Sivu 3/3

Jarrupäivitys

Lähetetty: To Huhti 21, 2011 4:00 am
Kirjoittaja Slapa
Heh, onneksi olkoon! Itse sain eilen letkun irti särkemättä putkea, joten ei muuta kuin kello soimaan ja seitsemältä aamulla kasaamaan. Eilen laittelin uudet umpiot, pätkin sylinterille sopivan mittaiset kiinnityspultit (Dremel rules ;)), tänään pitää pistää kasaan ja ilmata. Niin, ja kehittää rekisterikilven valo, kun sain särjettyä sen orkkiksen aika huolella viritellessäni... Eiköhän tuo jälkitarkastuskäynti silti tehdä tänään komeassa auringonpaisteessa... 8-)

Jarrupäivitys

Lähetetty: To Huhti 21, 2011 5:09 am
Kirjoittaja pekka
Melkeinpä väittäisin, et toi napakka rannekireys on liikaa, ainakin vanhalle laakerille.



Ite säädän aina niin, että jää juuri ja juuri tuntuva välys. No Slapa mun tavan tietääkin... ja Hepen hieman erilaisen tavan. Näistä on mukava kiistellä :)

Jarrupäivitys

Lähetetty: To Huhti 21, 2011 5:16 am
Kirjoittaja KK
Faija opetti aikanaan, et eka välys pois kokonaan, kun koittaa pyörä paikallaan siitä heilutella, sit snadisti noin 1/4 kierrosta auki, yleensä ei vielä siltikään tunnu välystä, mutta jos tuntuu, niin pikkuisen kiristystä. Ja ekan ajon jälkeen koittaa, onko napa lämmennyt, jos on, niin hivenen löysiä..

Toi rannekireys on hyvinkin liian tiukka, vaika ei olis edes sitä ruista ranteessa.

Jarrupäivitys

Lähetetty: To Huhti 21, 2011 6:13 am
Kirjoittaja sunnuntaikuvaaja
Hmm okei, pitää sitten löysätä niitä pikkuisen. Hyvä, kun sanoitte.

Jarrupäivitys

Lähetetty: To Huhti 28, 2011 5:56 pm
Kirjoittaja hentpe
Melkeinpä väittäisin, et toi napakka rannekireys on liikaa, ainakin vanhalle laakerille.



Ite säädän aina niin, että jää juuri ja juuri tuntuva välys.  No Slapa mun tavan tietääkin... ja Hepen hieman erilaisen tavan.  Näistä on mukava kiistellä  :)



Juu, kartirullalaakerin kiristyksessä on melkein yhtämonta tappa kuin tekijää. Löytyy muuten esim. Fiestan takapyörän laakerin kohdalta eräässä mallissa ihan momentti kiristys mikä johtuu akselin mallista.



Mulle on aikanaan opetettu niin, että uusi laakeri kiristetään ensi melko piukkaan ja siitä löysälle päin niin, että tunttuu välys. Sitten kiritään pikkuhiljaa niin, että levystä tai rummusta kokeillen ei tunnu väljää. Mutteria voi kiristää ihan sormin.

Käytetyn laakerin kohdalla kiristetään ensin niin, että välys häviää ja sitten haetaan pikkuhiljaa kohta jossa tuntuu ihan pieni välys tai välys juuri häviää (rummusta/levystä kokeillen.

Kasauksen jälkeen kannattaa kokeilla vielä pyörästä jolloin momentti on suurempi. Uudella laakerilla ei pitäisi väljää tuntua, vanhalla saa tuntua ihan vähän.

Välys on laakerille vähemmän tuhoisa kuin liika kireys. Lämmetessään laakerivälykset pienenevät ja kulunut laakeri saattaa lämmetä sen verran paljon, että se leikkaa liikaa kiristettynä kiinni.

On myuös tapauksia jolloin välystä on oltava esim. automaattinavan toiminnan varmistamiseksi. Hyvä esimerkki on Fordin Bronco 2:ssa ja alkupään Explorereissa oleet navat joissa oli outo mutteri/sokkakiila säätö. Jos sääsit välyksettömäksi, niin napa ei vapautunut kunnolla.