Sivu 3/5
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: Ke Kesä 30, 2010 7:41 am
Kirjoittaja hentpe
Juu, aikoinaan kun Americanin konetta tein , niin teetin kannen viimeisen päälle. Venttiilien ja seetien koneistus, oikaistiin hiukan reilun lastun avulla, laitettiin uutta nostajaa ja työntötankoa. Sit kun sain koneen tulille niin ihmettelin, et mikä aiheuttaa pytyn tai kahden hiipumisen niin kuin venttiili vuotaisi koneen lämmettyä. Kansi tutkittiin ja vuototarkastettiin. Päädyttiin sitten koneistajan kanssa, että tönäreistä pitää ottaa hiukan pois. Lyhentämisen jälkeen toimi kuin kello.
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: Ke Kesä 30, 2010 12:47 pm
Kirjoittaja NonSenCe
nyt on kansi koneistamossa. saas nähä kerkiikö tällä viikolla vai siirtyykö heidän kesälomien jälkeen.
niin notta paljonko oli reilu lastu pois?
ja miten niitä tönäreitä lyhensit? joku maagic tekhniik?
tairetaan mullakin tehdä venttiiili hommia kanssa.. katsoi että on hieman liikaa ruostetta ettei pelkkä kevyt läppäys riitä.
pyysin että jos hieman laskisi samalla kantta.. ihmetteli miksi pitäisi.. siinä sitten selitin kirkkain silmin että juuh että jos vähän saisi puristuksia lisää koska konehan on jotain kasi puristuksilla että voisi toimia paremmin korkeammalla puristuksella. (tierä häntä olenko oikeassa ja muistinko oikein)
en tiijä mitä siis tehdään. voi olla että pelkkä plaanaus voi olla että siivu pois. ja jotain venttiili hommiakin aikoi tehdä. lupasi ilmoitella tarkemmin jos pesussa tms tulee yllätyksiä näkyviin.
yritin selittää että ei tule entisöinti autoon eikä myöskään tarvitse kestää miljoonaa kilometriä.. jos muutaman tonnin kestäisi niin hyvä olisi. eikä pikku ohivuodot ja öljyvalumiset haittaa.. en tiijä uskoiko.. on kuitenkin jotain 40v kansihommaa tehnyt eli ammattilainen. tehköön mitä tykkää kunhan ei liikaa maksa. lappuun kirjoitettiin "rambler, taso, v-työtä."
-tyhmiä kysymyksiä tässä vaiheessa. onko mahdollista portata kantta sen jälkeen kun se on koneistettu. käsittääkseni vastaus on "kyllä, mutta erittäin varovaisesti ja huolehdittava ettei mihinkään koneistettuun pintaan tule naarmua/osumaa." (tekisi mieli hieman tunaroida sitäkin. ekaa kertaa.. olisi noita harjoittelukappaleitakin tuolla pari olemassa missä testailla ensin miltä se tuntuu.)
lähtee lapasesta tää projekti. piti ostaa ehjä kone parilla sadalla ja pultata se kiinni ja ajaa. ostikin rikkinäisen koneen jonka kanttakaan ei käytä, vaan jo aiemmin ollutta yrittää korjauttaa.. piti pelkästään tarkistaa tarviiko oikaisua.. nyt on jo venatöitäkin tehtävänä.. vanhoilla venttiileillä yms osilla sentään. ja jarrutkin saattavat olla tosi jumissa seisomisesta. ja kytkin temppuili aiemminkin. ja eipä autoa oo tänäkeväänä ees käynnistetty vielä. alustan puslatkin laittamatta. argh. ja autonosturipaikkakin jossa sitä aiemmin korjailtiin ei enää oo toiminnassa. (sähkötkin katkaistu) ei hyvä.
