Sivu 3/5
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: To Marras 19, 2009 6:14 pm
Kirjoittaja hentpe
Mitenkäs tossa mitataan moottorin ilman määrä ja kuormitus?? Vanhempi tais olla MAP-säätönen mut mitenkäs se HO??
Vanhassa DOHC Sierrassa, kun meni MAP-anturi rikki, niin käynnistä tuli prötäävää. En tiedä miten Jeeppi reagoi. Ei kai siinä mitään riko, jos ottaa käydessä MAP:ista johdon tai letkun irti ja tsekkaa muuttuuko miksikään.
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: To Marras 19, 2009 6:50 pm
Kirjoittaja sillu
ja eteenpäin pääsi taas vain ja ainoastaan pintakaasulla, jokaseen risteykseen meinas sammua ja taputtelemalla kaasupoljinta pikkasen sain pysymään vain käynnissä. kiihdyttäminen vaatii hermoja koska kaasua ei voi käyttää paljoa pintakaasua enempä muuten alkaa nykiä ja pätkiä ja kuulostaa siltä, että kävisi 4-5 pytyllä.
En tiä.. mun korvaan noi rivit vaan kuulostaa kuitenki ennemmin bensapuolen ongelmalta..
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: To Marras 19, 2009 6:53 pm
Kirjoittaja rebel70
ja eteenpäin pääsi taas vain ja ainoastaan pintakaasulla, jokaseen risteykseen meinas sammua ja taputtelemalla kaasupoljinta pikkasen sain pysymään vain käynnissä. kiihdyttäminen vaatii hermoja koska kaasua ei voi käyttää paljoa pintakaasua enempä muuten alkaa nykiä ja pätkiä ja kuulostaa siltä, että kävisi 4-5 pytyllä.
En tiä.. mun korvaan noi rivit vaan kuulostaa kuitenki ennemmin bensapuolen ongelmalta..
Mullapa autto jakajan vaihto :). Niin mut tää onki uuvempi peli.......
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: To Marras 19, 2009 8:04 pm
Kirjoittaja hentpe
Polttoainepaineen mittaus kertoo paljon. Jos paine putoaa liian alas saattaa kone vielä käydä muttei siedä yhtään kuormaa ja käy laihalla.
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: Pe Marras 20, 2009 5:24 am
Kirjoittaja KK
Komppaan Sillua.
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: Pe Marras 20, 2009 7:06 am
Kirjoittaja JAMANT
Pahimmillaan on PCM tiensä päässä, on tullut tänä vuonna tuotakin vastaan!!
Jos MAP:ista ottaa töpselin irti koneen käydessä, sammuu heti!!
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: Pe Marras 20, 2009 1:54 pm
Kirjoittaja A-V
Menöö hermot.
- bensapumppu: sammuisi kokonaan jos menee, ei tällä tapaa. ja kylmänä toimii pirun hyvin myös täyskaasulla.
- suuttimet tukossa: näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km
- alipaineletkut: tarkistettu ja OK, tosin näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km
- roskia bensassa: tarkistettu, ei tunnu olevan vikana ja hiukan hämää että auto toimii ilman ongelmia sen 20km. lämpimänä tai kylmänä.
- CTS (coolant temperature sensor) = vaihdettu, OK
- TPS (throttle position sensor) = tarkistettu, mitattu, säädetty, OK
- MAT (manifold air temperature sensor) = tarkistettu, mitattu, OK
- MAP (manifold absolute pressure sensor) = tarkistettu, mitattu, OK
- IAC (idle air controller, idle speed stepper motor) = ei sovi vikadiagnoosiin, tyhjäkäynti täydellinen kunnes ongelma tulee
- Oxygen sensor (Lambda) = Mitattu ja resistanssi kunnossa, tosin ei sovi vikaan koska jos olisi rikki niin näykyisi kokoajan
- CPS (crankshaft position sensor) = käytännössä mulla meni edellisestä Jeepistä tämä ja hajotessa kone sammuu eikä käynnisty.
- EGR? pitänee tutustua jossain välissä viikonloppuna.
- PCM? mikä ja missä ja miten mittaan?
Milloin tuo tietokone on Open ja milloin Closed Loopissa? Eli voiko olla että pysyy closed loopissa vaikka kone on lämmin ja sähköflektikin pyöriskelee ja sitten vasta mennä open looppiin kun on ajellut parikymmentä kilometriä...?
