Tänne voit laittaa oikean merkkisiin autoihin liittyvät muut kysymykset tai kertoa mitä on tullut kohellettua auton kanssa. Myös osto-oppaat ja ensimmäiset tervehdys viestit tänne.
Se vanhempi ABS järjestelmä on ollu tuotannossa 88-91 -malleissa!! Eli -92 lähtien ei pitäis olla ABS ongelmia kuin satunnaisesti (menee ne uudemmatkin rikki)!! Just oli -93:nen ZJ työnalla, jossa ABS:n merkkivalo toimii OK, mutta ei siellä mitään ABS-jarruja ollu, herjas taka-anturia, merkkivalo todennäköisesti sillattu johonkin toiseen merkkivaloon...
Onko kuitenkin niin, että ABS on ollut lisävaruste? Eli kaikissa 88-91 malleissa sitä ei kuitenkaan ole?
Meillä on normihuolloilla/huoltamattomuudella.. pelannu ihan jees jo viis vuotta 4.0 + manuaali -90. Aiempi oli Grand Cherokee, kiva oli sekin, mut ehkäs vähän liian hieno meidän normikäyttöön. Oon joskus himoinnu sellasta kasikoneellista, onko niistä kelllään mitään sanottavaa?
Tärkeimmät tulikin jo varmaan sanottua tuolla. Itse olen nyt tuollaisen 9kk ajellut tuolla -92 Limitedillä. Hyvä ja varma käyttöauto on ollut, mukava ajaa, hyvät penkit, ripeäkulkuinen. Ja etenkin tänä talvena ollut mukava suhailla nelikolla, ei tarvitse pelätä että jää kiinni.
Kohtalaisen lämmin on tuo oma ainakin, toki kaikki on suhteellista mutta kyllä se ihan kuumaa puhaltaa. Yllättävän tilava ja monikäyttöinen kun penkit saa nurin. Miehekäs ja komea katsella myöskin :)
Huonona puolena tosiaan tuo bensankulutus etenkin kaupunkiajossa jota itselläni on pääosin. Ja eiväthän nuo enää uusia autoja ole...
Yhden XJ:n kokemuksella mielestäni ehdoton käyttöauto, jos polttoaineen kulutus ja takapenkki eivät ole päällimäiset kriteerit valinnassa.
Mulla oli ´90 Limitedi 4,0+automaatti+selec-trac. Mielestäni paras yhdistelmä päivittäistä käyttö ajatellen. Nelivetoa voi pitää talvella jatkuvasti päällä, kun on auki kytkettävissä oleva keskitasauspyörästö.
Ite pääsin tolla autolla alimmillaan 11l/100km maantiellä. Nousi sit korotettuna ja isommilla tassuilla nelikolla ajaessa jopa 20l/100km. Kuten tuolla aikaisemmin jo tulikin mainittu oli ko. autossa se vanhempi ABS-systeemi. Tehostuspiiri pääsylinterissä alkoi vuotaa sisäisesti ja pumppu kävi koko ajan. Uusi pääsylinteri olisi maksanut Autokeskuksessa yli 700€. Eli mäkeen lähti koko systeemi ja se muutettiin normi jarruiksi. Sopivasti samaan ajankohtaan tapahtunut rek.otteiden muutos hävitti papereista lukkiutumattomat jarrut joten säästyin muutoskatsastukselta.
Siitä takapenkistä.......eli itsellä teetti ongelmia lasten istuinten kiinnitys. Penkin istuin osan muoto ja pehmeys tekivät sen, että vöillä kiinnitettävä istuin pääsi heilumaan sivusuunnassa. Kiinnitys vaati vähän ylimääräistä kommervenkkiä toimiakseen joten penkkien päivittäinen siirtely ei kannata. Myös takaoven aukko on yllättävänkin ahdas. Aikuinen joutuu taituroimaan oviaukossa ja samalla yleensä tahrii vaatteensa kuraisiin lokasuojan kaariin. Eikä se takapenkki ollut kyllä aikuisellekkaan muotoiltu. Jotenkin ihmeellisen pyöreä ja yli pehmeä, tukevuus puutui, minkä takia siellä ei ihan järkyttäviä matkoja mielikseen istu. Jalkatilaa oli sentään kohtuudella.
Sitä ABS:ää lukuun ottamatta auto toimi mulla kuin kello. Lähti aina käymään ja vei minne piti. Osia on tosiaan tarjolla kotimaassa ja ulkomailla eduliseen hintaan ja varusteita on saatavilla juuri niin paljon kuin kukkarossa riittää massia.
Mieli tekee itsekkin vielä tuollaista XJ:tä. Mutta tällä hetkellä meidän molempien työmatkat ovat sen verran pitkiä, ettei raaski maksaa niitä polttoainekuluja. Ja niin rikkaaksi en ole vielä tullut, että dieselillä olisi vara ajaa.
Kuvissa näyttää perus siistiltä, mutta pari asiaa pistää hiukan silmään, eli ratti on melko kulunut ja voi olla että perä hiukan roikkuu, ei oikein nää noista kuvakulmista. Jos on näin, niin olisin hiukan skeptinen kilsojen suhteen. Tietty ton ikäisessä autossa pitäis huoltokirja olla tallessa.
Tosin kuvista on aikas mahdotonta sanoa mitään varmaa, paikanpäälle vaan kattomaan autoa! 8-)
Ratti melkoisen kulunut ja matot aika siivottomat. Sisustakuvan jälkeen saatettu kyllä jo fiksata siistiksikin. Ei kun koeajolle ja tutkimaan. Siitä se selviää.