Kotimainen levyjarruadapteri

Tänne voit iskeä kysymykset kaikesta muusta autojen rakenteluun liittyvästä.
juhap
Viestit: 6797
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Kotimainen levyjarruadapteri

Viesti Kirjoittaja juhap »

Tepolla on kanssa studeja, eri mittojakin



https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=13544&editmode=showmain&s=1&p_id=247



Noista nuo jotkut, joissa on knurlin jälkeen sileä osuus, on hyviä. Levy ei pääse heilumaan.
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
juhap
Viestit: 6797
Liittynyt: Pe Tammi 24, 2003 7:14 am

Kotimainen levyjarruadapteri

Viesti Kirjoittaja juhap »

Minulla on Rebelissä tuon ensimmäisen erän setti käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen jarruihin. En harkitsisi edes ajavani rummuilla.



Tosiaan itse tein koesovituksen tällä toisella erällä ja asennuksessa ei ilmaantunut mitään poikkeavaa.







Kuvassa 1982 CHEVROLET CELEBRITY 2.8L 173cid V6 mallin jarrusatula, noilla samoilla valumerkeillä näytti jotakin olevan myynnissä Rokkiautossa. Sellainen on hyvä huomioida tilatessa, että kaikkiin ei nuo kiinnityspultit näköjään kuulu mukaan (vaikka kuvassa olisikin).



Tuolla aiemmin jo kirjoitin, että ison rummun navan kanssa pitää jarrulevystä sorvata pois. Itse törmäsin tähän, kun tein Rebeliin swappia. Minulle tuli silloin pienet navat, mutta muistaisin että isonkin saa sopimaan. Silloin pitää navan ulkokehältä ottaa pois ja jarrulevyn keskireikää suurentaa. Muistaakseni tuossa pituudessa ei ollut merkittävää eroa. Laakeripaikat on kuitenkin samat pieni vs iso napa. Tuota etäisyyttä saa tarvittaessa hieman shimmattua aluslevyillä. Lisäksi navan studit menee vaihtoon, koska jäävät aika lyhyiksi. Studeja saa mm. IKH:lta, ostin jonkun fordin/massikan traktorin etupyörän studit.   



   





Ok, onko kuvassa tuo Toyota Previan levy käytössä, minulle tuli Toyotan levy jäähdytettynä mutta tuo vaikutta normi levyltä?

Sanoit että ison navan kanssa pitää levyn keskireikää suurentaa mutta eikö ison ja pienen navan keskiosat ole samankokoisia? Täytyy olla jos sama vanne menee?



Taitaa olla jäähy tuo mun levy kanssa...



Olikos 4-mäntäisessä isompi tuo navan keskus?
American HT -65,American 220 2d,American 330 Wagon(x2),American F/EX,Eagle STW(x4),Matador Coupe(2x),AMC Hornet 2d(x3),Jeepster 1950,Concord -81,Nash HT -52,Classic 2d -63,SCReplica/Rogue -66,Sundancer -82
Avatar
A-V
Viestit: 7629
Liittynyt: La Tammi 01, 2000 3:26 pm
Paikkakunta: Pori

Kotimainen levyjarruadapteri

Viesti Kirjoittaja A-V »

Saatta olla että 'napa' tarkoittaa toisille eri asiaa kun toisille. Tosiaan siis kun sanoin että orkkis veekasi/isojen rumpujen napa on pitempi, tarkoitin sitä kepukkaa missä hubi pyöriii. Eron huomaa heti kasatessa kun levy asettuu ulommas mitä satula sallii.





Eli tässä kuvassa ympyröitynä ongelmanapa (1971 v8 isot rummut, eos onko sama vanhemmissa isoissa rummuissa), eli toi pulttien kiinnitysalusta on paksumpi sekä itse kepukka pitempi, eli tuo koko pakettia melkein sentin ulospäin vs. vakio kuutosen osa. Mun kohdalla kun ei ole koneistamossa tuttuja niin oli yksinkertaisempaa vaihtaa paikalle ihan perusmallin oikeanmittaset navat, niitä on Suomen Ramblereista noin 90%:ssa ja lähestulkoon jokaisessa varaosa-autossa ja on harvemmin hajoava osa. Oliskos maksanut jotain kympin kappale kun ostin käytettynä.