:-[
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: Pe Marras 20, 2009 2:42 pm
Kirjoittaja hentpe
On noita ajoittaisia pumppuvikoja tuolla hoppa puolella tullut vastaan. Välillä toimii, välillä ei. Jotenkin noi PCM (ECU) viat on sellaisia, et se on se viimeinen mahdollisuus kun kaikki muu on tarkastettu. Sen sisällä ei ole mitään kuluvaa osaa. Ainoastaan vesi, hapetuminen, liika lämpö tai joku virtapiikki / maavika voi sen rikkoa. Yleisesti ottaen PCM vika on yleensä aina seurannais vika jostain muusta.
Tsekkaa vaan A-V se pa-paine kun saat sen vian päälle. Saat siltä osin mielenrauhan jos olen väärässä.
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: Pe Marras 20, 2009 2:47 pm
Kirjoittaja JAMANT
Menöö hermot.
- bensapumppu: sammuisi kokonaan jos menee, ei tällä tapaa. ja kylmänä toimii pirun hyvin myös täyskaasulla.
- suuttimet tukossa: näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km
- alipaineletkut: tarkistettu ja OK, tosin näkyisi kokoajan, ei vasta kun on ajeltu n.20km
- roskia bensassa: tarkistettu, ei tunnu olevan vikana ja hiukan hämää että auto toimii ilman ongelmia sen 20km. lämpimänä tai kylmänä.
- CTS (coolant temperature sensor) = vaihdettu, OK
- TPS (throttle position sensor) = tarkistettu, mitattu, säädetty, OK
- MAT (manifold air temperature sensor) = tarkistettu, mitattu, OK
- MAP (manifold absolute pressure sensor) = tarkistettu, mitattu, OK
- IAC (idle air controller, idle speed stepper motor) = ei sovi vikadiagnoosiin, tyhjäkäynti täydellinen kunnes ongelma tulee
- Oxygen sensor (Lambda) = Mitattu ja resistanssi kunnossa, tosin ei sovi vikaan koska jos olisi rikki niin näykyisi kokoajan
- CPS (crankshaft position sensor) = käytännössä mulla meni edellisestä Jeepistä tämä ja hajotessa kone sammuu eikä käynnisty.
- EGR? pitänee tutustua jossain välissä viikonloppuna.
- PCM? mikä ja missä ja miten mittaan?
Milloin tuo tietokone on Open ja milloin Closed Loopissa? Eli voiko olla että pysyy closed loopissa vaikka kone on lämmin ja sähköflektikin pyöriskelee ja sitten vasta mennä open looppiin kun on ajellut parikymmentä kilometriä...?
:-[
Varmasti menee joo, tossakohtaa, hermot ;)
No otetaas järjestyksessä vastinetta:
-pensapumppu, voi hajota myös niin että ei toimi, ei välttämättä sammu kone, yhellä mun asiakkaalla paukku ja rötäs kanssa XJ, kunnes vaihto pumpun, sitten loppui rötäämiset,
-EGR mäkeen ja peitelevy tilalle, esim tuo:
http://www.jamant.fi/egrpeitelevy-jamegr-p-2173.html -PCM, moottorinohajustietokone, sijaitsee 87-90 malleissa (siis Renix) kojetaulun sisällä, kaasupolkimen yläpuolella pystyssä, ei pysty mittaamaan toimimista, muuten kuin vaihtamalla toiseen!! Kokemuksia on tältä vuodelta samanlaisesta viasta (omistaja kertokoon, löytyy tältä sivustolta kyllä, A-V, käytä hakua ;D ;D ;D), parani, kun toimitin käytetyn ehjän (ei ole enempää käytettyjä ehjiä, on vain uusia tehdaskorjattuja, eli tuo:
http://www.jamant.fi/pcm-xj-l6-aw4-kem1855406-p-1233.html )!!
Cherokee XJ huono tyhjäkäynti + pätkiminen
Lähetetty: Pe Marras 20, 2009 2:49 pm
Kirjoittaja JAMANT
On noita ajoittaisia pumppuvikoja tuolla hoppa puolella tullut vastaan. Välillä toimii, välillä ei. Jotenkin noi PCM (ECU) viat on sellaisia, et se on se viimeinen mahdollisuus kun kaikki muu on tarkastettu. Sen sisällä ei ole mitään kuluvaa osaa. Ainoastaan vesi, hapetuminen, liika lämpö tai joku virtapiikki / maavika voi sen rikkoa. Yleisesti ottaen PCM vika on yleensä aina seurannais vika jostain muusta.
Tsekkaa vaan A-V se pa-paine kun saat sen vian päälle. Saat siltä osin mielenrauhan jos olen väärässä.
Juu, komppaan hentpee, mittaa polttoainepaineet!!