noin kolme kuukautta ennen Baja 500 -kilpailua.
1969 AMC SC/Rambler A-teemavärityksessä. Tykkään kovasti
Kuvassa oikealla George Hurst (Hurst Performance) ja vasemmalla Raymond McNealy (AMC:n markkinointijohtaja) Orange County International Racewaylla järjestetyssä mediatapahtumassa 1969.
Kuten tunnettua SC/Rambleria oli alunperin tarkoitus valmistaa ainoastaan 500 kappaleen erä. Kolmivärisen ulkoasun, röyhkeän skoopin, tehokkaan moottorin ja suhteellisen alhaisen hinnan ansiosta 500 tilauksen määrä täyttyi nopeasti, joten AMC päätti pyörtää päätöksensä valmistusmäärän suhteen ja täyttääkseen kaikki saadut tilaukset, kaikkiaan 1512 autoa valmistettiin.
SC/Ramblerin mainosjuliste
SC/Ramblerin dealer promo kitiin kuulunut mainoslehtinen
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ti Kesä 30, 2020 10:29 am
Kirjoittaja KK
"...tykkään kovasti..." :)
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ke Heinä 01, 2020 7:28 am
Kirjoittaja Sammy
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ke Heinä 01, 2020 9:20 pm
Kirjoittaja juhap
Mahtaakohan tämä saman ajankohdan hittipiisi olla saanut vaikutteita noista Mexicon autokisoista...
https://www.youtube.com/watch?v=Ho9kZCSoLy8 Mexican Road Race · Herb Alpert & The Tijuana Brass
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: To Heinä 02, 2020 6:02 am
Kirjoittaja tl
mexican road race viittais ennemminkin la carrera panamericanan suuntaan
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: To Heinä 02, 2020 7:59 am
Kirjoittaja Sammy
1969 Baja SC/Ramblers
Lähetetty: Ma Heinä 06, 2020 5:12 am
Kirjoittaja Sammy
Nyt, kun lyhyehkö alustus on saatu alta pois, niin päästään jo vähän niinkuin aiheeseen.
Baja SC/Rambler -projekti Samaan aikaan ratakauden alkaessa Baja SC/Rambler -projekti vyöryi täyttä höyryä eteenpäin. Autojen muutokset kilpailua varten tehtiin off-road -legenda Bill Rohrbacherin omistamalla pajalla Hemetissa, Kaliforniassa. Päämekaanikkojen Jim Wrightin ja Buck Hewsonin valvonnassa muokattiin alunperin 390cid moottoreilla ja nelipykäläisillä manuaalivaihteistoilla varustettuja 1969 AMC SC/Ramblereita paremmin off-road -kilpailuihin sopiviksi. Autojen testauksessa luotettiin Bob Bondurantin, Scooter Patrickin ja Davey Jordanin apuun.
Yksi yhteensä kymmenestä AMC:n sponsoroimasta SC/Ramblerista A.I.R:n pajan pihalla.
Ilmeisesti sama auto A.I.R:n pajalla purettuna hylsyksi ennen muutostöitä. Vieressä yksi kolmesta A-teemaisesta
Tässä kuvassa näkyy vain osa A.I.R:n kahdesta rakennuksesta muodostuneesta pajakokonaisuudesta Hemetissa, Kaliforniassa. Etualalla on todennäköisesti ”Muuli”, auto, joka oli ensimmäisenä valmiina ja käytettiin testaamiseen.