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: To Heinä 01, 2010 4:48 pm
Kirjoittaja NonSenCe
Arvatkaas mitä.
se kansi tuli koneistamosta tänään jo. siis kokonaista 22.5h sen jälkeen kun vein sen sinne niin oli valmis noudettavaksi. vauhdikasta toimintaa tuolla porin hionta ja koneistus (kreula) firmassa. (taisi tosiaan olla kiire sinne lomalle huomenna :) )
ja niin mentiin sitä hakemaan kun töistä pääsin. (ok lähdin vartin etuajassa.. mä sentään kestin ruokatunnin odottaa etten lähtenyt sitä hakemaan silloin.. matkaa kun oli vaan kaksi kilometriä.)
ja eikun mars hallille. päätin tehdä kasausta huomenna kun alkoi olla jo väsy. (taas huonosti nukuttu yö) huomenna taitaa olla vapaa päivä niin olis hyvin aikaa.
päätin kuitenkin siirtää ne muut kannet pois tieltä (otsikon 232 kansi oli venttiilipenkissä imareineen yhä kun siitä niitä extra venoja nypein irti) siinä kun hetken sitä mulkoilin päätin vielä yrittää sitä viimistä pulttia irti. ja kah. kolmannella moskan iskulla avaimeen se narahtikin auki! YAY! eikun irti. ja sitten ronttasin sivupöydälle molemmat. ja siivosin alustaa roskista.
sitten päätin katsoa sitä kukonpoika ortta.. hmm.. muutama kukonpoika ei oikeen liikkunut helposti. takellen. hmm.. putsausta ja öljyämistä.. ei auta.. siirretään kutakin hieman sivuun ja AHAA on tangossa/orressa naarmuja ..hmm.. ei kai siinä mitään häviä jos ihan vähän vesihiekkapaperilla hion niistä terävimpiä ja karkeimpia kohtia.
onhan noita vara orsia noissa vara-kansissa jos ei saakkaan niin tehdä. (saako??)
noh kuitenkin hioskelin ja siirtelin kukkoja paikoilleen ja lopetin vasta kun kaikki liikkuivat sujuvasti. toiset nyt lupsahtelevat miten sattuu ja toisissa hieman vastusta enemmän mutta tosi iso parannus lähtökohtaan. synteettistä öljyä liukasteeksi kaikkiin kanssa. samalla siinä tökein rautalangalla niitä öljyreikiäkin ..vähbän rassausta ja puhdistusta varmuuden vuoksi.. olihan niissä hieman mönjää.
sen kanssa näperrettyäni totesin että kädet onkin taas aivan mustat.. ei kai siinä mitään sitten kuin että härkää niskasta ja kannoin autosta kannen sisälle.
niin siitä kannesta otettiin pois hieman alle puoli milliä. (paljonkohan se nostaa puristuksia?) venttiilit hiottiin ja puhdistettiin.. ventiilien istukat koneistettiin.. läpättiin hiomatahnalla että sopivat paikoilleen tietenkin. ja venttiilien ohjuri reiätkin taidettiin siistiä. ja hintakaan ei minua huimannut loppujen lopuksi.
etenkin koska koneistaja kehui kantta erinomaiseksi. hän kun ei löytänyt ainoatakaan poretta eikä virhettä. venttiiilien seeteistäkin tuli täysin priimat pienellä siistimisellä. hyvin vähän ruostetta muutenkin (kannatti heittää silloin aseöljyä niskaan kun sen sieltä mettänlaidasta varastoon kannoin.. ois tietenkin saanut useamminkin sitä öljytä tässä kolmen vuoden aikana ::) )
niin.. hinta kokonaisuudessaan 230e.
ja siinä sitten sitä kantta katselin ja irto osia poydällä.. jos vähän putsailisi sitä vielä.. vanhoja öljymänjiä yms pois. siihen menikin hetki aikaa.. pieni talttamaiseksi vuoltu puutikku ja rätti ja rostoffi suihke apuna kävin kannen notkoja läpi. lähtihän sitä sontaa sieltäkin (oi jos hallissa olisi vielä sähköt niin olisi voinut vaikka heittää siihen Teijjoon sen pesuun) ja sen tehtyäni putsailin venttiili jousista ja lukko"prikoista yms" osista kanssa pahimpia pois.
