Alkuperäisen kaasuttimen koko?
Lähetetty: La Maalis 01, 2008 1:32 pm
Hyvä saitti ameriikkaa ymmärtäville: http://cars.rasoenterprises.com/Carburetion.htm
moparin "kenokuutosten" kaasareista puhuu mutta kaasutin teoriat pitää paikkansa..
ELi 4 kurkkuiset lasketaan samalla kaavalla virtaus kuin 1 kurkkuisten.. kaks kurkkuisten todellinen virtaus lasketaan hieman eri kaavalla..
"Let assume that we are going to upgrade a 225 CID engine is going to run at a maximum of 5000 RPM. With 100% volumetric efficiency (VE), we will theoretically need 325 CFM but, since there are pressure drops in the induction system, we will only need 244 CFM with a VE of 75% and 276 CFM at 85%. Two barrel carbs are rated at 3.0 inches of mercury (@ 3.0" Hg) pressure drop while four barrel carbs are rated at 1.5 inches.
The relationship between the air flow rating in CFM between the two pressure drops is:
(Flow @ 3.0" Hg) = 1.414 x (Flow @ 1.5" Hg)
The original Carter BBS 1bbl carb was rated around 200 CFM (~ 141 CFM @ 1.5" Hg).
The two barrel BBD carb that came with the Super Six package was rated around 285 CFM ( 285 / 1.414 ~ 202 CFM @ 1.5" Hg)."
ja sivulla hyvää huomio että nelikurkkuisten isojenkin 4bbl kaasareissa yleensä vain ensiöpuolen kurkut ovat toiminnassa normaali ajossa ja silloinhan ne ovat kaks kurkkuisia (ja kaasarinhan voi säätää tarvittaessa niin ettei ne toisiot aukea lainkaan) ja ensiö kurkkujen virtaus voivat olla samaa kokoa kuin alkup kaasarin tai pienempi. (rochester quadrajet juttu)
toiselta sivustolta huomioitu juttu: "4Barrel carb Flow = 2BBL Flow / 1.414.
So that 500 CFM 2BBL Carb actually flows 353.606 CFM on the 1BBL and 4BBL scale."
Noista Webereistä.. mitä kokoa ne on? esim 2bbl weber (32 tai oikeammin kai 32/36?) mitä löytyy esim 80 luvun 2.0 sierran nokalta on juuri sopiva suoraan 1-kurkkuisen tilalle jos haluaa vähän virittää paremmaksi ja siirtyä yksikurkkuisista kaks kurkkuun.. about 230cfm 1.5hg.. Talboteissa on saatettu käyttää muuten ihan samaa kaasaria. Eskorteissa muistaakseni oli 28mm weeberi?
Isompi 38/38 weberi oli kai yleinen noissa v6 taunus /granada/capri autoissa. (itse olen harkinnut tuota sierran versiota vakavissani.. yks kenokutosen omistaja sanoi että hänellä putosi kulutus yli litran vrt alkup 1 kurkkuiseen)
noista moni-kaasari pattereista pitää sanoa että ovat vaikeampia säätää toimimaan oikein. ulkonäkö on hieno mutta säätö yhtä helvettiä jollei joku oiKeaSTi osaa!
moparin "kenokuutosten" kaasareista puhuu mutta kaasutin teoriat pitää paikkansa..
ELi 4 kurkkuiset lasketaan samalla kaavalla virtaus kuin 1 kurkkuisten.. kaks kurkkuisten todellinen virtaus lasketaan hieman eri kaavalla..
"Let assume that we are going to upgrade a 225 CID engine is going to run at a maximum of 5000 RPM. With 100% volumetric efficiency (VE), we will theoretically need 325 CFM but, since there are pressure drops in the induction system, we will only need 244 CFM with a VE of 75% and 276 CFM at 85%. Two barrel carbs are rated at 3.0 inches of mercury (@ 3.0" Hg) pressure drop while four barrel carbs are rated at 1.5 inches.
The relationship between the air flow rating in CFM between the two pressure drops is:
(Flow @ 3.0" Hg) = 1.414 x (Flow @ 1.5" Hg)
The original Carter BBS 1bbl carb was rated around 200 CFM (~ 141 CFM @ 1.5" Hg).
The two barrel BBD carb that came with the Super Six package was rated around 285 CFM ( 285 / 1.414 ~ 202 CFM @ 1.5" Hg)."
ja sivulla hyvää huomio että nelikurkkuisten isojenkin 4bbl kaasareissa yleensä vain ensiöpuolen kurkut ovat toiminnassa normaali ajossa ja silloinhan ne ovat kaks kurkkuisia (ja kaasarinhan voi säätää tarvittaessa niin ettei ne toisiot aukea lainkaan) ja ensiö kurkkujen virtaus voivat olla samaa kokoa kuin alkup kaasarin tai pienempi. (rochester quadrajet juttu)
toiselta sivustolta huomioitu juttu: "4Barrel carb Flow = 2BBL Flow / 1.414.
So that 500 CFM 2BBL Carb actually flows 353.606 CFM on the 1BBL and 4BBL scale."
Noista Webereistä.. mitä kokoa ne on? esim 2bbl weber (32 tai oikeammin kai 32/36?) mitä löytyy esim 80 luvun 2.0 sierran nokalta on juuri sopiva suoraan 1-kurkkuisen tilalle jos haluaa vähän virittää paremmaksi ja siirtyä yksikurkkuisista kaks kurkkuun.. about 230cfm 1.5hg.. Talboteissa on saatettu käyttää muuten ihan samaa kaasaria. Eskorteissa muistaakseni oli 28mm weeberi?
Isompi 38/38 weberi oli kai yleinen noissa v6 taunus /granada/capri autoissa. (itse olen harkinnut tuota sierran versiota vakavissani.. yks kenokutosen omistaja sanoi että hänellä putosi kulutus yli litran vrt alkup 1 kurkkuiseen)
noista moni-kaasari pattereista pitää sanoa että ovat vaikeampia säätää toimimaan oikein. ulkonäkö on hieno mutta säätö yhtä helvettiä jollei joku oiKeaSTi osaa!