Hubin, eli "sen pyöreän jossa laakerit ja pyörii tossa navassa" - hiukan riippuen vuosimallista ja valmistajasta voi olla tosiaan että se on sen sentin liian suuri, tällöin optiona on hubista tavaran poisto sen ulkoreunalta ja kuten tossa mun aiemmassa viestissä sanoin muistelisin olleen jotain 5mm toisessa ja 2mm toisessa (olivat siis keskenään erilaiset). Yhen tälläsen setin asennuksessa toinen hubi meni suoraan previan levyn sisään, toisessa piti hieraista noin milli pois. Tän takia on vaikea sanoa varmaksi ennenkä kokeilet niillä osilla mitä sulla on.

Säikkylintu myy tota hubia oikealla mitalla uutenakin, jos budjetissa varaa https://scarebird.com/index.php?route=product/product&path=95&product_id=160



Juttelin tossa Nikon kanssa ja kuulemma ongelmana voi olla myös nuo Toyotan levyt, joissa sisäreikä voi olla hiukan liian pieni JOS käyttää ~1970+ veekasimallin hubia jossa toi keskiosa on melko suora ja sylinterimallinen. Tällöinkin vaihtasin hubin, mutta vaihtoehtona tietty on pyöräyttää levystä keskireikää isommaksi että mahtuu.



Ja kyllä, nuo Previan levyt on jäähdytetyt aina. Taitaa Nikon kuva vaan hämätä kun otettu suoraan kohti.



Niin ja tällä setillä saa alle 500eur investoinnilla autoonsa HYVÄT levyjarrut, kun taas valmista settiä haluavat joutuvat maksamaan veroineen yhteensä noin 1500-1700 EUR (Wilwood, tai muut valmistajat). Tämän hintaeron vuoksi ehkä tommonen pikkusäätäminen ei ole kovin rasittavaa.
'28 Nash Standard roadster 343/M23man
'69 Rebel SST 2D HT 343/M12
'70 Hornet SST 2D RWB 401/A727
'70 Hornet 2D V8/aut
'70 Javelin BBB V8/man
'73 Ambassador Brougham High Speed Pursuit 401/A727
'03 Wrangler Sport 4.0L/aut
'12 Grand Cherokee Ltd 3.0D
JAMANT
Viestit: 1564
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2003 7:45 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kotimainen levyjarruadapteri

Viesti Kirjoittaja JAMANT »

Toi sun ympäröimä ei oo napa, se on olkavarsi. Napa on se osa joka pyörii sen päällä...
AMCFREAK
Viestit: 406
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 5:28 pm

Kotimainen levyjarruadapteri

Viesti Kirjoittaja AMCFREAK »

Juurikin noin. Mulla on laatikollinen napoja rumpujarrullisista 6 autoista: American Classic ja Hornet. Ongelma on se, että en ole niitä merkannut mitkä mistäkin. No yksi setti on 76 rumpujarrullisen Hornetin jonka tiedän. 4 mäntäisen levyjarrujen navat pidän ainakin itsellä. Muista joutaa vaihtoon / myyntiin. Navat on sikäli hankalat vertailla, että niille ei löydy varaosanumeroita koska ovat myyneet ne pakettina rumpujen kanssa. Rumpujen mukana tullut siis napa mukana. Olkavarsien numeroita on useimpia, mutta eroina yleensä 6/V8 ja rumpu/levyjarrut sekä vuosimallit eli esim 69 ja alle, 70 omansa ja 71 up. Toki voi mennä ristiin mutta jos numeroita katsoo. Myös rumpujarrullisen olkavarsia löytyy mutta Jos jollakin on orkkis levyjarrullisten -71 ja uudemman olkavarsia (sama 6 ja 8 mallissa muistaakseni) olen halukas ostamaan / vaihtamaan
Vastaa Viestiin