sitten sen tehtyäni alkoi kuitenkin syhyämään sormet.. että jos vaikka hieman kokeilisi kasata sitä.. ihan vaan yhden kaksi venttiiliä... sitten se olikin jo neljä paikoillaan.. lisää osien puhdistusta ja kolmannenkin pytyn venat paikallaa..
ei tästä mitään tuu.. pakko kai ne on kaikki runnoa paikalleen kun kerran aloitti. ja niin ovat kaikki paikallaan. ja taitavat olla vielä oikeinkin! hahha
vielä pitäisi orsi kiinnittää huomenna oikeaa kireyteen. se on vain sormi kireässä nyt (luki ne kiristysmomentit eilen mutta ei kirjoittanut niitä mihinkään ylös.. en todellakaan olettanut että mulla olisi kansi tullut takaisin jo tänään.. olin varma että menee heidän kesälomien jälkeen mun projekti.)
ps.hain kannen klo 14. lähdin pois hallilta klo 1740. ja ylläolevat kaikki jutut kerkesin hyvin tekemään siinä välissä. hämmästyin itsekin että onko se kello tosiaan noin vähän.. luulin myöhemmäksi (väsy ja aurinko meni pilveen niin luulin että on jo hämärää)
sitten pitää huomenna päättää että kumman teen: pulttaanko jommankumman noista imusarja pakosarjasta kanteen kiinni ja siirrän sitten autosta vain kaasarin.
vai siirränkö kaikki kolme nyt autossa olevat tähän kanteen sitten kun saan sen vanhan pois autosta ja tämän paikoilleen. ideoita ehdotuksia?
nyt on kauhee kuume rakennella.. nyt suunnittelee jo hulluja. huomenna tai ylihuomenna kansien vaihto. seuraavana päivänä jarrujen herättelyä ja purkamista (luultavasti pakollinen toimenpide näin pitkän seisomisen jälkeen)
akku täytyy ladata ja viedä paikalleen. tai ostaa uusi. mitä vielä jää..
ai juu kai se koe käynnistyskin pitäisi tehdä. mutta ensin imettävä tankista vanhat bensat pois. ja sitten pitääkin vielä saada Tapanilta siivapyörä takasin :/ ..sorry dude.. taitaa oma tulla sittenkin nopeammin liikenteeseen kuin itse oikeasti uskoin.
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: To Heinä 01, 2010 6:44 pm
Kirjoittaja Tapani
Hienoa,että homma etenee! Hihnapyörän menetys kirpaisee, onko ne tosiaan niin kortilla? Tuu hakeen ennen maanantaita, sillä tiedossa lomareissu ja takaisin vasta torstaina. Tai tuon hallille ?
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: To Heinä 01, 2010 7:05 pm
Kirjoittaja NonSenCe
aye.
meen huomenna iltapäivällä sinne hallille kai kiristämään ne pultit ainakin.
tekis mieli nähdä se sun konehuonees.. että kuinka siisti se siis oikeesti on. niin voin vaik soitella että jos oot kotosalla sillon.
jos ei aikataulut sovi keskenään niin keksin jonkun hyvän piilon minne voit laittaa sen siivapyörän.. laitan privana sen sitten sulle ettei joku käy viemässä tätä kullanarvoista esinettä. hahah.
***katseli juuri amc tech osiosta että kuvassa on kahdenlaisia venttiilien suoja kuppeja.. mitähän se tarkoittaa? mulla ei ollut tiivistesatsissa kuin nuo kupumalliset muovi tutit.. ja kannen vanhat oli tuota toista laatua ja kumiset. eikai niitä kuuluisi olla kahdenlaisia.. imuventtiileille toinen ja pako toiset? vai onko kyseessä vain ikäluokka kysymys... huolestuttaa: hajotuskuvassa tosiaan ovat "vierekkäin".
