OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
Aloitetaan poikkeuksellisesti miinuksilla:
-vie bensaa, varsinkin ho malli
-ruostetta saattaa löytyä
-eturistikot kulutustavaraa
-takapenkin tilat, tai oikeammin takaoven kulkuaukko ärsyttävän pieni
-ajovaloilla ei relettä alkuperäisenä - syytä laittaa
-kylmä talvella, jotkut tulee kuntoon termarilla, toiset ei
Ja sitten plussiin
-jenkiksi pirun hyvä laatuinen
-voimaa on
-kiva ajaa niin tiellä kuin metässä
-etutilat hyvät
-tekniikka todella varmaa
-lämmin talvella
-nykyautoksi harvinaisen hieno
-enimmäkseen yksinkertaista tekniikkaa, mille voi itse tehdä jotain
-osia saa hyvin, jamant/paikallinen jenkkiputka/netti
Tossa nyt jotain...
-vie bensaa, varsinkin ho malli
-ruostetta saattaa löytyä
-eturistikot kulutustavaraa
-takapenkin tilat, tai oikeammin takaoven kulkuaukko ärsyttävän pieni
-ajovaloilla ei relettä alkuperäisenä - syytä laittaa
-kylmä talvella, jotkut tulee kuntoon termarilla, toiset ei
Ja sitten plussiin
-jenkiksi pirun hyvä laatuinen
-voimaa on
-kiva ajaa niin tiellä kuin metässä
-etutilat hyvät
-tekniikka todella varmaa
-lämmin talvella
-nykyautoksi harvinaisen hieno
-enimmäkseen yksinkertaista tekniikkaa, mille voi itse tehdä jotain
-osia saa hyvin, jamant/paikallinen jenkkiputka/netti
Tossa nyt jotain...
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
XJ Cherokee on paras käyttöauto mikä mulla on ikinä ollut, vaihdoin sen välillä '08 Jeep Patriottiinkin, mutta palasin takaisin...
2.5L on asiallinen kone, vähempikulutuksinen ja luotettava. hevosia ei ole älyttömästi mutta vääntöä mukavasti. miinuksena se, ettei ainakaan itelle ole tullut vastaan yhtään nelos-cheroa automaatilla.
4.0L on aivan tajuttoman hieno kone, tämmösen pistän harrasteautoonikin vielä jossain välissä. pomminvarma ja tehokas, gasoa kuluu 12-15litraa sadalla, mutta on joka desin arvosta menoa. Automaatit olleet ainakin mulla asiallisia ja toimineet moitteettomasti.
Nelivedon jakolaatikko (tosin pidä mielessä että pelkkää takavetoakin on saanut) on komia, Hidas nelikko lukolla, nopea nelikko lukolla ja nopea nelikko kaikkeen ajoon ja vain takaveto. viimeisimmällä vaihtoehdolla säästää gasokuluissa noin 2l/100km, mutta aika vähän on ollut käytössä - etenkään talvella.
Tosta lämpimyydestä, itellä oli myös aika kylmä uudella syylärillä (jäähdytti vähän turhankin tehokkaasti) kunnes pistin noka tukkoon pahvilla, nyt lämpöä on riittänyt koskematta termariin.
Laatu on ollut kohdallaan Jeepillä vielä '80-luvun lopun ja ainakin '90luvun. Lisäksi XJ on yksinkertaisesti tyylikäs ja ajaton ulkonäöltään, johtuen siitä, että autoa sai '85 - '01 miltei täysin samannäköisenä (jotain pieniä pyöristyksiä ulkonäössä ja sisustapäivityksiä siellä täällä).
Osia saa hyvin ja järkihintaan, sekä korjattavuus on kotikonsteinkin hyvä.
Jotain moottorinohjaukseen liittyvieä sähkövikoja on ollut (lähinnä johtuen siitä että antureja ei ole vaihdettu niinkuin ohjekirja ohjeistaa), eli kannattaa katsoa ostettavasta autosta ainakin että tyhjäkäynti on kunnossa ja kone vastaa kaasuun kunnolla ja palautuu tyhjäkäynnille ilman yskimisiä/jne.
2.5L on asiallinen kone, vähempikulutuksinen ja luotettava. hevosia ei ole älyttömästi mutta vääntöä mukavasti. miinuksena se, ettei ainakaan itelle ole tullut vastaan yhtään nelos-cheroa automaatilla.
