Sivu 2/2

Kysymys voltti regulaattorista + TH400 kysymys

Lähetetty: To Touko 15, 2008 7:34 pm
Kirjoittaja Cassu
Eli laturi on täysin uusi, jos laturi siis lykkää abaut 14 volttia mitä se auton volttimitarin mukaan tekee... niin tarviiko käytänössä olla muuta piuhaa kiinni kun laturista tuleva virta johto... ????

Kysymys voltti regulaattorista + TH400 kysymys

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 1:26 pm
Kirjoittaja RamiS
14 Volttia kuulostaa juuri sopivalta.



Latureita on niin monenlaisia, pitäisi tietää montako piuhaa on mennyt alunperin ja miten (autossa josta laturi on lainattu), sen jälkeen katsoa mitkä auton piuhat "sopii" laturin liittimiin teknisesti.



RS

Kysymys voltti regulaattorista + TH400 kysymys

Lähetetty: Su Touko 18, 2008 12:01 am
Kirjoittaja maasturi
En viitsinyt lukea kaikkien vastauksia mutta kun ne tuntui olevan erikoisia niin korjataan ja oikaistaan. Laturin säätimellä esim. nämä tehtävät. Säädetään magnetoimisvirtaa hiilisarjan kautta roottoriin. Siihen muodostuu magneettikenttä ja sillä tietyt magneettivuot joista voidaan esittää niiden olevan olevan viivoja> kestomagneetilla on aina nämä ympärillään. Kun niitä ns. leikataan kelalla tai johtimella, siihen indosoituu sähkövirta ja näitä on vaihtosähkögeneraattorissa 3 kpl. Jotka sitten diodisillalla tasuunnataan tasasähköksi. No kun yleisesti auton tai muun generaattorin pyörimisnopeus muuttuu n. 500- 6000 kierrosta minuutissa muuttuu samanaikaisesti generaattorin sisäiset sähkövirrat ja samalla muuttuisi generaattorin ulostulojännitteet. Esim. 6-25 voltin välillä. Joten magnetoimisvirtaa pitää säädellä siksi että lataus pysyisi sallituissa luvuissa 13-14.5 voltin välillä. Koska akku ei lataudu kunnolla jollei latausjännite ole suurempi mitä akun normaali jännite on. Esim. lataat akkua 9-10 voltin jännittellä ei akku lataudu, jos napa jännite mittarilla mitattuna 12 volttia. Jos moottorin pyörimisnopeus olisi vakio vaikka 2000 kierrosta, ei tarvisisi jännitteen säädintä ollenkaan. Myös laturin säätimessä muutamia suojaus toimintoja ja ne suojaa laturia, ylikuormitussuoja kun magnetoimisvirta pudotetaan hetkellisesti pois, se ei tuota sähköenergia mitään. Normaali laturi kaksi johtoa toimiakseen, ohuempi johdin pienessä liitimessä on laturin heräte tai ohjaus johdin. Jolla se herätetään tuottamaan sähköä kun se magnetoi sitten itsensä kun moottori pyörii eli sitä johtoa ei enää tarvita. Paksu johdin on se millä laturin tuottama sähkö siirretään kulutuslaitteille ja akuille.  Moni joskus ihmetellyt miksi tavallista laturia voidaan kutsua vaihtovirtalaturiksi, vaikka se tasähkölaturi. Nimitys tulee siitä että laturin tuottama sähkö aluksi vaihtojännitettä ja sitten suunnataan tasasähköksi. Niitä suuntaavia diodeja laturin diodi sillalla 3 kpl kulutuskojeille, 3 kpl itse magnetoimiseen säätimelle ja 3 kpl laturin miinuspuolelle laturin runkoon, yhteensä 9 kpl ja voi mitata kunnon yleismittarilla.

Se jännitteensäädin mikä on mittariston takana, on mittareille. Sillä pudotetaan jännitetaso alemmas, sopivammaksi mittaristolle. esim. jännite vaihteluiden takia muutuisi 10- 14 voltin välillä, jolloin mittareiden lukema muuttuisi hieman mukana. Nyt kun jännite pudotaan 8 volttiin, pysyy jännite kohdallaan. Nykyisimmissä jännitteen säätimeissä voidaan jopa pitää auton nimellisjännitteen kohdalla ilman suurempia muuttumisia..

Kysymys voltti regulaattorista + TH400 kysymys

Lähetetty: Su Touko 18, 2008 3:26 pm
Kirjoittaja Cassu
eli siis kun konetta kierrättää ja voltit pysyy abaut 14 on kaikki kunnossa...?

Kysymys voltti regulaattorista + TH400 kysymys

Lähetetty: Ti Touko 20, 2008 2:47 am
Kirjoittaja maasturi
Kyllä... 15 voltissa akku alkaa jo kiehua ja valopolttimoiden kestävyys alkaa jo olla koetuksella. Ja merkkivalo on herätejohdossa yleensä sarjassa, kun laturi ei tuota sähköä se maadoittaa valon mutta herätessään tuottamaan sähköä valon maadoitus loppuu. Kun latausvalonpolttimon kummassakin päässä latausjännite 14 volttia. Tämänkin säätelee jännitteensäädin..... :)

Kysymys voltti regulaattorista + TH400 kysymys

Lähetetty: Ke Touko 21, 2008 12:38 pm
Kirjoittaja Cassu
Ok uskoisin että kaikki on kunnossa vaikka koneelle antaa lähemmäs 5000 kierrosta niin voltit pysyy (ainakin mittarin mukaan) 14