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: Pe Heinä 02, 2010 7:50 am
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Moi!
Sitten päätin katsoa sitä kukonpoika ortta.. hmm.. muutama kukonpoika ei oikeen liikkunut helposti. takellen. hmm.. putsausta ja öljyämistä.. ei auta.. siirretään kutakin hieman sivuun ja AHAA on tangossa/orressa naarmuja ..hmm.. ei kai siinä mitään häviä jos ihan vähän vesihiekkapaperilla hion niistä terävimpiä ja karkeimpia kohtia. Onhan noita vara orsia noissa vara-kansissa jos ei saakkaan niin tehdä. (saako??)
Noh kuitenkin hioskelin ja siirtelin kukkoja paikoilleen ja lopetin vasta kun kaikki liikkuivat sujuvasti. toiset nyt lupsahtelevat miten sattuu ja toisissa hieman vastusta enemmän mutta tosi iso parannus lähtökohtaan. synteettistä öljyä liukasteeksi kaikkiin kanssa. samalla siinä tökein rautalangalla niitä öljyreikiäkin ..vähbän rassausta ja puhdistusta varmuuden vuoksi.. olihan niissä hieman mönjää.
Minulla piti 1970 232cid-koneessa venttiilikoneisto aikamoista kalkatusta. Irroitettuani venttiilikoneiston suojakannen ja tuon em rocker arm shaftin huomasin, että siellä oli useampi keinuvipu suorastaan leipoutunut kiinni ja hädin tuskin käsin edes liikuteltavissa! Pesin koko orren tärpätillä ja valelin öljyllä & naputtelin keinuvivut varovasti toisesta päästä irti. Sitten "kotikoneistin" koko varren eli todellakin hioin sen huolellisesti 240 hiekkapaperilla tärpättiä liukasteena käyttäen ja tämän jälkeen 800 hiekkapaperilla. Sama keinuvipujen sisäpinnoille. Oli muuten aika pahannäköistä jälkeä... Tärpättipesun, paineilmapuhallluksen ja öljyvoitelun jälkeen takaisin nippuun, kaikki keinuvivut pyöri täydellisesti!
Jossain vaiheessa työtä tajusin, ettei orteen ollut mennyt lainkaan öljyä, ref:
http://theamcforum.com/forum/2-and-3-head-bolts-on-the-passenger-side-wet_topic20762.html Nyt on siis öljykanavat auki ja orsi takaisin paikallaan, äänet selkeästi terveemmät ;)
Quick-and-dirty fix, mutta melkoinen parannus entiseen
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: Pe Heinä 02, 2010 10:21 am
Kirjoittaja rebel70
Hienoa!! Tää taisi olla sulle hyvä piristyssuihke rojektiin...
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: Pe Heinä 02, 2010 12:13 pm
Kirjoittaja NonSenCe
jep oli se, vaikka piikkejä inhoankin! :)
toivotaan että innostus riittää ja ettei tule ikäviä yllätyksiä eteen.
noh tuossa autossa kiinni olevassa kannessa on tai oli tosi hiljaa käyvä kukonpoikaorsi.. eli jos pahasti kilkattaa niin vaihdetaan siihen sitten joskus. kuunneltiin joskus stetoskoopilla että hiljaista on. :)
tuosta pultti modista pitikin kysyä.. oikeastaan siitä öljykanavasta tarkemminkin..
sanovat ettei sitä öljykanavaa näe jonne se rautalanka pitäisi laittaa. mutta minusta se on ihan helposti näkyvissä tossa rocker shaft telineen sisällä.. vai oonko jossain ihan väärässä kolossa nyt? -ja juu, jos se oli se, niin ei se ainakaan yläpäästään ollut tukossa. onkohan se koneistamo siivonnut sen ajatuksissaan.. muuten ei oo kantta erityisesti puhdistettu. mutta jos vanhana kettuna tiesi ongelman ja rassasi sen samalla.?