4.0L on aivan tajuttoman hieno kone, tämmösen pistän harrasteautoonikin vielä jossain välissä. pomminvarma ja tehokas, gasoa kuluu 12-15litraa sadalla, mutta on joka desin arvosta menoa. Automaatit olleet ainakin mulla asiallisia ja toimineet moitteettomasti.
Nelivedon jakolaatikko (tosin pidä mielessä että pelkkää takavetoakin on saanut) on komia, Hidas nelikko lukolla, nopea nelikko lukolla ja nopea nelikko kaikkeen ajoon ja vain takaveto. viimeisimmällä vaihtoehdolla säästää gasokuluissa noin 2l/100km, mutta aika vähän on ollut käytössä - etenkään talvella.
Tosta lämpimyydestä, itellä oli myös aika kylmä uudella syylärillä (jäähdytti vähän turhankin tehokkaasti) kunnes pistin noka tukkoon pahvilla, nyt lämpöä on riittänyt koskematta termariin.
Laatu on ollut kohdallaan Jeepillä vielä '80-luvun lopun ja ainakin '90luvun. Lisäksi XJ on yksinkertaisesti tyylikäs ja ajaton ulkonäöltään, johtuen siitä, että autoa sai '85 - '01 miltei täysin samannäköisenä (jotain pieniä pyöristyksiä ulkonäössä ja sisustapäivityksiä siellä täällä).
Osia saa hyvin ja järkihintaan, sekä korjattavuus on kotikonsteinkin hyvä.
Jotain moottorinohjaukseen liittyvieä sähkövikoja on ollut (lähinnä johtuen siitä että antureja ei ole vaihdettu niinkuin ohjekirja ohjeistaa), eli kannattaa katsoa ostettavasta autosta ainakin että tyhjäkäynti on kunnossa ja kone vastaa kaasuun kunnolla ja palautuu tyhjäkäynnille ilman yskimisiä/jne.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
itelle ole tullut vastaan yhtään nelos-cheroa automaatilla.
Mulla on tullu, perjantaina viimeks oli sisällä, yllättäen -84 XJ Wagoneer, 2.5 nelonen ja automaatti!! Muuttoautona tullut Amerikkalasta aikoinaan, perikunnan nimissä, leski-mies ajelee nykyään...
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
Takapenkki kaatuu tasaiseksi lattiaksi, eli ei ainakaan mun mielestä kannata ottaa pois. Nurin ne mullakin melkein aina on, mahtuu piskit paremmin ;D
Jos omasta mielestäni optimi setin haluais, niin kone perus nelilitrainen + maatti + select trac jakis + lukkoperä 8-)
Nykyinen ois muuten, mut on ho
Jos omasta mielestäni optimi setin haluais, niin kone perus nelilitrainen + maatti + select trac jakis + lukkoperä 8-)
Nykyinen ois muuten, mut on ho
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
tjooo nonii nyt kotosalla paremmalla ajalla, pitänee mainita myös että vuosimalleissa on eroja vikojen kera.. Jos sanon ihan omasta päästäni olematta poliittisesti korrekti. Omia mielipiteitä siis, toiset voivat olla täysin eri kannalla... ;)
ABS on vanhemmissa (oliko se 1985-1992??) melko paska, tämä höpöABS on tunnistettavissa sillä että normi-alipainejarrutehostin puuttuu ja sen paikalla on paineletkuhässäkkä johon paineen tuottaa erillinen sähköpumppu. Siis tokihan jos kaikki on OK niin systeemi toimii, mutta melkosen usein vikoja löytyy esim konttorilla käydessä. Onneksi koko setti on vaihdettavissa melko vähällä duunilla perus alipainetehostinsettiin (absit on melko harvoin otteessa yeensäkään).
Uudemmissa (Jamant vois vaikka varmistaa sen vuosirajan) on fiksumpi ABS jota ei tartte reerailla joka vuosi. Kaikissa ei absiä onneksi ole ja osassa vanhatkin toimii (vaikka ei pakosti ole "lukkiutumattomat").
