Sivu 3/4
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: Pe Elo 15, 2014 5:09 pm
Kirjoittaja h3rn3
Mobilistissa oli joskus -86 2-3 osainen Ramblerhistoriikki. Kirjoittaja Pauli Söder-joku. Kirjoitettu varsin positiiviseen sävyyn. Ellei peräti ylistävään. Siellä oli varsin hauska luonnehdinta Rebelin muodoista. En nyt siteeraa, vaikka sen muistankin. Ylläoleva muistinvaraista.
Tarkoittanet varmaankin 1/85 ja 2/85 lehdissä ollutta juttua rämpylöistä. Pauli Söderholm kirjoittaa tosiaan artikkelia värikkäästi:
"Olen kuullut kerrottavan, että monet suomalaiset autonharrastajat pitävät Rambleria "neekariautona". Herja on harvinaisen kaukana totuudesta. Niitä todellisia "nekeriautoja" ovat nimittäin Cadillac Eldorado, Buick Riviera ja Lincoln Continental. Mainitussa järjestyksessä."
"-55 Nashiin tarjottiin neljän lepoasennon kautta sängyiksi kääntyvät istuimet, jota ei edes Cadillac ole tähän päivään mennessä tarjonnut."
"-67 Rebel oli - kuinka nyt sanoisin - läskikkään pyöreä kuin hyvin kehittynyt karjakko"
Numeron 4/90 "30-luvun Hudsonit" artikkelissa Pauli kirjoittaa " Hudsonia pidettiin pitkään eräänä erinomaisimmista keskihintaluokan tuotteista - ainakin niin kauan kuin Hudson oli aito Hudson eli 50-luvun puoliväliin, jolloin siitä tuli hiukan huorahtava Nash. Tuplapeteineen kaikkineen"
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 8:10 am
Kirjoittaja A-V
Facebookista mobilistiryhmästä bongattu Pacer. Joko on omistaja täällä foorumilla? :)
Sielläkin on kaikenlaista juttua mobiileista.

Noo kyllähän se tiedettiin jo ennen paceriä... ja nyt niitä on jo kolme ;) eli onko tää sit niin että lääkitys olis NYT kunnossa? ;)
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 8:19 am
Kirjoittaja KKOSKINEN
Juurikin tuota artikkelia muistelin.
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 9:19 am
Kirjoittaja American67
muistelen lämmöllä YLEllä pyörinyttä 66 americanin koeajovideoo..
video tais loppua selostajan sanoihin:
"Ramblerin ostajalla täytyy olla paksu lompakko tai hyviä ystäviä pankissa" ;D
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 10:35 am
Kirjoittaja h3rn3
muistelen lämmöllä YLEllä pyörinyttä 66 americanin koeajovideoo..
video tais loppua selostajan sanoihin:
"Ramblerin ostajalla täytyy olla paksu lompakko tai hyviä ystäviä pankissa" ;D
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/rambler_american_parjasi_myos_suomen_talvessa_94427.html#media=94426
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 10:43 am
Kirjoittaja h3rn3
Lisää vielä vanhoja Mobilisti artikkeleita.(nää ehkä voisi siirtää AMC:t lehdistössä topicciin)
Lehdissä 6/86, 1/87 ja 2/87 on kattava Söderholmin kirjoittama 3-osainen historiikki Willyksistä.
Vähän siteerausta artikkelista...
John North Willys oli aikoinaan vain kova kaupan pitäjä. Myi gramofoneista autoihin kaikkea ja paljon. 1905 möi Ramblereita siihen tahtiin, että tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan. Overland merkkistä autoa osti kymmenen kappaletta, mutta konkurssi kypsä tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan, "Niinpä John osti koko putiikin ja pisti tuulemaan". Kahden vuoden päästä tuotanto oli kymmenkertainen. Vuonna 1909 työntekijöitä oli 5000. Vuonna 1913 Willys oli maailman toiseksi suurin autonvalmistaja. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen meni Overlandilla vähän huonommin. Pankilta tuli paimeneksi herra nimeltään Walter Percy Chrysler. Historian kirjat kirjoittaa, että Walter vähät välitti Willys Corporationin tulevaisuudesta. Walter möi turhia tehtaita pois. Walteria itseään kiinnosti yksi erityinen tehdas, jossa suunniteltiin tulevaisuutta varten kuusisylinteristä lautasventtiiliwillystä. Tehdas pistettiin huutokauppaan ja Walter osti sen välikäsien kautta. Walter alkoi tekemään siellä autoja ja tehtaalta tuli auto ulos 1925. Arvatkaa minkä merkkisenä.
