Sivu 2/7
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: Ma Touko 05, 2008 8:28 am
Kirjoittaja hentpe
Onko tarkempaa tietoa kuka näitä muutoksia teki?? Huhupuheiden mukaan ainakin posti-telen autovarikko. Tekikö maahan tuoja eli Chrys-auto jotain? Oliko noita maahantuojia muitakin??
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: Ke Touko 07, 2008 6:11 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Mulla on muutaman jeepin paperit joissa valmet 411.
Oliko -73 Cherokee 3-ovinen Chief.
Ja -79 Wagoneer.
Käsittääkseni molemmat maahantuojan tai valtion toimesta tehty.
Tyyppi merkintään oli jotenkin loppuun lisätty tuo 411. Moottorin vaihdosta ei ollut erikois ehdoissa mitään mainintaa.
Paperit ei ole tässä ja nyt, vaan tuolla useamman sadan kilometrin päässä, joten en pysty vilkasemaan.
Käsittääkseni joskus -80 puolella oli jopa linnavuoressa tehty valmiita kytkin koppia, 411 ja jeep vaihteiston väliin????
Yleensähän suomeen tulleet Jeepit oli valtion omistuksessa ja muilla isommilla laitoksilla.
Polttoaine taloudellisuuden takia tuo Valtion tehtaiden 411 oli "hyvä" vaihto ehto.
Yhdellä tutulla on 411 turbo, cherokee (muistaakseni -82??). Vai oliko vieläpä 411b turbo.
Tosin en ole ihan varma oliko jo alkujaan turbo, vai vasta nyt myöhemmin turbotettu. Mutta ainakin jo yli 10 vuotta ollut.
---
Sen verta tiedän että nämä "maahantuojan" tekemät, niissä oli vauhti pyörää kevennetty, kierros herkkyyden takia.
Mutta seurauksena oli että moottori saattoi välilä "laukata", heijata.
Tasaisella 80 km/h nopeudella yhden äkin, ainoa millä sai loppumaan oli kytkin pohjaan ja antaa tyhjäkäynnille ja kierroksia, ja taas meno jatkui.
Jeepin kytkin levyllä ja asetelmalla. Se yksi heikoin lenkki.
Moni jälki asennus valmetti on alkuperäisellä painavalla vauhtipyörällä.
Tuossa -79 Wago, joka minulla on.
Niin muistaakseni siinnä on moottoriin pultattu sorvattu tasainen levy, jossa jeepin kopan kiinnitys jako.
EDIT, Tämä moottori tuli nostettu auton keulasta pois. Tässä oli juurikin tuo Linnavuoren tekele, eli koppa kävi suoraan Valmettiin ja Jeepin manuskaan.
---
Sitten mulla OLI -76 Wagoneer.
Vuonna -78 HämeenDiesel oli asentanut Fiat 3,5 (NC 50 kuorma-autosta). Käsittääkseni tehdas uusi tai jokin kunnostettu vaihtomoottori.
Tämän tyyppi merkinnässä ei ollut mitään mainintaa. Erikois ehdoissa taisi olla sivu lause "moottori vaihdettu".
Asiaa edetessä, joka ei ole enään niin tärkeää.
Vuonna 2004 fiat lähti nokalta pois, ja nykyisin siellä on Bedford 5.4l (tai siis todellisuudessa 7.6l) 6-sylinterinen, tosin ei ole kilpien välissä, enään.
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: Ke Touko 07, 2008 6:16 pm
Kirjoittaja Jeep-Ukko
Niin ja jotain paperi materiaali mulla on joskus ollut, mutta en muista selviäisikö niistä juurimitään.
::) Eli paperit kun ei ole nyt mulla tässä.....
Siitä Fiatista ja Hämeen Dieselistä oli kaikki takuu todistukset (2 v takuu) ym paperi materiaali.
Annoinkohan auton mukana, en tainnut, kun moottori on minulla vielä, eli todistukset menee moottorin mukana :)
-----
Muistelisin jopa että joku 80-luvun suomennettu käyttö ohjekirjaan oli laitettu tuon valmetin jotain tietoja.
Ja CJ jeeppien Isuzu tietoja jotain ainakin oli.
Taitaa tuota Isuzu tietoa olla jopa jossain amerikan kielisessäkin??? En ole varma.
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: To Touko 08, 2008 9:20 am
Kirjoittaja hentpe
Itsekkin olen kuullut tuosta Linnavuoressa tehdystä välikaavelista/kytkinkopasta. Ainakin tuolla offipalstalla joku sellaisesta puhui.
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: To Touko 08, 2008 8:31 pm
Kirjoittaja maasturi
Mielenkiintoinen juttu toi valmet 411 moottori, 411 on valmetilla 4 eri versiota, tarkkana oltava mistä puhutaan. Eka A malli vuodesta 1967- 1972 kuivaputkinen, CAV polttoainejärjestellä, litratilavuus 4.2 ja myös turbotettuna. Mallimerkinta 411 A ja turbona S, sitten on vuosina 1972-1978/79 oli tämä 411 B joka on jeepissä merkinnällä BA A on autoversio, siitä turbotettuna BS litratilavuus on se 4.2 litraa. 1978- 1985 muuttui moottori isommaksi ja litratilavuus nousi 4.4 litraan ja sylinteriputket muuttui märiksi, Sims/minimec ja polttoainejärjestelmä edelleenkin mutta oliko tätä moottoria missään jeepissä> paras moottori näistä ahdettuna ja saa 160 heppaa kun pistää hihnaturbon. Voimaa piisaa ja vääntöä 500 NM saakka. Viimeinen märkäputkinen 411 moottori on D sarjalainen, 4.4 litrainen ja Boschin polttoainejärjestelmällä varustettu vuosina 1983- 1992. Tuskin D-sarjalainen ollut jeepissä ja kun siitä edes tuotu maahan -80 luvulla ja muuttui XJ koriseksi.... Muistaakseni 411 tulee siitä 4 sylinterinen ja 11 siitä kun edelliset moottorit oli 10 erää.... Tänä päivänä 420 sisudieseli näitten tillalla eli 20 erä menossa....
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: To Touko 08, 2008 9:08 pm
Kirjoittaja audiq
Ei liity ihan aiheeseen, mutta kun valtion autoista oli juttua, niin sattumalta löysin
tällaisen kuvan.
Oiskohan tuokin Jeeppi jo eläkkeelle siirtynyt ja metsään pilkottu.
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: Pe Touko 09, 2008 6:01 am
Kirjoittaja tl
Tollanen ois pirun hieno tossa palovarustuksessa
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: Pe Touko 09, 2008 6:05 am
Kirjoittaja pekka
Nettiautossa oli yks todnäk. ex paloauto joku aika sitten myynnissä. Punainen ja kyljissä oli harmaat raidat, joilla oli varmaan joku vanha maalaus peitetty.
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: Pe Touko 09, 2008 6:22 am
Kirjoittaja A-V
kukas just jutteli jossain että oli alla parkanon palokunnan vanha jeeppi... kuulostaa kauhean tutulta...
Diesel Jeeppien historiaa Suomessa
Lähetetty: Pe Touko 09, 2008 11:40 am
Kirjoittaja hentpe
Kuvia vanhoista ja uusista paloautoista.........
www.fireimages.net