Vastaavasti 4.0L motteja on kahdella ohjain+ruiskuhässäkällä. wanhempi Renix pohjainen on omasta mielestäni parempi, pihimpi ja jotenkin järkeenkäypä ilman 50sivun opasta. Tehoja on ina vähempi, mutta enempää en ole osannut tarvita vaikka olen veekaseihin tottunut. Vikadiagnostiikkaa merkkivaloineen ei ole joka lienee yksi renixin puutteista joten "outojen" vikojen etsintä voi viedä aikaa jos toimintaperiaate on aivan tuntematon - mutta kuten sanoin, on opeteltavissa ja ei mielestäni kovinkaan vika-altis.
Uudempi moparin järjestelmä tunnetaan yleensä "HO" (high output) mottina, on melkolailla janosempi ja pikkasen tehokkaampi ja diagnostiikan kera varusteltuna, jollasen se myös tarvii ollessaan jonkinverran enemmän tietokoneajassa. En tiedä onko ihan sattumaa, mutta perstuntuma on että inan olisi vähemmän luotettava, mutta sitten taas helpompi bugifixata huollossa.
Tekniikka ottaa kilometrejä hyvin ja mun eka xj (melko ruma, halpis saksantuonti jobbarilta) oli 330tkm+ ajettu ilman erikoisempia vikoja, tämä nykynen (suomiauto, täyshuoltokirja, komia) about 220tkm ajettu ja yhen sähköanturivikametsästyksen jälkeen toimii kuin uusi ja voimaa on. Huoltokirja on komia selata ja yleensä hyvällä pidolla ollut on hyvä vaikka olis 400tkm ajettu kun taas huonosti pidetty voi olla täyshuoltoa vailla jo 200tkm.
Ruostehan on aina ongelma suomen talviautoissa. Kynnyskotelot kannattaa tarkistaa etenkin takarenkaiden edestä, takaluukku on lasikuitua joten ei ruostu kuten wanhemmissa FSJ malleissa. Lisäksi ruostetta voi olla kahvojen ympärillä, tuulilasin ympärillä ja yleensä melkohelposti nähtävissä paikoissa kun aukoo ovia/yms. Suomiautot on hyvin ruostesuojattu joten pohjassa harvemmin reikiä, tuontiautoissa huonolla säkällä sielläkin.
Hmmmm. Takajouset on kans melko yleinen vikakohde, tuuppavat väsymään ja ajettavuus kärsii sekä perän maavara katoaa ja renkaat osuu lokareihin möykyissä. Ompahan tullut vastaan semmosiakin jousia mitkä on taittuneet väärään suuntaankin. Helppo nähdä kun yleensä heti perä on matalammalla kun keula ja kattomalla jousien kaarta, pitä olla keskeltä selvästi matalammalla kun päistä. Uudet takajouset 300e+puslat, joten ei mitenkään älytön investointi.
Mutta, nämä ny tulee ekana mieleen...
Oma optimi XJ olis 1987-1990 4.0L (ei HO) + automaatti + neliveto ja varusteluna aivan ehottomasti Limited (sähkölelut+nahkapenkit), pikkasella korotuksella ja täydellä huoltokirjalla. Muttamutta tommonen jo melkein on (kuhan pääsis abseista eroon), joten kakkos-cheroksi olis 1987-2001 2.5L ruiskulla ja automaatilla ja mieluusti Laredo varustelulla kromikeuloineen ja kahvoineen ja vaikka vaan takavedolla.
Niijoo ja diisseleitäkin (lainakoneita) on ollut, mutta en ymmärrä työkoneiden päälle käyttöautoina.
ABS on vanhemmissa (oliko se 1985-1992??) melko paska, tämä höpöABS on tunnistettavissa sillä että normi-alipainejarrutehostin puuttuu ja sen paikalla on paineletkuhässäkkä johon paineen tuottaa erillinen sähköpumppu. Siis tokihan jos kaikki on OK niin systeemi toimii, mutta melkosen usein vikoja löytyy esim konttorilla käydessä. Onneksi koko setti on vaihdettavissa melko vähällä duunilla perus alipainetehostinsettiin (absit on melko harvoin otteessa yeensäkään).