Paulin kuvaus 1937 Willyksestä "Kori ja varsinkin keulapellit olivat nyt muhevan pulleat kuin pirusti piimää ja ruisleipää syöneen piikatytön vartalo"
Toinen maailmansota lopetti henkilöautotuotannon, mutta yhtiön pelastukseksi tuli nelivetoinen sotilasajoneuvo nimeltään MB. Auto, jonka American Bantam kehitti ja Willys varasti – puolustusministeriön siunauksella, koska Bantamin kapasiteetti ei riittänyt tuotantoon. Ei riittänyt Willyksen kapasiteetti ja Ford tuli avuksi. Kummatkin valmisti noin puolet 600000:sta “Jeepistä”.
Vuoden -46 Willys oli maailman ensimmäinen teräskorinen laatuaan. Vuonna -49 Wagonia alkoi saamaan nelivetoisena. Vuonna -52 tuli tuotantoon henkilöauto Aero kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Moottorina oli edelleen kaikissa malleissa vuonna -26 alkunsa saanut Hurricane. Tämä 90-heppainen söi vain seitsämän litraa satasella kuljettaessaan Aeroa täydellä kuormalla cruising-ajossa ylivaihteella.
Vuonna -53 fuusioitiin Willys Motors Kaiser-yhtymään.
Vuonna -54 autoja sai Kaiserin sivuventtiilikutosina turbo ahtimella.
50-luvun lopulla henkilöautopuolella meni huonosti, mutta hyötyautopuolella hyvin. Vuonna -57 esiteltiin FC kevytkuorma-auto/paku. Vuonna -62 esiteltiin Gladiator. Vuonna -63 firman nimeksi vaihdettiin Kaiser-Jeep Corporation. Vuonna -70 Kaiser möi pajansa American Motorsille ja firman nimi lyhennettiin Jeep Corporationiksi.
PS. Kai noi kaikki artikkelit voisi siteerata, mutta saisin nämä kaikki Mobilisti artikkelit sähköiseen muotoon ja esille, jos Mobilistilta saisi luvan moiseen?
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 11:34 am
Kirjoittaja JanneM
Lisää vielä vanhoja Mobilisti artikkeleita.(nää ehkä voisi siirtää AMC:t lehdistössä topicciin)
Lehdissä 6/86, 1/87 ja 2/87 on kattava Söderholmin kirjoittama 3-osainen historiikki Willyksistä.
Vähän siteerausta artikkelista...
John North Willys oli aikoinaan vain kova kaupan pitäjä. Myi gramofoneista autoihin kaikkea ja paljon. 1905 möi Ramblereita siihen tahtiin, että tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan. Overland merkkistä autoa osti kymmenen kappaletta, mutta konkurssi kypsä tehdas ei pystynyt niitä toimittamaan, "Niinpä John osti koko putiikin ja pisti tuulemaan". Kahden vuoden päästä tuotanto oli kymmenkertainen. Vuonna 1909 työntekijöitä oli 5000. Vuonna 1913 Willys oli maailman toiseksi suurin autonvalmistaja. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen meni Overlandilla vähän huonommin. Pankilta tuli paimeneksi herra nimeltään Walter Percy Chrysler. Historian kirjat kirjoittaa, että Walter vähät välitti Willys Corporationin tulevaisuudesta. Walter möi turhia tehtaita pois. Walteria itseään kiinnosti yksi erityinen tehdas, jossa suunniteltiin tulevaisuutta varten kuusisylinteristä lautasventtiiliwillystä. Tehdas pistettiin huutokauppaan ja Walter osti sen välikäsien kautta. Walter alkoi tekemään siellä autoja ja tehtaalta tuli auto ulos 1925. Arvatkaa minkä merkkisenä.