pultin muokkaus voisi olla hyvä idea kyllä.. olivatko kaikki pultit saman mittaisia.. eli onko aivan sama minkä irti olevan pultin muokkaa? niitä nyt olisi kaksi kourallista siellä sun täällä. ja lisäksi ne jotka autossa on vielä kiinni. jos ottaisi yhden ilta tai yö projektiksi kotia ja muokkaisi sen täällä telkkaria katsoen.
nyt hakemaan tiivistesilikonia varmuuden vuoksi.. ja paineilma spray pullo..
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: Pe Heinä 02, 2010 11:08 pm
Kirjoittaja NonSenCe
tapanilta haettu lainassa ollut flekti ja siivapyörä takaisin.. (siistiä jälkeä tosiaan tulee.. hieno peli sieltä on tulossa)
siitä sitten kun lähdin turisemasta alkuillasta.. päätin viedä ne valmiiksi auton luokse. ja sitten se taas vähän lähti käsistä.. positiivisesti kylläkin.
se näpräys-innostus siis..
eli päätin hieman irroittaa tiellä olevia letkuja yms. helpottamaan kannen irroitusta. esim bensalinjojen löysääminen ja vesiletkujen aukaisu jne.
siinä hyttysten syötävänä päätin vauhtiin päästyäni vielä avata imusarjan ja pakosarjan pultteja.. jos vaikka aukeisivat.. ja helpostihan narahtivat auki. ja eikun pieni kannatus viritys ja niin rapsähti nekin irti kannesta.
sitten.. tuota.. mitäs sitten tekisi.. jos vaikka ottaisi tuon venttiilikopan kannenkin auki samalla. kappas kun kaikki.. ihan kaikki pultit olivatkin helposti avattavissa.. ei liian löysiä mutta ei jumissakaan.
ja en sitten osannut lopettaa ruuvien avaamista ennekuin kaikki tarvittavat pultit olivat auki ja koko pirun kansi oli irti!
ylös en sitä jaksanut.. tai viitsinyt edes yrittää nostaa yksinäni. jotain siinä nitkahtaisi kuitenkin kun yrittäisi kurotella noin painavaa rautaa ylös ehjänä.
noh. huomenna tulee kaveri auttamaan..
jotenkin outo juttu.. viimeksi kun toi kansi otettiin pois pari vuotta sitten kun luultiin kannentiivisteen menneen sinä viikonloppuna oli myös kauhea helle. outoa.. eli onkohan se tämä helle se energia latauksen syy.. muuten niin tuskainen olo ja ilkee tehdä mitään raskasta.. ja silloin mä saan sellasen iilin "että josko repis auton kimpussa" (..viime kesän hellepäivänä ainakin yhtenä asensin muuten kaiuttimia autoon! hahahah!)
**ajatus kysymys moderaattoreille.. tämä kun on nyt jo tainnut muuttua enemmänkin projektipäivyri tyyppiseksi jutuksi.. niin onkohan tää mahdollista kopioida joskus myöhemmin toiseen osioon ..jos siis joskus myöhemmin tekisin vihdoinkin "projekti" topicin tästä romuautosta?
moottorin pulttien koko.. ja jumissa oleva 232.
Lähetetty: Pe Heinä 02, 2010 11:31 pm
Kirjoittaja RamiS
Muistelisin, että tuon keinuvipuakselin kiinnityspulteista yksi olisi valmiiksi kavennettu vai olikos se pidempi. joka tapauksessa se pitää osata laittaa juuri oikeaan kohtaan (kannen keskivaiheilla) jotta öljy nousee keinuvivuille.
Tsemppiä auton laittoon, vaikka vauhti on päällä, muista aika välillä miettiä mitä teet, jottei tartte kohta purkaa ja taas kasata. ;)
RS