Uudemmissa (Jamant vois vaikka varmistaa sen vuosirajan) on fiksumpi ABS jota ei tartte reerailla joka vuosi. Kaikissa ei absiä onneksi ole ja osassa vanhatkin toimii (vaikka ei pakosti ole "lukkiutumattomat").
Vastaavasti 4.0L motteja on kahdella ohjain+ruiskuhässäkällä. wanhempi Renix pohjainen on omasta mielestäni parempi, pihimpi ja jotenkin järkeenkäypä ilman 50sivun opasta. Tehoja on ina vähempi, mutta enempää en ole osannut tarvita vaikka olen veekaseihin tottunut. Vikadiagnostiikkaa merkkivaloineen ei ole joka lienee yksi renixin puutteista joten "outojen" vikojen etsintä voi viedä aikaa jos toimintaperiaate on aivan tuntematon - mutta kuten sanoin, on opeteltavissa ja ei mielestäni kovinkaan vika-altis.
Uudempi moparin järjestelmä tunnetaan yleensä "HO" (high output) mottina, on melkolailla janosempi ja pikkasen tehokkaampi ja diagnostiikan kera varusteltuna, jollasen se myös tarvii ollessaan jonkinverran enemmän tietokoneajassa. En tiedä onko ihan sattumaa, mutta perstuntuma on että inan olisi vähemmän luotettava, mutta sitten taas helpompi bugifixata huollossa.
Tekniikka ottaa kilometrejä hyvin ja mun eka xj (melko ruma, halpis saksantuonti jobbarilta) oli 330tkm+ ajettu ilman erikoisempia vikoja, tämä nykynen (suomiauto, täyshuoltokirja, komia) about 220tkm ajettu ja yhen sähköanturivikametsästyksen jälkeen toimii kuin uusi ja voimaa on. Huoltokirja on komia selata ja yleensä hyvällä pidolla ollut on hyvä vaikka olis 400tkm ajettu kun taas huonosti pidetty voi olla täyshuoltoa vailla jo 200tkm.
Ruostehan on aina ongelma suomen talviautoissa. Kynnyskotelot kannattaa tarkistaa etenkin takarenkaiden edestä, takaluukku on lasikuitua joten ei ruostu kuten wanhemmissa FSJ malleissa. Lisäksi ruostetta voi olla kahvojen ympärillä, tuulilasin ympärillä ja yleensä melkohelposti nähtävissä paikoissa kun aukoo ovia/yms. Suomiautot on hyvin ruostesuojattu joten pohjassa harvemmin reikiä, tuontiautoissa huonolla säkällä sielläkin.
Hmmmm. Takajouset on kans melko yleinen vikakohde, tuuppavat väsymään ja ajettavuus kärsii sekä perän maavara katoaa ja renkaat osuu lokareihin möykyissä. Ompahan tullut vastaan semmosiakin jousia mitkä on taittuneet väärään suuntaankin. Helppo nähdä kun yleensä heti perä on matalammalla kun keula ja kattomalla jousien kaarta, pitä olla keskeltä selvästi matalammalla kun päistä. Uudet takajouset 300e+puslat, joten ei mitenkään älytön investointi.
Mutta, nämä ny tulee ekana mieleen...
Oma optimi XJ olis 1987-1990 4.0L (ei HO) + automaatti + neliveto ja varusteluna aivan ehottomasti Limited (sähkölelut+nahkapenkit), pikkasella korotuksella ja täydellä huoltokirjalla. Muttamutta tommonen jo melkein on (kuhan pääsis abseista eroon), joten kakkos-cheroksi olis 1987-2001 2.5L ruiskulla ja automaatilla ja mieluusti Laredo varustelulla kromikeuloineen ja kahvoineen ja vaikka vaan takavedolla.
Niijoo ja diisseleitäkin (lainakoneita) on ollut, mutta en ymmärrä työkoneiden päälle käyttöautoina.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
Toi A-V:n mainitsema abs ongelma kannattaa tosissaan ottaa huomioon, sen korjaaminen on yksi kalleimmista rempoista mitä tulee.
92 tai 93 muuttuu uudemman malliseksi ja silloin näyttää tältä:
uuden mallin absit ja ho ruutta