Paulin kuvaus 1937 Willyksestä "Kori ja varsinkin keulapellit olivat nyt muhevan pulleat kuin pirusti piimää ja ruisleipää syöneen piikatytön vartalo"
Toinen maailmansota lopetti henkilöautotuotannon, mutta yhtiön pelastukseksi tuli nelivetoinen sotilasajoneuvo nimeltään MB. Auto, jonka American Bantam kehitti ja Willys varasti – puolustusministeriön siunauksella, koska Bantamin kapasiteetti ei riittänyt tuotantoon. Ei riittänyt Willyksen kapasiteetti ja Ford tuli avuksi. Kummatkin valmisti noin puolet 600000:sta “Jeepistä”.
Vuoden -46 Willys oli maailman ensimmäinen teräskorinen laatuaan. Vuonna -49 Wagonia alkoi saamaan nelivetoisena. Vuonna -52 tuli tuotantoon henkilöauto Aero kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Moottorina oli edelleen kaikissa malleissa vuonna -26 alkunsa saanut Hurricane. Tämä 90-heppainen söi vain seitsämän litraa satasella kuljettaessaan Aeroa täydellä kuormalla cruising-ajossa ylivaihteella.
Vuonna -53 fuusioitiin Willys Motors Kaiser-yhtymään.
Vuonna -54 autoja sai Kaiserin sivuventtiilikutosina turbo ahtimella.
50-luvun lopulla henkilöautopuolella meni huonosti, mutta hyötyautopuolella hyvin. Vuonna -57 esiteltiin FC kevytkuorma-auto/paku. Vuonna -62 esiteltiin Gladiator. Vuonna -63 firman nimeksi vaihdettiin Kaiser-Jeep Corporation. Vuonna -70 Kaiser möi pajansa American Motorsille ja firman nimi lyhennettiin Jeep Corporationiksi.
PS. Kai noi kaikki artikkelit voisi siteerata, mutta saisin nämä kaikki Mobilisti artikkelit sähköiseen muotoon ja esille, jos Mobilistilta saisi luvan moiseen?
Voishan sieltä lupa irrota,onhan siellä ainakin yksi Amc-harrastaja toimituksessa.
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 1:52 pm
Kirjoittaja KKOSKINEN
Paulilla näytti olleen viehtymys maatalousammateissa toimivien naisimmeisten muotoihin.
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: La Elo 16, 2014 5:05 pm
Kirjoittaja Kuusaan_Matti
On kyllä mielenkiintoinen tämä AMC ja Jeep historia!
Tuosta sota-ajan kuvioistakin on paljon juttua ja varmaan aika sekavaa se oli kun piti äkkiä tehdä lisää jeeppejä, siinä varmaan pakkoyhdistyi monta firmaa, että saatiin Jeeppejä Normandian ym.
AMC historiaa yms turinaa
Lähetetty: Ma Elo 18, 2014 9:48 am
Kirjoittaja h3rn3
On kyllä mielenkiintoinen tämä AMC ja Jeep historia!
Tuosta sota-ajan kuvioistakin on paljon juttua ja varmaan aika sekavaa se oli kun piti äkkiä tehdä lisää jeeppejä, siinä varmaan pakkoyhdistyi monta firmaa, että saatiin Jeeppejä Normandian ym.
Jos lontoonkieli taittuu, niin lisää luettavaa sotajeepeistä...
http://www.kaiserwillys.com/about_willys_jeep_mb_history_specs http://www.allpar.com/SUVs/jeep/Jeep-MA-and-MB.html http://thejeep.org/jeep-history-1940s/ Willys-Overland ja Ford valmisti jeeppejä yksi kahden minuutin välein, hintaan 749 dollaria per yksikkö. Lähes 30% Jeep tuotannosta toimitettiin liittolaisille[ch8203][ch8203], Iso-Britannia ja Neuvostoliitto.
Pari hyvää artikkelia:
Ramblerit Suomessa Mobilisti 1/2003
60-luvun AMC:t Mobilistissa 5/2002