tässä vanhan mallin absit ja ho ruutta

ja sit vielä vanha mallin ruutta ja ei abseja

Noista jeepeistä ylin on nykyinen, vissiin alkaa olla lambda sökö ku vienyt nyt talvella semmosta 15 litraa satkulla, kesällä meni 10-12.
Tää on ajettu melkein 360tkm ja on selvästi tehokkain tapaus mikä mulla on ollu.
Keskimmäinen limited oli hyvin vähän ajettu, eli jotain 180tkm ja sen kyllä huomas, tosin bensaa paloi kesälläkin 16l ja kun toi limited ei osu omaan silmään ja mustat nahkapenkit on hanurista, niin sai lähteä.
Alimmainen oli laredo, ajettu liki 400 tuhatta, tää meni emännällä matka-ajossa kesällä 8 litraan, yleensä nurkissa noin 12. Tän myyminen harmittaa, ehdottomasti hienoin väri/varuste setti mun mielestä.

92 tai 93 muuttuu uudemman malliseksi ja silloin näyttää tältä:
uuden mallin absit ja ho ruutta

tässä vanhan mallin absit ja ho ruutta

ja sit vielä vanha mallin ruutta ja ei abseja

Noista jeepeistä ylin on nykyinen, vissiin alkaa olla lambda sökö ku vienyt nyt talvella semmosta 15 litraa satkulla, kesällä meni 10-12.
Tää on ajettu melkein 360tkm ja on selvästi tehokkain tapaus mikä mulla on ollu.
Keskimmäinen limited oli hyvin vähän ajettu, eli jotain 180tkm ja sen kyllä huomas, tosin bensaa paloi kesälläkin 16l ja kun toi limited ei osu omaan silmään ja mustat nahkapenkit on hanurista, niin sai lähteä.
Alimmainen oli laredo, ajettu liki 400 tuhatta, tää meni emännällä matka-ajossa kesällä 8 litraan, yleensä nurkissa noin 12. Tän myyminen harmittaa, ehdottomasti hienoin väri/varuste setti mun mielestä.

OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
Kuvat ihan hyvä idis, tässä vielä omalla tontilla oleva vaimon käyttis. '89-'90 Limited jossa Laredon kromimaski.. ;) Niin ja nahkasisusta 8-)



'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
OSTO-OPAS: Jeep Cherokee XJ
Se vanhempi ABS järjestelmä on ollu tuotannossa 88-91 -malleissa!! Eli -92 lähtien ei pitäis olla ABS ongelmia kuin satunnaisesti (menee ne uudemmatkin rikki)!! Just oli -93:nen ZJ työnalla, jossa ABS:n merkkivalo toimii OK, mutta ei siellä mitään ABS-jarruja ollu, herjas taka-anturia, merkkivalo todennäköisesti sillattu johonkin toiseen merkkivaloon...